Att gå från FCP3 till FCP4.5 skulle jag starkt rekommendera på i stort sätt vilken hårdvara du än kör. Programmet ger så mycket mer på alla maskiner jag kört det på (PowerMac Dual 500 till Dual 1GHz o PowerBook G4/867). Vet inte hur du tycker uppgradering är dyr, du får enormt mycket för pengarna…
LiveType
Enligt många ett riktigt bra titel-verktyg. Jag har personligen aldrig haft användning för det eller testat det så mycket. Lättanvänt men ändå rel. kraftfullt. I och med FCP4.5 kan du rendera projekt direkt i FCP istället för att göra det i LiveType.
SoundTrack
Grymt musikprogram i stil med ACID på PC. Jag är ingen ljud/musik-människa utan en bild/video-människa. Att kunna skapa musik på detta sätt är grymt och väldigt bra för enklare produktioner. Bara alla loopar och effekter du får med här är värt pengarna för uppgraderingen
CinemaTools
Detta anvädner du om du jobbar med film i din produktion. Konvertera EDL-listor mellan 24/25 fps osv. Har aldrig behövt detta ännu dock…
Compressor
Inte världens bästa komprimeringsmjukvara, men väl godkänt för MPEG1 och MPEG2 komprimering (främst det senare). Fullt intergrerat med FCP gör att du kan exportera och komprimera direkt från time-linen utan att först rendera i FCP. Bra, men absolut inte bäst program för MPEG2-videoskapande.
Så var det med det… Är det något specifikt du undrar så är det bara att fråga. Värt att tänka på är att FCP4.5 kräver OSX och att du lär vilja ha minst 512MB RAM i maskinen.
Oh, tyvärr får man inte med något ren-rakat "ljudredigerings" eller "ljudläggnings" program a la Logic i FCP-sviten. Lite synd faktiskt och ska man ha en vettig Logic till FCP så måste man köpa Gold/Pro för att få OMF-stöd så. Fast nu för tiden är Logic 6 Pro extremt prisvärt (beror kanske på hur man ser på det hela).