- Ylan
- Medlem ●
- Stockholm
Jag har ingen slö dator, men heller ej det senaste. Jag kör enTiBook 400. Har nu tagit mig tid, två hela dagar, att sätta mig in litet i OS X.
Jag älskar det!
Det känns som om jag fått en ny dator, som inte hänger sig stup i kvarten. Under OS 9.2.2 var jag alltid rädd att vara litet för snabb för datorn, så att den skulle hänga sig. I tian händer det väl att jag får vänta, men inget mer!
Utan att ha klockat känns det faktiskt som att systemet är något kvickare på vissa saker, men det kanske beror på att jag inte känner att jag måste ta det lugnt.
En sak som jag fann, och finner, svår att vänja mig vid, är att titta på dockan när jag växlar mellan program. Sedan har jag mycket att lära.
Jag har gått igenom mina mappar och filer, då jag skall göra en backup på min kompis dator inför hårddiskbyte. Mycket att slänga, och det hela slutade med att jag fick starta om i OS 9 för att kunna göra det.
Ovanstående är dock omställningsproblem som kommer att rätta till sig efter hand. Nu förstår jag inte hur jag kunde vänta så länge.
Sen får jag väl hosta upp och investera i Office X, vilket jag har i testversion nu, så jag slipper köra Classic hela tiden. Jag tycker mig märka att det blir litet segt ibland, när jag kör iTunes i tian och Entourage och Word i Classic samtidigt.
Trött men glad som det brukar heta.
Ylan
Kan inte annat än hålla med Glemme. OS X bjuder verkligen på en helt ny mac-upplevelse. Och en positiv sådan...
Mycket nöje!
Herrar välkomskomitté
Kom precis in,
medan jag skriver det här lyssnar jag på So What med Miles Davies, från Kind of Blue, medan jag importerar en Desmod Dekker Samling.
Det går kanske inte så fort att importera, men det sker i bakgrunden, så jag vet inte riktigt.
Men jag är ju på 99mac under tiden!
Jag har 384 MB internminne, och har precis beställt en 30 GB hårddisk, så ytterligare internminne får allt vänta. Åtminstone till nästa lön.
I teorin skulle jag kunna göra det här i nian också, men jag skulle aldrig ge mig in på det i praktiken.
Ha det gott, det tänker jag ha det
Vänligen, Ylan
Just det här med att importera musik är en sak som jag alldeles nyss upptäckte går betydligt långsammare i OS X (jag gjorde mitt "riktiga" byte rätt nyligt också).
Det är väl rätt typiskt för skillnaden mellan 9 och X, alltså att i 9 kan iTunes ta för sig av processorkraften på ett sätt som det helt enkelt inte har tillåtelse att göra i X. Det är väl smällar man får ta. Å andra sidan kan behöver inte iTunes vara i förgrunden för att få maximal prestanda. Det är en av fördelarna med X.
Annars så önskar jag att man kunde slå på en liten grej som gör att man får fram *alla* fönster som tillhör ett program när man klickar på valfritt fönster tillhörande ett annat program. Och så att man kunde få alla finderfönster att visa sig om man klickar på skrivbordet. Jag menar inte att det alltid ska vara så, men att man skulle kunna välja. Jag skulle spara massa tid om det gick.
Det brukar väl finnas "lägg alla överst" eller "placera allt längst fram" i fönstermenyn. Jag vet inte hur, men borde man inte kunna koppla ett snabbkommando till funktionen.
Förutsatt att alla program anropar samma rutin, borde man inte kunna ha snabbkommandot globalt då?
Undrar Ylan
Jo, i alla fall Finder har ju den funktionen, men det är ett steg längre än vad jag vill ha det. Det är snabbare att bara röra musen i sidled och klicka på skrivbordet än att först växla program och sedan ge ett snabbkommando (eller ännu värre - göra ett menyval).
/Adrian - "OS 9 Power User"
Jo, det är synd att det inte finns något kortkommando för att få alla programmets fönster i förgrunden. Däremot har jag blivit så pass van att bara klicka i dockan, så det har nästan blivit en ryggmärgsreflex. Men man kan ju också använda cmd-tab (eller cmd-shift-tab, går åt andra hållet)...
Som jag sagt förut, kör med programmet Space.app (en variant av virtuella desktops).
Angående o rippa musik o att det går långsamt under OS X.. Ta o dra ut tracksen från CDn till Findern. Oj vad långsamt det gick + att du får dom i .aiff direkt.
