Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon PowerShot Pro1

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad tror ni om den här:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_pro1.asp

Vi testade kameran väldigt ytligt i Kanada och tog en referensbild med den och en likadan bild med Canon EOS-1Ds och skillnaderna fanns men var ganska små trots allt. Pro1 är mycket för pengarna känns det som, kanske som resepartner?

var förväntas priset bli på en sådan bli här i hemma Sverige?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-21 08:43
  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 09:14

Enligt CyberPhoto:
[font="Times"]8M-kampen
2004-04-21: Vi har nu mycket mer erfarenhet av kamerorna än vid första testerna och kan nu sammanställa en lista. Alla stora tillverkare har nu släppt sina första 8M-pixelkameror. Det sitter säkert samma CCD i alla, men kvaliteten skiljer märkbart mellan dem. Det är mycket jämnt mellan plats 1 och 2. Det är också jämnt mellan 3 och 4.
1. Canon PowerShot Pro1: Bästa detaljerna i bilderna.
2. Olympus Camedia C-8080: Minst brus i bilderna.
3. Konica Minolta A2: Bildstabilisering..
4. Nikon CoolPix 8700: Lite långsam, men tar bra bilder.
5. Sony DSC-F828: Stora problem med kromatisk abberation och brus.[/font]
…och som med alla listor så har de säkert prioriterat annorlunda än vad just du skulle gjort…

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-21 12:10

Börja att titta på det dynamiska omfånget i bilderna från denna 8 milj kamera, dvs hur många steg kamerans sensor har förmåga att återge mellan det svartaste till det vitaste i en bild.

Dra upp en bild och titta på bruset i olika ISO tal .
Skillnaderna syns inte så mycket på vanliga bilder 10 x 15kopior , men vid delsförstoring, uppräkning av bilden(interpolering) stora kopior eller tryck är skillnaden enorm.

Bilderna från en liten sensor klipps vad det gäller det tonala omfånget, vita/svarta partier återges inte med det stora tonala omfång som en kamera med större sensor återger.

För den som har fotograferat med film så är bruset i denna lilla sensorn ungefär lika med skillnaden att fotografera med en finkorning 50-100Iso film eller med en 800Iso film.

Till sist, den inlaggda uppskärpningen i dessa småkameror gör att bilden oftast ses som skarpa och publikfriande. Efterarbete i PS är mindre och bilden mer tillrättalagd.
Ibland som skarpare än en bild från en digital systemkamera där oskarp mask eller uppskärpning görs med fördel i ett bildbehandlingsprogram som PS.

Bilderna från en systemkamera kräver mer efterarbete men det är mödan värt med tanke på det slutgiltliga bildresultatet.

Som resekamera eller resepartner hade mitt val i denna prisklass blivit D70 eller Canon D300.

Mvh

Senast redigerat 2004-07-21 12:39
  • Medlem
  • 2004-07-21 12:21

Onekligen är det lite brus i bilderna som inte är tagna en solig dag, men jag tycker faktiskt att det är rätt snyggt brus. Kolla den här t ex:
http://img.dpreview.com/gallery/engine.asp?gallery=canonpro1_samples&photo=18

Den hade varit ännu tråkigare om den inte hade varit brusig. Visst kan man lägga på ett korn i efterhand, men jag tycker att rädslan för lite brus i bilder är en aning överdriven. Huvudsaken är att färgerna känns bra. Dåligt omfång är däremot inte bra, vilket också illustreras av ovanstående bild.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-21 12:42
Ursprungligen av stfm:

Onekligen är det lite brus i bilderna som inte är tagna en solig dag, men jag tycker faktiskt att det är rätt snyggt brus. Kolla den här t ex:
http://img.dpreview.com/gallery/engine.asp?gallery=canonpro1_samples&photo=18

Den hade varit ännu tråkigare om den inte hade varit brusig. Visst kan man lägga på ett korn i efterhand, men jag tycker att rädslan för lite brus i bilder är en aning överdriven. Huvudsaken är att färgerna känns bra. Dåligt omfång är däremot inte bra, vilket också illustreras av ovanstående bild.

En brusfri bild kan ändras i efterhand, men att rensa en bild från färgbrus som är oönskat är värre.
mvh

  • Medlem
  • 2004-07-21 12:58
Ursprungligen av miri:

En brusfri bild kan ändras i efterhand, men att rensa en bild från färgbrus som är oönskat är värre.
mvh

Helt sant. Jag menar bara att jag personligen inte upplever brus som en SÅ enorm brist i en bild. Använder man kameran professionellt är det en helt annan sak. Då vill man ju ha den kontrollen själv, precis som man tidigare kunde välja en kornfri film. När det gäller mer alldagligt fotograferande tycker jag att det finns viktigare aspekter än brus (brus till en viss gräns naturligtvis).

