Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RT-problem i Final Cut Express 1.0.1

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag tankat in mina videoklipp (mini-DV) i FCE och lägger dem i timelinen så markeras de röda och måste rendreras innan de kan spelas upp. Några realtids effekter är det inte tal om!

Jag kör på en 1.3 GHz Powerbook G4 med 1.25 Gig RAM så specarna ska klara realtidseffekter (i all fall i någon form av preview-läge).

Jag har letat efter inställningar (exempelvis på uppspelningskvalitet, som jag vet finns i FCP) men jag har inte hittat någonting som verkar göra någon skillnad!

Det här är verkligen ett problem för mig eftersom jag måste redigera ett par saker den här veckan, och jag kan inte sitta vänta på att FCE skall får tummen ur och rendrera mina videoklipp.

Är det någon som vet var jag ställer in de här sakerna så jag kan köra RT-video?

Mycket tacksam för svar!

/Jont Olof

P.S. Och JA! Jag har betalt för min FCE-licens. D.S.

• Oregistrerad
  • 2004-07-12 22:18

Ntsc

det går ju inte att ändra i captureinställningarna, därför låter det som att du antingen använder en NTSC Dv kamera eller kör programet i NTSC läge? kolla info/ item properties på dina klipp resp. sequence i browserfönstret

p.s glöm inte att skicka över fullständigt serienummer samt alla dina kontouppgifter inkl. eventuella lösenord så att jag kan kontrollera att du betalt licensen

Ursprungligen av Jont Olof:

När jag tankat in mina videoklipp (mini-DV) i FCE och lägger dem i timelinen så markeras de röda och måste rendreras innan de kan spelas upp. Några realtids effekter är det inte tal om!

Jag kör på en 1.3 GHz Powerbook G4 med 1.25 Gig RAM så specarna ska klara realtidseffekter (i all fall i någon form av preview-läge).

Jag har letat efter inställningar (exempelvis på uppspelningskvalitet, som jag vet finns i FCP) men jag har inte hittat någonting som verkar göra någon skillnad!

Det här är verkligen ett problem för mig eftersom jag måste redigera ett par saker den här veckan, och jag kan inte sitta vänta på att FCE skall får tummen ur och rendrera mina videoklipp.

Är det någon som vet var jag ställer in de här sakerna så jag kan köra RT-video?

Mycket tacksam för svar!

/Jont Olof

P.S. Och JA! Jag har betalt för min FCE-licens. D.S.

Tack Johan!

Jag hittade precis det felet jag också. FCE var inställt på NTSC och kameran kör PAL. Men med lite ändringar i preferences och genom att återskapa mina projekt så gick det desto bättre.

En sak som dock förvånar mig är att den enda transition jag kan köra RT är dissolve. När jag körde FCP på skolans datorer (på en PM 933) så klarade den av en bunt effekter. Är FCE bantad i sin kapacitet att köra RT-effekter eller är dissolve allt min Powerbook klarar av? Skulle en uppgradering till FCP ge fler RT-effekter på samma burk eller blir det till att skaffa en G5:a?

Tack för hjälpen!

/Jont Olof

• Oregistrerad
  • 2004-07-13 06:31

du får ju många fler Rt effekter i 2.0 versionen. Annars måste programet står i view/ Realtime eller Firewire. Detta är beroende av RAM minne också , men det verkar du ju ha.Kör du FCP 4.5 HD så får du alla effekter/övergångar utom 3 st som RT på skärm, i unliimited RT läge.

Ursprungligen av johan skaneby:

/../Kör du FCP 4.5 HD så får du alla effekter/övergångar utom 3 st som RT på skärm, i unliimited RT läge.

Gäller det även på en G4 på 1.3 GHz? Låter ju jäkligt bra i sådana fall. Har under en längre tid funderat på att skaffa mig FCP, huvudsakligen för att jag saknar de automations-funktioner som FCP har som FCE saknar. Men om man dessutom får fler realtidseffekter så rockar ju det!

/Jont Olof

• Oregistrerad
  • 2004-07-13 08:31

Ja,

FCE 2.0 bygger på samma realtidsmotor som FCP 4.0. FCP 4.5 HD är ytterligare optimerat. du lär inte bli besviken...
Men om det är ren prestanda du är ute efter så slår ju inget G5:orna.Där har du realtid på nästan vad som helst. Har själv testat att göra 7 st bild i bild med okomprimerad (!)video( 3st RAID), vilket man kan göra, utan att rendera, i äkta realtid ut på band. Och ännu bättre lär det bli.

Ursprungligen av johan skaneby:

Men om det är ren prestanda du är ute efter så slår ju inget G5:orna.Där har du realtid på nästan vad som helst. Har själv testat att göra 7 st bild i bild med okomprimerad (!)video( 3st RAID), vilket man kan göra, utan att rendera, i äkta realtid ut på band. Och ännu bättre lär det bli.

På WWDC i år så fick vi se Motion. Tyvärr är ju allt det skyddat av den NDA jag skrivit på, men där kan man i alla fall tala om tokprestanda. Jag ser grymt fram emot att få leka med det programmet.

/Jonte

Fan va coolt. Tack för tipsen då. Inom en greppbar framtid ska jag väl införskaffa mig en stationär dator, men tills dess vill jag ha bästa möjliga prestanda från Powerbooken. Kanske får blir till att köpa FCP HD i alla fall!

/Jont Olof

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-14 10:50

Fast Motion har de ju visat filmer på "för allmänheten" också samt att många rapporter kommit från NAB om programmet. Men ni på WWDC fick kanske se mer?

Jag kan instämma att FCPHD 4.5 funkar mkt bra. Mer responsivt och stabilt än 4.1 som i sin tur är mkt bättre än Final Cut Express... Du lär få ut mer RT-prestanda också ur FCPHD dessutom.

Ursprungligen av Erik.dv:

Fast Motion har de ju visat filmer på "för allmänheten" också samt att många rapporter kommit från NAB om programmet. Men ni på WWDC fick kanske se mer?

Jag kan instämma att FCPHD 4.5 funkar mkt bra. Mer responsivt och stabilt än 4.1 som i sin tur är mkt bättre än Final Cut Express... Du lär få ut mer RT-prestanda också ur FCPHD dessutom.

Tja, jag antar att det mesta vi såg säkert har visats tidigare, men eftersom jag inte vet vilket, så håller jag för säkerhets skulle tyst. Kul var det i alla fall!

Det låter i alla fall som om FCPHD är värt att investera i! Får försöka få fram dineros för det!!!

Tack så mycket för alla tips!

/Jont Olof

1
Bevaka tråden