Tror det är Default Folder X som fixar fönsterklickning tillbaks till 9ans sätt med att ett klick i ett fönster lägger programmets alla fönster i förgrunden. Tror det är antingen eller iofs... inget kortkommando.
Själv använder jag alt-kommando-klick på finder i dockan ofta för se skrivbordet. Det är dock lite halvirriterande att Finder öppnar ett nytt fönster om det inte finns ngt.
Skulle gärna ha alt-kommando-H för att gömma bakgrundsprogram. Har dock inte sett ngt hack för detta ännu.
Väntar på Liteswitch för X...
//mattan
quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Just det här med att importera musik är en sak som jag alldeles nyss upptäckte går betydligt långsammare i OS X (jag gjorde mitt "riktiga" byte rätt nyligt också).
Well, det är iTunes det. Kör inte det av två olika anledningar.
1. Den drar processorkraft så det är löjligt åt det.
2. Ljudet är, ja i mina kräsna öron rätt så uselt.
quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
Tror det är Default Folder X som fixar fönsterklickning tillbaks till 9ans...//mattan
Jag kan varmt rekom mendera quitling (finns på versiontracker) i detta lilla program kan man ställa in att alla fönster tillhörande till ett program hoppar fram. Man kan också ställa in att den gömmer alla andra program automatiskt. Plus att man kan stänga av program från en meny (även bakgrunds processer). Mycket välanvänt program.
/Jonny
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
[QUOTE]Well, det är iTunes det. Kör inte det av två olika anledningar.
[/quote]Jag har inte testat så många musikprogram så jag undrar vilket du använder. + hur är det bättre?
/Jonny
antar att jag är en av de få här som kört x längre än nian. ändå lyckas jag faktiskt sakna en del saker från nian även om x är otroligt mycket bättre.
nu saknar jag bara lite bättre prestanda och några små fixar så är ju allt grönt. jag är övertygad om att jaguar kommer att fixa biffen.
välkommen till framtiden föresten Ylan!
/majk
Mycket RAM minne är bra, men många tänker inte på att OSX använder swapfil på hårddisken, dvs virtuelltminne är alltid på.
Apple missar det här med att det är viktigt med snabb hårddisk, helst med ATA 133 och HD med 7200 varv. Då blir det snabb OSX. Eller de som har ultrawide scsi hårddisk som har snabba varv 7.200 eller högre och i kombination med mycket RAM, då går det undan!. Nu hoppas jag att Apple (de måste förstå) att nya G4 som kommer snart ska ha snabb ATA och snabba varvtal på hårddisk.
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Jonny Larsen:
[QUOTE]Well, det är iTunes det. Kör inte det av två olika anledningar.
[/quote]Jag har inte testat så många musikprogram så jag undrar vilket du använder. + hur är det bättre?
/Jonny
[/quote]Audion. Visst det är inte samma inutiva gränsitt.
Vad den är bättre på? Well, du kan göra mer. Använder sig av samma radiokanaler som WinAmp. har snuskigt snygga skins. Väldigt mycket bättre ljud.
Klarar Cover art, crossfader, mp3 redigerare..
Nackdelen är väl isåfall att den kostar pengar..
BTW, det kommer en ny version av Audion snart..Med synk med iPod!
quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Audion. Visst det är inte samma inutiva gränsitt.
Vad den är bättre på? Well, du kan göra mer. Använder sig av samma radiokanaler som WinAmp. har snuskigt snygga skins. Väldigt mycket bättre ljud.
[/QB]
Håller med om att Audion är en överlägsen produkt. Gillar särskilt att den kan bevaka en mapp så att man bara behöver lägga sina låtar i en schysst mapphirarki så gör den en spellista efter den.
Jag har även gjort ett par skins. Så det fungerar precis som jag vill ha det .
[QUOTE]Audion. Visst det är inte samma inutiva gränsitt.
[/quote]Grovt tack för tipset... Audion Rockar (inte bildligt talat
Nu letar jag bara efter en schysst visualizer... hade faktiskt tröttnat en aning på iTunes variant.
/Jonny
quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Well, det är iTunes det. Kör inte det av två olika anledningar.
Jo, nog finns det bättre än iTunes, även om jag kanske inte är lika kräsen, och jag har även kört Audion. Men att jag skrev om det handlade mera om grundläggande skillnader mellan OS 9 och X.