Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop Elements 2.0 öppnar med konstig färgprofil?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-09 22:31

Igår öppnade jag ett kort taget med min digitalkamera i Photoshop Elements för att skala ner det - men färgerna såg helknasiga ut! När samma bild öppnas i Graphic Converter är färgerna helt normala. P E har aldrig betett sig så här förut och jag har inte ändrat någon inställning?

Efter lite efterforskningar antar jag att det kanske har med "färgprofiler" att göra. Mitt kort öppnas med färgprofilen "sRGB IEC61966-2.1" och sparar jag om filen med färgprofilen ser kortet konstigt ut även i G C. P E bryr sig inte om färgprofilen är sparad eller inte - den öppnar alla bilder ändå med denna - vilket gör att alla färger ser mycket överdrivna ut. Vad har hänt?

(Bifogar exempel på färg-strulet)

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-09 22:43

Om du kör mac måsta du först och främst bestämma och titta efter vilken arbetsfärgrymd som du har valt i de olika programmen.

En S-rgb bild som exv visas i Adobe RGB färgrymd visas med mera intensiva färger. Rött blir rödare etc. Denna bild måste konverteras till rätt arbetsfärgrymd vilket går bra om s-rgb färgrymden är mindre än valda arbetsfärgrymd.
Om båda programmen har samma färgrymd inställda i preference så skall det inte bli någon skillnad i bilderna mellan de olika programmen. Jag tror att du har s-rgb i ena programmet och annan färgrymd valt i det andra.
mvh

Nu begriper jag mig inte så mycket på färgprofiler men kan detta vara till nå hjälp tro?:
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=1979

Ignore EXIF Color Space plug-in
When opening images from digital cameras, Adobe® Photoshop® Elements 2.0 reads the ICC color profile and EXIF metadata supplied by the camera to determine which color space it should use to interpret each image. Certain digital cameras do not embed ICC profiles and always specify the sRGB color space in the EXIF data, even though they allow the photographer to use different spaces. As a result, Photoshop Elements behaves as if each image is tagged with an sRGB ICC profile.

Placing the plug-in called Ignore EXIF Color Space into the Adobe Photoshop Elements 2 Plug-Ins folder will instruct Photoshop Elements to ignore the color space specified in EXIF metadata. In this mode, Photoshop Elements will ignore the EXIF color space. Photoshop Elements will continue to ignore the EXIF color space setting in files unless the plug-in is removed and Photoshop Elements is restarted.

  • Medlem
  • 2004-08-09 23:22

Ja, jo - Givetvis mac - OS X (10.3.4) och PowerBook.

miri: "Arbetsfärgrymd" verkar inte finnas som benämning i mitt svenska G C, men beroende på vilken nivå av färghantering jag ställer in i P E så uppger P E at mina digitalkort har färgprofilen "sRGB IEC61966-2.1". Oavsett vad jag lirkar med i P E så öppnas de med denna profil? Vad jag inte fattar är hur det kunde bli så här, jag har ju öppnat 10 000-tals kort innan med perfekt resultat utan att behövt kunna ett dyft om färghantering?!?!? Mig veterligen har jag inte ändrat i vare sig G C´s eller P E´s inställningar. Nu har jag däremot laborerat en del, men utan effekt....

Rickard A: Upptäckte just ditt inlägg, skall undersökas.... (skumt bara att jag inte behövt någon plug in tidigare?)

  • Medlem
  • 2004-08-09 23:42

Rickard A: Pluggen fixade det, tusen tack för tipset!

Tack båda två för svaren, jag vet nu hyfsat var i problematiken låg, men inte alls hur den kunde uppstå...? Fast nu funkar det som innan i alla fall. (känns lite som en windows-aktig "lappa & laga"-lösning, men ändå... )

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-10 08:53
Ursprungligen av Ma:

Rickard A: Pluggen fixade det, tusen tack för tipset!

Tack båda två för svaren, jag vet nu hyfsat var i problematiken låg, men inte alls hur den kunde uppstå...? Fast nu funkar det som innan i alla fall. (känns lite som en windows-aktig "lappa & laga"-lösning, men ändå... )

Vad du har gjort är att Adobe programmet inte längre visar att din kamera kan ha en annan färgrymd än s-rgb.
Alla digitalkameror har oftast default läge s-rgb. (hos nya kan du välja mellan s-rgb, adobeRGB) Vissa äldre kameror skickar inte med nödvändig information om i vilken arbetsrymd/profil bilden är tagen i.

