Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dimage A2

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har länge funderat på en digitalkamera och riktar väl in mig på semiproffs-området. De senaste veckorna har ju Konica-Minolta annonserat som tokar i dagspressen för sin Dimage A2 som fått fina recensioner i fotopressen.

Är det någon som har erfarenheter och synpunkter? Det står en del i detta forum sedan tidigare, men jag bollar upp frågan på nytt.

Tacksam för pros and cons.

Finns det något bättre alternativ än Dimage A2 för ungefär samma pengar?

Hur fungerar kameran i mac-miljö?

Tackar på förhand

/Plisken

jag har själv spanat efter lite erfarenheter om A2 och den största nackdelen skulle väl vara att den brister i fokuseringen. Jag vill dock understryka att detta inte är mina ord utan vad jag läst mig till i olika forum. Det vore spännande om någon med egna erfarenheter kunder dementera eller bekräfta detta.

  • Medlem
  • 2004-08-17 23:32

Om du menar semiproffs som en kamera proffs kan tänka sig som reservkamera kanske du är fel ute. Då är väl nån av Canon eller Nikon kanske mer vad du söker. Mer pengar, visst. Men mycket mer kamera.

Sorry om jag tassar i utkanterna av vad du vill veta.

Nja, jag är glad amatör. Har under 20 år klarat mig fint med en Nikon FE2 och har således lite optik till denna.

Men jag är inte främst ute efter en kamera för kommesiellt bruk utan en bra amatörkamera där jag har möjlighet till att laborera och lära mig mer.

Jag tittade först på Canons och Nikons systemkameror men med lite optik så är man lätt uppe i nästan det dubbla för vad en Dimage A2 kostar. Dessutom tror jag att Dimagens 28-200 mm zoom täcker mitt behov.

QUOTE=Baron]Om du menar semiproffs som en kamera proffs kan tänka sig som reservkamera kanske du är fel ute. Då är väl nån av Canon eller Nikon kanske mer vad du söker. Mer pengar, visst. Men mycket mer kamera.

Sorry om jag tassar i utkanterna av vad du vill veta.[/QUOTE]

  • Medlem
  • 2004-08-18 22:38

Hej,
jag har som du vet en A2. Det enda jag saknar är en snabbare kontinuerlig autofokus. På min Dynax 7 har jag en autofokus som aktiveras så fort man höjer kameran mot ögat och som sedan följer motivet blixtsnabbt hela tiden.

I övrigt är jag mycket nöjd med alla funktioner och prestanda. Fantastisk skärpa och underbara färger.

Gå in i en fotoaffär och be att få känna på alla 8MP-kamerorna. De utan mekanisk zoom går bort och då finns bara Minolta och Sony kvar. Sonyn är nästan dubbelt så tung som A2 så den går bort. Dessutom har A2 fantastisk ergonomi med flera viktiga kontoller direkt justerbara med rattar på kamerahuset istället för inne i menyer.

Kolla dpreview.com för test och bilder på samtliga konkurrenter.

Martin

Ursprungligen av mcia:

Hej,
jag har som du vet en A2. Det enda jag saknar är en snabbare kontinuerlig autofokus.
Martin

Leder den långsamma fokuseringen till att du missar bilder för att kameran inte hinner göra sig redo eller blir du sittandes med en massa oskarpa bilder?

  • Medlem
  • 2004-08-18 23:07
Ursprungligen av David Slättne:

Leder den långsamma fokuseringen till att du missar bilder för att kameran inte hinner göra sig redo eller blir du sittandes med en massa oskarpa bilder?

När motivet är stilla är fokuseringen blixtsnabb och oproblematisk. Däremot hinner inte kameran fokusera på motiv som rör sig snabbt rakt emot kameran, särskilt vid teleläge. I vart fall kräver den typen av kontinuerlig fokusering en hel del träning och jag har efter ca 3000 exponeringar blivit säkrare men inte helt lyckats bemästra tekniken. Jag önskar helt enkelt att kameran var snabbare att följa rörliga mål (barn t.ex). Nu är ju barn ganska små och särskilt i teleläge är det svårt att hålla motivet rätt i sökaren så att fokussystemet kan följa hela tiden. Kräver träning.

Detta kan resultera i att bilder blir oskarpa eftersom fokussystemet "tror" att det fått en skarp bild och exponerar (minolta använder ett förutseende fokussystem som inte alltid förutser rätt eller som funkar bäst när motivet tillåts fylla hela sökaren...).

Å andra sidan ska jag inte måla fan på väggen heller...det blir lätt så att man kräver orimlig prestanda från kameran eftersom man kan få fantastiska resultat vid mer sansad användning. Det är lätt att glömma grundläggande förutsättningar för god fokusering och bara tänka att kameran borde kunna fånga det man själv ser i alla lägen.

Den höga bildkvalitén har också den nackdelen(!) att man ser minsta oskärpa direkt. Tittar jag idag på bilder som jag tidigare tagit med min digital ixus förefaller ofta hela bilden som mer eller mindre oskarp, även om jag tidigare varit nöjd med den. A2 höjer helt enkelt ribban och jämfört med ixus är det möjligt att ta bilder där skärpan är knivskarp, just där man vill ha den, och där resten av pereferin i bilden är något mindre skarp. Detta var inte möjligt med ixus och man kan se skillnaden om man jämför bilderna jämte varandra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-04 17:12

Plockar upp den här tråden eftersom även jag blivit rätt intresserad av A2:an, eller rättare sagt försöker få mig själv att inse att jag inte måste ha en D7:a...

Hur funkar A2 med Macen? Noterar att den inte finns med i Apples lista över iPhoto-kompatibla kameror: http://www.apple.com/macosx/upgrade/cameras.html
Nån som kan bekräfta/dementera detta?

Ursprungligen av Niklas:

Plockar upp den här tråden eftersom även jag blivit rätt intresserad av A2:an, eller rättare sagt försöker få mig själv att inse att jag inte måste ha en D7:a...

Hur funkar A2 med Macen? Noterar att den inte finns med i Apples lista över iPhoto-kompatibla kameror: http://www.apple.com/macosx/upgrade/cameras.html
Nån som kan bekräfta/dementera detta?

Eftersom jag är den stolta ägaren till en A2 sedan fyra dagar kan jag bekräfta att det inte är några som helst problem med kompatibliteten med macen.

  • Medlem
  • 2004-10-05 08:03
Ursprungligen av Plisken:

Eftersom jag är den stolta ägaren till en A2 sedan fyra dagar kan jag bekräfta att det inte är några som helst problem med kompatibliteten med macen.

En konstig grej jag har haft problem med; när man dubbelklickar en jpeg från A2:an i Finder, får man ett felmeddelande från "preview"-programmet. Klickar man bort meddelandet, öppnas bilden som vanligt.

Någon annan med detta problem?

/M

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-05 08:35
Ursprungligen av Plisken:

Eftersom jag är den stolta ägaren till en A2 sedan fyra dagar kan jag bekräfta att det inte är några som helst problem med kompatibliteten med macen.

Tack Plisken! Det låter ju bra. Ska fundera vidare på en sån.

1
Bevaka tråden