Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gallery

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är väldigt nyfiken på programmet Gallery , som bl.a. bildreportaget från Paris är skapad med. Har kollat på hemsidan , men får inget grepp på det. Laddat hem det men det finns ju ingen körbar fil ! Någon som kan lite och kan hjälpa mig ?
Har fått en känsla av att man måste ha en server att lägga upp bilderna på , men kan ha missuppfattat det hela.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 18:17

Antar att du menar http://gallery.menalto.com/

Den måste installeras på en webbserver med PHP och (tror jag) MySQL. Din dator kan köra det om du installerar dessa två.

• Medlem
  • 2004-09-07 19:49

Dock så är det en del saker som du måste installera extra via terminalen för att få det att fungera. Det framgår dock när man kör konfigurationen till Gallery.

Ursprungligen av Per Selander:

Är väldigt nyfiken på programmet Gallery , som bl.a. bildreportaget från Paris är skapad med. Har kollat på hemsidan , men får inget grepp på det. Laddat hem det men det finns ju ingen körbar fil ! Någon som kan lite och kan hjälpa mig ?
Har fått en känsla av att man måste ha en server att lägga upp bilderna på , men kan ha missuppfattat det hela.

Gallery är inget program i vanlig bemärkelse, det är en samling PHP-script som måste köras på en webbserver. Denna webbserver har i sin tur vissa krav på sig (förutom det uppenbara, att den måste ha PHP igång, så måste även PHP *inte* vara i safe mode). Gallery går att köra lokalt på en mac med Mac OS X eftersom man kan köra PHP (via webbservern Apache), men lite av poängen är ju att lägga bilderna på en vanlig webbserver så att alla kan komma åt dem.

Gallery är inte helt lätt att installera, än mindre att modifiera. Jag räknar mig som en rätt avancerad användare som kan PHP rätt bra och jag kan ändå bråka en del med Gallery innan jag får det som jag vill (men då brukar jag i och för sig modifiera det likt, som det såg ut i mitt Parisrepotage ser inte en standardinstallation av Gallery ut).

Därmed inte sagt att jag avråder någon från att använda det, bara att man får räkna med att det kanske inte är helt enkelt att använda. Är man total nybörjare på att installera PHP-script och sånt bör man nog ta hjälp av någon som kan. Annars gillar jag Gallery och är nöjd med det.

Vill man ha ett program som man använder på sin mac för att göra snygga fotogallerier som är enkla att ladda upp och fungerar på de flesta webbhotell, ja då ska man kolla in JAlbum som fungerar bra och gör snygga sidor. (Det finns många exempel på hur det kan se ut, t.ex. är detta exempel rätt snyggt.)

• Medlem
  • 2004-12-11 00:11

Gallerie (att skilja från Gallery) är skitenkelt och gratis, kräver iPhoto.

www.myriad-online.com

http://www.ljunghall.nu/galleritest/ är det enda jag har gjort i Gallerie men det tog kanske en minut att fixa. Det finns alla möjliga varianter på hur bilderna ska visas, som popup eller inte etc etc.

iPhotoToGallery

http://zwily.com/iphoto/

Plugin för att exportera från iPhoto till Gallery, ny version som stöder iPhoto05..

Använder själv iPhotoToGallery, men mina kommentarer följer inte med bilderna.
Någon som vet vad det kan bero på?

• Medlem
  • 2005-06-14 15:40

"Gallery requires you to install NetPBM or ImageMagick in order for it to perform basic image operations (resize, rotate, crop, etc...). "

Krävs det även om man använder iPhotoToGallery?

Om ja, vilken ska man välja?

Imagemagick tror jag är lite kraftfullare. Du måste ha nån av modulerna installerad.

• Medlem
  • 2005-06-16 10:34

Om man använder iPhotoToGallery, ändras storleken på bilderna (dvs. man slipper lägga upp bilder som är 1,6MB styck)?

Är det någon som har erfarenhet av att koppla Gallery till WordPress?
-Fungerar det bra? Är det svårt att få till?

-Cilla

Ursprungligen av cilla:

Är det någon som har erfarenhet av att koppla Gallery till WordPress?
-Fungerar det bra? Är det svårt att få till?

Jag har byggt ihop Gallery och WordPress för en sajt och det var en hel del arbete. Egentligen har jag inte byggt ihop det helt och hållet, det bara ser ut så utifrån. Det stora jobbet låg i att få ordning på Gallerys hemska kod för att få det att se vettigt ut. Nu fungerar det rätt bra och se snyggt ut, men det var en lång väg dit...

Det jag byggde ihop var WordPress 1.5 och Gallery 1.5. Gallery2 som är under aktiv utveckling (finns i betaversion just nu) är helt omgjort och till Gallery2 finns det intressant projekt som försöker integrerar WP 1.5 och Gallery2: wpg2.ozgreg.com

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har byggt ihop Gallery och WordPress för en sajt och det var en hel del arbete. Egentligen har jag inte byggt ihop det helt och hållet, det bara ser ut så utifrån. Det stora jobbet låg i att få ordning på Gallerys hemska kod för att få det att se vettigt ut. Nu fungerar det rätt bra och se snyggt ut, men det var en lång väg dit...

Det jag byggde ihop var WordPress 1.5 och Gallery 1.5. Gallery2 som är under aktiv utveckling (finns i betaversion just nu) är helt omgjort och till Gallery2 finns det intressant projekt som försöker integrerar WP 1.5 och Gallery2: wpg2.ozgreg.com

Det där lät lovande, precis vad jag behöver. Sitter just nu och försöker få ihop Wordpress med ett galleri på ett enkelt sätt, men tycker det är stökigt.

Ursprungligen av Creops:

Att installera Gallery i grundformen är ju inget större problem, det enda som är struligt är att man måste in i terminalen och ge rätt läs/skriv rättigheter till filerna.
Bara servern har PHP så. NetBPM är enklast att installera, bara packa upp i roten på Gallery och ändra rättigheterna.

En viktig sak: det krävs att safe_mode är avslaget i PHP (en del webbhotell har tyvärr detta påslaget).

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-16 11:31

Att installera Gallery i grundformen är ju inget större problem, det enda som är struligt är att man måste in i terminalen och ge rätt läs/skriv rättigheter till filerna.
Bara servern har PHP så. NetBPM är enklast att installera, bara packa upp i roten på Gallery och ändra rättigheterna.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-18 13:08

En sak jag inte lyckas med med Gallery är att få den att acceptera bilder större än 2MB.
I hjälpfilerna står det ju att man ska skriva in:

<Directory /Library/WebServer/Documents/gallery>
AllowOverride Options FileInfo
</Directory>

Men det verkar inte hjälpa..
Plus att jag inte lyckas installera ImageMagik.. men det är ett mindra problem.

Kan tillägg att iPotoToGallery har just uppdaterats till v 0.62.
Läs mer här:
http://zwily.com/iphoto/

Tyvärr funkar fortfarande inte kommentarerna för mig...

1
Bevaka tråden