- Gäst
- Oregistrerad ●
Svar Ja. Men du måste ha minst 128 MB RAm-minne installerat.
Om det är en äldre iMac med CD-släde så får du nog nöja dig med den äldre Mac OS X 10.2 Jaguar.
Nejdå, det går bra med 10.3 på alla datorer from 1998 - dvs alla datorer sen den första iMacen.
NilSen: Inbyggt minne är RAM-minnet. 320 MB räcker bra för att Mac OS X ska funka. Men Mac OS X blir snabbare ju mer minne man har, speciellt på äldre datorer, så det är rekommenderat att du uppgraderar till typ 512 MB.
Nejdå, det går bra med 10.3 på alla datorer from 1998 - dvs alla datorer sen den första iMacen.
NilSen: Inbyggt minne är RAM-minnet. 320 MB räcker bra för att Mac OS X ska funka. Men Mac OS X blir snabbare ju mer minne man har, speciellt på äldre datorer, så det är rekommenderat att du uppgraderar till typ 512 MB.
Vissa typer av Firmware på lite äldre iMacar gjorde att skärmen blev suddig när man installerade OSX 10.2.
Jag råkade själv ut för det och tydligen går det inte att göra något åt heller
Vissa typer av Firmware på lite äldre iMacar gjorde att skärmen blev suddig när man installerade OSX 10.2.
Jag råkade själv ut för det och tydligen går det inte att göra något åt heller
Jodå, man behöver uppgradera Firmware från OS 9 innan installation av OS X. Version 1.2 för äldre "tray-loading" modellerna (233-33Mhz) och 4.1.9 för "slot-loading" iMacs.
Intressant info! Men jag har för mig att det inte gick att installera ny Firware om man redan hade råkat installerat OSX. Det gick inte att backa så att säga...
Intressant info! Men jag har för mig att det inte gick att installera ny Firware om man redan hade råkat installerat OSX. Det gick inte att backa så att säga...
Det finns inga garantier och det beror tydligen också på hur långt gånget det är... Att reseta pram är tydligen det sämsta man kan göra i det här fallet, och när skärmen till slut slocknat är det svårare (om möjligt) att åtgärda. Här är en länk jag plockade upp i en anna tråd med samma ämne som hanterar hela problemet och proceduren.
OK då har jag ett problem. Just nu sitter jag på en PC och på macen så har jag inte internet för tillfället så hur ska jag kunna uppgradera firmwaren om jag inte har internet? :rolleyes:
OK då har jag ett problem. Just nu sitter jag på en PC och på macen så har jag inte internet för tillfället så hur ska jag kunna uppgradera firmwaren om jag inte har internet? :rolleyes:
Jag vet inte...?
Kanske få nån kompis med uppkoppling att bränna den åt dig, kanske ladda ner den på pc:n och bränna en iso9660-avbild och se om du kan få upp den på macen... det är ingen stor fil (runt 1MB) så även en telefonuppkoppling kan lätt grejja det.
Det borde gå bra. Men du måste nog bränna skivan som en ISO-disk.
Använd en CD-RW vet ja
ISO-disk? vad är det?
Jag försökte med att bränna dem på en skiva men det funkade inte sen när jag skulle lägga in dem i macen, vet ej varför. Sen så försökte jag med att lägga in filerna i en MP3-Spelare (Flyttbar disk). Men då var det så att de båda USB-portarna sitter precis ovanför varandra så om jag hade MP3 spelaren i en av portarna så kunde jag inte ha tangentbordet/musen i samtidigt vilket medförde att jag inte kunde flytta ur filerna in i macen från MP3-Spelaren. Jobbigt värre . Någon som har nåt mer förslag?
ISO-disk? vad är det?
Jag försökte med att bränna dem på en skiva men det funkade inte sen när jag skulle lägga in dem i macen, vet ej varför. Sen så försökte jag med att lägga in filerna i en MP3-Spelare (Flyttbar disk). Men då var det så att de båda USB-portarna sitter precis ovanför varandra så om jag hade MP3 spelaren i en av portarna så kunde jag inte ha tangentbordet/musen i samtidigt vilket medförde att jag inte kunde flytta ur filerna in i macen från MP3-Spelaren. Jobbigt värre . Någon som har nåt mer förslag?
