Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera Handelsbankencertifikat

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-27 11:13

Ska uppdatera pappas certifikat för Handelsbankens internetbank. Har laddat ner en fil med namnet "root" som enligt Handelsbankens instruktioner ska ersätta en gammal fil med samma namn. Problemet är bara att det inte finns någon gammal fil med det namnet. Nån som vet var den ska ligga?

iMac DV 400, OS X 10.3.4, Netscape 7.

Ursprungligen av coach:

Ska uppdatera pappas certifikat för Handelsbankens internetbank. Har laddat ner en fil med namnet "root" som enligt Handelsbankens instruktioner ska ersätta en gammal fil med samma namn. Problemet är bara att det inte finns någon gammal fil med det namnet. Nån som vet var den ska ligga?

iMac DV 400, OS X 10.3.4, Netscape 7.

Lite konstigt tycker jag. Jag vill minnas att i OS 9 skulle det finnas ett dokument som hette root; jag tror att det skulle ligga i Systemmapp->Programinställningar. Men i OS X 10.3.4 hittar inte jag något liknade dokument. Be att få tala med någon som kan OS X på Handelsbankens support. Jag hade kontakt med en man där som verkade kunnig när det stulade för mig när jag skulle uppdatera svärmors gammla Mac.

Den enda fil som jag tror är viktig att hålla är en fil som heter xxxxx.p12
Allt annat går väl att fixa med en ny installation av säkerhetsprogammet som du hittar
på Handelbanken hemsida ->Handelsbankens Internettjänst ->Kom igång (orange färgat till höger)

Det där låter skumt... jag har sökt efter filen "root" och letade både efter synliga och osynliga filer. Det finns ingen sådan fil här heller. Hur stor är filen? Är det möjligen något som ska packas upp med Expander?

Jag kommer även att tänka på det problem jag rapporterat för ett halvår sen. Det finns med i någon av SHB-trådarna sen tidigare att en fil med känslig information läggs på hårddiskens "root"-nivå. Filen heter "debug_cms.der". Kan detta möjligen vara något slags fix från SHB för root-problemet? Verkar rätt osannolikt iofs.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-07-27 16:33

Är du säker på att det är en fil med namnet root du skulle ta hem. Kan det kanske blivit fel vid nerladdningen. Kan man uppdatera certifikatet i mac nu?

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Jag tror inte att det är en fil med namnet root du skulle ta hem. Jag tror att du ska uppdatera ditt säkerhetsprogram. Antagligen blev det nått fel när du laddade hem.

Jag tror att någon på Handelsbankens support har snurrat till det; root-filen existerade tidigare i OS 9.
Jag vet att svärmor hade problem med gammla Netscape och OS 9. Då löstes problemet med en ny root-fil. I OS X kan jag inte hitta den. Prova med att instalera om säkerhetsprogrammet. Hämtas på Handelsbankens hemsida.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-07-28 15:42

Nu vet jag.... Sonens verifikat håller på att gå ut. Det där meddelandet du fick var mycket riktigt som Torbjörn Ohlsson sa för gamla mac os9 och du får det när du loggar på även om du loggar på från osX. I MacOsX verkar det inte gå att förnya ännu. Så antingen förnyar du från os9 eller en (hu vad hemskt!) winpc.

Handelsbankens certifikat gäller 5 (?) år tror jag sen måste man skaffa ett nytt. Jag fick förnya mitt i vintras. Som jag minns det så motsvarade detta en helt vanlig nyinstallation men med det nya lösenordet. Inga filer att ladda ner och ersätta för min del alltså.

1
Bevaka tråden