Gå in i preference inställningarna i båda programmen och se vilken arbetsfärgrymd som är inställd. Är det s-rgb, Adobe RGB , wide Gamut, Colormatch osv. Välj här Adobe rgb för båda dina program.

Gå in i Colorsync och välj arbetsfärgrymd Adobe RGB
Nu behöver du ingen plugin.
Photoshop kommer nu att varna dig om kameran har en annan profil och fråga dig - vad vill du göra?
Konvertera denna bild till din arbetsfärgrymd. Svara ja

Eftersom sannolikt din kamera tar bilder i s-rgb så ber du programmet konvertera bilderna till din valda arbetsfärgrymd som är AdobeRGB.

Det är alltså bättre att ditt system och program är riktigt inställda än att Photoshop ignorerar informationen från din kamera.

Du kan även välja S-rgb som arbetsfärgrymd i samtliga parametrar och då frågar inte Photoshop om någon konvertering, förutsatt att din kamera ger ifrån sig bilder i s-rgb läge.

Beroende på vad vill du göra med bilderna kan du också välja färgrymd.

Skall bilderna visas på webben, lämnas till ett fotolab och pappersbilder så fungerar s-rgb väl
Skall du arbeta med så stort färgomfång /valörer som möjligt skall du välja en större färgrymd som AdobeRGB
mvh

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-10 19:12

Nu kommer jag här och sänker hela nivån med en fråga som är så elimentär att... bla bla, ja. nu så:

Färgprofiler är endast hur färger visas.
RGB har väl bara ett visst spektrum av färger, detta spektrum kan inte påverkas av profiler, förutom att det koncentrarar sig på olika delar av spektrumet?

Varför har man profiler i kameror över huvud taget?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-10 20:59

Profilerna är huvudsak framtagna för att underlätta färghantering och konvertering till andra färgrymder /tryckprofiler.
Vissa profiler som exv s-rgb visar de färger som normalt kan återges på en dator skärm, andra återger de färger som kan tryckas på olika papperkvaliteter. Ett exempel är Adobe RGB som kan återge de färger som kan tryckas på ett blankt papper. Genom att använda profiler så kan därmed du och jag se en bild i stort sett på samma sätt. Förutsatt att våra skärmar är likadant kalibrerade.

En kameras sensor kan återge ett större färgomfång men till vilken nytta om de varken kan ses på skärm eller återges i tryck eller visas på bilder framtagna i ett fotolab , man har därför antagit vissa normer, dvs räknat fram vissa optimala profiler för att underlätta och få bästa resultat för önskad uppgift.

En raw fil från en kamera kan korrigeras vad det gäller färger mm men för att sedan anpassas till en vald profil för bästa slut resultat.

Profilerna innehåller även i bästa fall anvisningar om hur en sådan omräkning bör ske. Så kallad konvertering.

Nu är det så att viss information/anvisningar saknas i profilerna när man går från en större arbetsfärgrymd till en mindre i perceptuellt läge. Detta kommer att åtgärdas med de nya icc profilerna som håller på att tas fram. Går man från en stor färgrymd till en cmyk profil så fungerar omräkningen som den är tänkt.

mvh

Senast redigerat 2004-08-10 23:21

Har du mer information om detta? Det skulle vara intressant att läsa!

Ursprungligen av miri:

Nu är det så att viss information/anvisningar saknas i profilerna när man går från en större arbetsfärgrymd till en mindre i perceptuellt läge. Detta kommer att åtgärdas med de nya icc profilerna som håller på att tas fram.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-10 23:37

Detta är en ganska sen upptäckt som bla jag, Stefan Olsson SFF, Lars Kjellberg Grafisk Forum har påtalat flertal gånger i olika sammanhang. Jag har skrivit om det här på 99mac och även på Bold.

Idag finns det bla en S-rgb profil färdig som fungerar och testas .

Vill du veta mer så föreslår jag att du kontaktar Stefan Olsson på Svenska Fotografernas Förbund eller Lars Kjellberg på Grafiskt Forum.

Förtydligande/förklaring: Går man exv från Wide Gamut, Adobe RGB och till en mindre färgrymd såsom s-rgb
och använder sig av konvertering i perceptuellt läge så räknas inte den större färgrymdens färger/kulörer om till den mindre utan de färger/kulörer som ligger utanför den mindre färgrymdens ytterkanter kapas rakt av. Anvisningar saknas i dagsläget för en sådan rendering.
Detta gäller dock inte om man går från exv Adobe RGB till en cmyk profil, då fungerar renderingen som den skall.

mvh

Senast redigerat 2004-08-10 23:58
1
Bevaka tråden