Bokföring är väl något av en konstform? Förstå hur den fungerar (någotsånär) samt vilka skatteregler som gäller är närmast kritiskt viktigt för att man ska kunna fatta rätt beslut i bolaget. Det finns ju ett antal parametrar att betrakta som i slutänden påverkar skatten: Avskrivningstakt på tillgångar, anaskaffningssätt (leasing är inte bara snällt mot likviditeten, det har dessutom ibland inverkan på hur mycket moms man betalar, för att nämna ett exempel). Et cetera et cetera et cetera...
Således; Man bör veta själv. Dessutom bör man i mitt tycke anlita någon kompetent person som kan agera bollplank för ideer förutom att sköta själva böckerna. Att då välja någon som arbetar eller har arbetat med revision är naturligtvis en god ide.
Dessutom anser jag att böckerna bör skötas kontinuerligt även i enskild firma, men det är ju en smaksak... Det beror ju lite på hur beroende man är av intäkterna från bolaget; Har man sitt bolag som huvudsaklig inkomstkälla blir det svårt att få t.ex. bolån om man inte kan visa upp en aktuell bokföring... :rolleyes: