Är väldigt nyfiken på programmet Gallery , som bl.a. bildreportaget från Paris är skapad med. Har kollat på hemsidan , men får inget grepp på det. Laddat hem det men det finns ju ingen körbar fil ! Någon som kan lite och kan hjälpa mig ?
Har fått en känsla av att man måste ha en server att lägga upp bilderna på , men kan ha missuppfattat det hela.
Gallery är inget program i vanlig bemärkelse, det är en samling PHP-script som måste köras på en webbserver. Denna webbserver har i sin tur vissa krav på sig (förutom det uppenbara, att den måste ha PHP igång, så måste även PHP *inte* vara i safe mode). Gallery går att köra lokalt på en mac med Mac OS X eftersom man kan köra PHP (via webbservern Apache), men lite av poängen är ju att lägga bilderna på en vanlig webbserver så att alla kan komma åt dem.
Gallery är inte helt lätt att installera, än mindre att modifiera. Jag räknar mig som en rätt avancerad användare som kan PHP rätt bra och jag kan ändå bråka en del med Gallery innan jag får det som jag vill (men då brukar jag i och för sig modifiera det likt, som det såg ut i mitt Parisrepotage ser inte en standardinstallation av Gallery ut).
Därmed inte sagt att jag avråder någon från att använda det, bara att man får räkna med att det kanske inte är helt enkelt att använda. Är man total nybörjare på att installera PHP-script och sånt bör man nog ta hjälp av någon som kan. Annars gillar jag Gallery och är nöjd med det.
Vill man ha ett program som man använder på sin mac för att göra snygga fotogallerier som är enkla att ladda upp och fungerar på de flesta webbhotell, ja då ska man kolla in JAlbum som fungerar bra och gör snygga sidor. (Det finns många exempel på hur det kan se ut, t.ex. är detta exempel rätt snyggt.)