Stoppa MP3-spelaren i den lediga porten (höger eller vänster sida) på tangenbordet
Stoppa MP3-spelaren i den lediga porten (höger eller vänster sida) på tangenbordet
HAHA! Jag hittade precis den lille porten på sidan av tangentbordet innan jag läste det här. Är inte dirket van macanvändare :). Men nu ska väl allt funka bra hoppas jag. Tack för hjälpen alla!
En till fråga: Just nu har jag Mac OS 9.1 går det bra att upågradera direkt upp till Mac OS X eller måste jag installera t e x 9.2 först?
Så det är rekommenderat att du uppgraderar till typ 512 MB.
Hur mycket kan det tänkas kosta?
Hur mycket kan det tänkas kosta?
Datorn har plats för två RAM-moduler. Antagligen sitter det en fabriksinstallerad 64 MB och en 256 MB i nu. Byter du ut 64:an mot en 256:a får du maximala 512 MB. Minnet ska vara PC-66 144 pin SO-DIMM. PC-100 ska också gå bra, eftersom det är bakåtkompatibelt.
En 256 MB-modul kostar omkring 1000 kr på Macoteket.
Hmm.. RAm-minne vet jag inte riktigt vad det är.
Detta hittade jag iallafall om datan:
Cacheminne: 8160 K
Virtuellt minne: 321 MB
Inbyggt minne: 320 MB
Bildskärmsminne: 6 MB
Processor: PowerPC 3G
Jag tror att den är köpt för ungefär 5 år sedan.
Du behöver inte uppdatera OS 9, men det kan du förvisso göra om du vill, helt gratis, programuppdatering finns i Apple-menyn. Du kan köra OS 9 och X på samma hårddisk om du vill. X kommer då använda resurser i 9 om du vill jobba med gamla program, det läget kallas Classic. Funkar hyfsat.
Nu har jag visst ett nytt problem. I guiden Earth länkade till ( http://www.gileskennedy.com/panthereatsimac ) så står det att man måste installera OS 9.2.2 innan man installerar de olika upgraderingarna 1.2 och 4.1.9. Hur gör jag det?
För tusan, koppla in din nätverkskontakt i Macen och tanka hem. Det är hur enkelt som helst... Äpplet - inställningar - programuppdatering, när du är internetansluten, gå dit och datorn kontaktar Apple, uppdateringarna hittas och du behöver bara klicka på "okej". Vad har du för internetanslutning? Inga inställningar alls ska behövas om du kör bredband... med reservation för Telia, som vanligt - där måste du stänga ned adsl-modemet en halvtimme och sedan koppla in Macen, stänga av även den, starta om efter en stund. Tror 30 min krävs för att man ska förnya den s k MAC-adressen hos Telia (har ingenting med Mac att göra, råkar bara heta samma sak).
Angående råden om att stoppa i 512 MB minne så tycker jag inte det är så självklart. Testa att köra med 320 MB först, för det är inte så självklart att man vill lägga ner en massa pengar på minne om datorn inte är värd mer än ett par tusenlappar. Visst kommer OS X att flyta lite bättre, men det är en smaksak om man tycker det är värt pengarna.
En del saker bara:
- Du behöver bara 9.1 för att peta in Firmware 4.1.9. OS 9.0.4 räcker för Firmware 1.2 till de gamla iMacarna.
- Rev A av den ursprungliga iMac:en (Blågrön, stort IR-öga på framsidan klarar 2x256MB SO-DIMM, REV. B, C, D klarar bara 2x128MB
- Om du har större hårddisk än 8GB måste formatera den i minst två partitioner, där den första är max 7,5GB i Skivverktyget. Omstart krävs för att installationen skall fatta att partitionerna har skapats.
Fanns ju modeller som såldes med 10 GB disk och det gick hur bra som helst att formatera. Tror knappast heller det stämmer att man bara kan ha 128:or. Min syrras iMac har en 512:a och en 64:a, funkar perfekt. Hon har en av de sista (indigo & 400) med CRT, borde väl vara revision D då? Har heller aldrig varit med om att omstart krävs efter ompartitionering. Någonsin.
Minnen är betydligt billigare på www.computercity.se