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-21 13:33

Fotograferade ett barndop (ej arbete) i en vacker kyrka.Tända stearinljus , D70 1600ISO frihand. Här fick jag mer kornighet än jag önskat. RAW format, exponerat efter histogrammet och därefter korrigeringar. Bilderna är alltså maximalt hanterade vad det gäller exponering och vad sensorn kan återge.
På vanliga små bilder kommer denna kornighet aldrig att synas, börjar jag nu att delsförstora bilden så är kornigheten enligt min mening direkt störande . Ansikten ,detaljer etc är för grovkorninga. Skulle dessutom sensorn generara färgbrus/uppräkningsbrus så skulle bilden vara mer eller mindre förstörd.

Dessa bilder skulle aldrig kunna tas med en motsvarande kamera med liten sensor. Färgbruset vid uppräkningen hade förstört bilden.

Med tanke på den lilla prisskillnaden det är mellan en systemkamera D70, 300D och dessa 8miljoner pixlar kameror och att den totala bildkvaliteten är så mycket bättre hos både D70 och 300D så är det enligt min mening ett dåligt val att införskaffa en kamera med de små sensorerna.

Storleken på kamerorna är i det närmaste densamma så man vinner inte mycket där heller.

mv

Miri - när du kompletterar din SLR med riktiga objektiv kommer priset dra iväg rejält plus att den blir större och tyngre. Det är ju L-optik på Pro1 trots allt. En 300D med 24-70 och 70-200 är ju inte direkt billigt och inget man släpar runt på semestern (även om vi råkar göra det).

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-03 12:02
Ursprungligen av Björnström:

Miri - när du kompletterar din SLR med riktiga objektiv kommer priset dra iväg rejält plus att den blir större och tyngre. Det är ju L-optik på Pro1 trots allt. En 300D med 24-70 och 70-200 är ju inte direkt billigt och inget man släpar runt på semestern (även om vi råkar göra det).

Så sant med tyngden. Det finns bra bra billiga piratobjektiv och även Canon objektiv.
Skillnaden att komma hem med bra bilder eller suddiga eller inga alls pga av dålig autofocus, starttid/responstid gör att jag gör mig omaket att ta med en D70 (beror givetvis på vad man fotograferar)
mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-03 12:27

”....gör att jag gör mig omaket att ta med en D70 (beror givetvis på vad man fotograferar) ”

..och VAD man skall ha bilderna till skulle jag vilja påstå.... Vilket användande - avgör vilken kamera jag tar med...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-03 12:56
Ursprungligen av fjellis:

”....gör att jag gör mig omaket att ta med en D70 (beror givetvis på vad man fotograferar) ”

..och VAD man skall ha bilderna till skulle jag vilja påstå.... Vilket användande - avgör vilken kamera jag tar med...

Eftersom jag har arbetat med bilder sedan 1984 utgår jag alltid från att alla bilder kan användas i något sammanhang, Därför vill jag ha bästa kvalitet, kamera för pengarna.
För mig så är D70 en lättnad att ha på axeln efter att hasat runt D1X under 3 år.
Mvh

Jag förstår inte varför ni jämför en Canon PowerShot Pro1 med D70 eller 300D. Det är som att jämföra en G5a med en PowerBook, bägge är bra på sitt sätt. Jag tycker att Canon PowerShot Pro1 tar "kanon-bra" bilder för sin storlek och prislapp. Jag tror att dom allra flesta fotografer kan ha stor glädje av en Canon PowerShot Pro1, då bilderna håller god kvalitet och kamerans storlek är behändig. Ärligt talat så är jag imponerad av bildkvaliten och kan tänka mig att köpa en själv.

Ursprungligen av whoami:

Jag förstår inte varför ni jämför en Canon PowerShot Pro1 med D70 eller 300D. Det är som att jämföra en G5a med en PowerBook, bägge är bra på sitt sätt. Jag tycker att Canon PowerShot Pro1 tar "kanon-bra" bilder för sin storlek och prislapp.

Jag tycker både storleken och prislappen är tillräckligt lika för att jämföra.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag tycker både storleken och prislappen är tillräckligt lika för att jämföra.

Storleken och tyngden är radikalt olika. Prislappen likaså om du tar i beaktning att man kan köpa en Pro1a för 7425:-, medans en 300D med den billiga plastlinsen (som ingen vill ha) kostar 9500:- enligt pricerunner.

Sen så kan man kanske tycka att Canon borde ha låtit bli att kalla kameran för Pro...

Beste Kaufe

Jag har ju tidigare startat ett inlägg för att få lite synpunkter på Konica Minoltas Dimage A2 eftersom jag anser att steget upp till en D70 eller 300D känns obekvämt stort för min plånbok.
Powershot Pro1 känns dock som ett fullt möjligt alternativ.

Är det någon som törs jämföra de två och dryfta sig till att rekommendera det ena eller andra.
Väsentliga skillnader? Vad är bästa köp?

Ursprungligen av Plisken:

Jag har ju tidigare startat ett inlägg för att få lite synpunkter på Konica Minoltas Dimage A2 eftersom jag anser att steget upp till en D70 eller 300D känns obekvämt stort för min plånbok.
Powershot Pro1 känns dock som ett fullt möjligt alternativ.

Är det någon som törs jämföra de två och dryfta sig till att rekommendera det ena eller andra.
Väsentliga skillnader? Vad är bästa köp?

Jag kan inte rekommendera varken den ena eller den andra. Jag kan bara säga att vid en närmare användning så är D70 en , just det, system kamera, ingen vinklingsbar lcd , ingen film inspelnings möjlighet mm Powershoten erbjuder en mer allround funktion för exempelvis resande enligt min egen erfarenhet. Bilderna blir bra och batteri tiden är ett jumbo lyft från min "gamla" nikon 990.
Andra fiffiga funktioner (panorama etc) som inte finns på en typisk system kamera gör att det inte skulle vara rimilgt att jämföra dessa kameror i samma mening
Powershot kan inte byta objektiv mer än till en svindyr macro objektiv med "ring" funktion för den seriösa macro fantasten

Alltså Inte bara att kolla / jämföra pris och pixel mängd i detta fall ...

Jag är nöjd med min och hade just valet, D70 system kamera eller allround...

Jag valde allround, denna gången.

Det lutar åt en allround för mig också och tack för att du tydliggjort en del skilnader mellan en systemkamera och en allround förutom bildkvaliten.

Men finns det någon som har synpunkter på vad som är det bästa köpet i allroundklassen: en Dimage A2 eller en Powershot Pro1?

Pappa besöker B&H Photovideo i New York om några timmar och jag tänkte be honom köpa en Pro1 åt mig. Dom är nere kring 5000 kronor nu och det känns som en bra deal.

Japp, det blev 5300 kronor för kameran. Köpte två extrabatterier och ett 1GB Ultra II CF oxå.

läcker,en sådan vill jag ha

Kommer vi få läsa ett test Martin?
Vore intressant. Har hållit ögonen på
300D, 20D och D70, men jag har inte
kunnat motivera kostnaden ännu.
Är inte ens ett Semi-Proffs, men ibland
känner jag att jag vill ha något mer än vad min IXUS 400
kan leverera. Powershoten kan vara det jag letar efter.
Men jag vill inte bli "tvungen" att köpa en riktig DSLR om ett
tag utan jag vill ha så att jag klarar mig.

Ja ett test vill vi se....

Hmm, det är väldigt svårt att göra riktiga test på digitalkameror. Jag kan mest berätta hur den känns och jämföra bilderna (på ett amatörmässigt sätt) mot en EOS-1Ds.

Det är ju en milsvida skillnad i fotograf-känsla mellan denna kamera och en riktig SLR som en EOS-1Ds. Å andra sidan är skillnaden lika stor i vikt, den här kameran är bra att bära med sig även om den är lite för stor för en vanlig jackficka, lite irriterande.

Bilderna blir riktigt bra och den känns betydligt rappare än en EOS-1Ds som trots allt börjar bli gammal (lanserades november 2002). Den inbyggda L-optiken ger motsvarande 28-200mm och man använder ringen runt objektivet för att styra USM-motorerna, den har inte manuell zoom.

Jag kommer ge mig ut på en liten resa snart och då kommer ni få gott om exempel på hur bra en Pro1 är i praktiken.

Hur står den sig mot Nikon Coolpix 8800? Eller är inte det en liknande kamera i samma prisklass?

/Stefan Swales

Har du hunnit skjuta nå´t mer med powershoten Martin?
Hur känns den?

Jag är ute och reser nu så jag ska börja ladda upp lite bilder i fortsättningen.

Den är lite för stor för att passa i en ficka, råkade paja "lens hood" redan första veckan - lite onödigt. Irriterar mig på att det är en fördröjning från det att jag trycker ner avtryckaren till dess att bilden tas - man är bortskämd med en SLR. Autofokus är inte heller i närheten av EOS-1Ds men det kanske man inte ska förvänta sig.

Bilderna blir i allmänhet bra även om en SB-550 blixt gör blixtbilderna betydligt bättre. Då blir dock kameran dubbelt så stor så det är en avvägning mellan smidighet och kvalitet.

Ursprungligen av Björnström:

...Irriterar mig på att det är en fördröjning från det att jag trycker ner avtryckaren till dess att bilden tas...

Aj aj! vad tråkigt... Det där är inte lite avgörande när man ska till å fånga ögonblick. Någon som sett nånna siffror på sådan lagg för Pro1:ans räkning?

Ursprungligen av Björnström:

Irriterar mig på att det är en fördröjning från det att jag trycker ner avtryckaren till dess att bilden tas - man är bortskämd med en SLR. Autofokus är inte heller i närheten av EOS-1Ds men det kanske man inte ska förvänta sig.

Ja visst blir man bortskämd, efter att jag införskaffade mig en 300d kan jag inte förstå hur jag stod ut med en kompaktkameras slöhet.
Vad beror det egentligen på? Jag har hört något om att en "icke-SLR" fokuserar med hjälp av CCD:n eller något likande. Kan någon utveckla?

Bevaka tråden