Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste man börja om?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår vägrade min TiBook starta, jag startade den på en CD med 9an och defraggade och så där som man brukar.
Men när jag försökte få igång den på 10.2.1 som innan så vägrade den, den stannade precis när startup-bilden kom och kugghjulet slutade snurra där också.
Gång på gång.
Jag installerade om systemet från originalskivorna till Jaguar. Gjorde bara en minimal installation för att få behålla nätverksinställningarna o s v.
Nu går den på 10.2 på engelska, fast jag ville ha svenska som modersmål...
En hel massa godis jag hade innan är borta och allt som fanns i adressboken är väck.
Måste jag uppdatera allting igen, eller finns det saker jag kan plocka från mappen "Previous Systems" där allt "gammalt" ligger?
Lite jobbigt att behöva ta hem systemuppdateringar, QuickTime och sånt igen när man bara har DuoCom hemma.
Det mesta borde väl gå att återställa ändå tycker jag.
Tacksam för några tips!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-26 11:22
Citat:

quote: Nu går den på 10.2 på engelska

??

Språket byter du i Systeminställningarna (System preferences) under FN-flaggan.

Den gamla adressbokens databas kan du säkert importera. Den ligger i katalogen ~/Library/Application Support/Addressbook

tror jag. Det borde fungera att bara kopiera över de filerna som ligger där.

• Oregistrerad
  • 2002-10-26 11:56

Defragmenterade???

Du reparerade väl disken?

Generellt ligger allt som du själv skapat och alla programinställningar i din usermapp i ditt gamla system.

Alltså egenskapade och importerade dokument och annat ligger i:
Documents
Movies
Music
Pictures
(Public)
(Sites)
alltså för eng system, men du fattar nog.

Dina programinställningar, iCal-kalendrar, internetbokmärke/favoriter, addressboksdata och liknande ligger nånstans i Library (Bibliotek) eller dess undermappar.

Så har du din gamla usermapp kvar kan du kopiera innehållet från den och återställa det mesta av dina egna data och programinställningar. Även delar av application-mappen kan du kopiera, men det kan vara lite osäkert med funktionen. Vissa programinställningar ligger i din usermapps library-mapp och andra ligger i rootmappens library-mapp

Har du inte din gamla usermapp kvar är du "up shit creek" som di sä´er.

Lycka till.

Tack för alla tips.
Att byta språk gick inte.
Jag vet hur man gör. Och att importera adressboken gick inte heller, som tur var hade jag inte fyllt på den med så mycket.
Jag är tacksam för att jag inte använt "Mail" för mailen, för då hade jag väl sumpat all gammal mejl också. Jag använder Eudora - så allt finns kvar.

Känner mig lite utlämnad - nästan som en PC-Nisse som inte fattar vad som händer på datorn.
Har hållit på med Mac sedan 1985 och måste enkänna att ganska mycket i X är mumbo-jumbo för mig.
Ganska många badbollar och onödiga saker.
Som t ex varför måste jag installera drivrutiner för skrivare som jag inte har?
Tar en jävla massa onödig tid.
Och jag som just hade fått min HP LaserJet 4MV att funka, samma sak med min Epson Stylus Photo1290 med min förra version av 10.2.1. Nu får jag göra om det och jag som knappt minns vad jag gjorde.

Förut var det ju mycket enklare när man skulle byta OS, bara att flytta på lite programinställningar och skit.
Nu är det en vetenskap som ingen normal människa kan lära sig.

- Men när det funkar så rockar det fett.
Jag fasar lite granna eftersom jag har beställt en ny TiBook (den som komma skall) och då ska jag flytta allt till den, har jag tänkt.
Finns det någon som kan tipsa om hur man flyttar på rubbet - synliga som osynliga filer, till en annan disk utan en massa krångel?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-26 21:02

OK
När man installerar kan man välja vilka språk och skrivare som ska in i burken. Du har antagligen inte fått med svenska... Man väljer under options/alternativ, eller vad det heter, under installationen från cd.

Här är en länk till en annan diskussion om ditto.

Jo, jag vet det där om språkvalet.
Det funkade inte lik förbannat första gången, men väl den andra.

Det är en rätt hög tröskel att börja använda OS X efter 9:an. Nästan som att börja om. Fast när man väl fått allt på plats funkar det så pass bra så att man inte har så många anledningar att börja rota. Sen efter ett antal veckor så börjar man fatta logiken och hitta runt bland de olika filerna och mapparna.

Inför 10.2 tyckte jag det var bäst med en formatering emellan. Så jag slängde över min user-mapp och applikationsmappen på en extern hårddisk och nyinstallerade. Sen tillbaks med egna dokument, de library-mappar o filer som jag gissade/fattade innehöll min data och vissa applikationer, andra körde jag nyinstallation på.

Allt har fungerat hur bra som helst och inte har jag behövt "dos" (terminalen

) heller. Skit helt i systemmappen och koncentrera dig på din usermapp så fattar du rätt snabbt.

[ 26 Oktober 2002, 23:12: Meddelandet ändrat av: HankPank ]

Jo, jag vet.
X har gått som smort på min burk ända tills igår.
Jag har fasat för vad jag ska göra om det ballar ur, vilket det nu har gjort.
TiBooken som jag har kört det på är en slags försökskanin. Jag vill se att allt funkar på den innan jag installerar på jobbarburkarna.
Ska ta dina tips till mig när det blir dags att köra på andra burkar också.
Väntar egentligen bara på den där j-a Kvarken och på Acrobaten också, förstås.
Har ärligt talat svårt att köra med 9an nu.
Den är ju så ful - i jämförelse.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Och att importera adressboken gick inte heller, som tur var hade jag inte fyllt på den med så mycket.
Jag är tacksam för att jag inte använt "Mail" för mailen, för då hade jag väl sumpat all gammal mejl också.

Har du kvar din gamla user-mapp så är det lugnt. Du skall inte importera datan till dina program utan bara flytta dina användardata till motsvarande plats i den nya usermappen.

Adressbokens data ligger som nämnts tidigare i:
~/Library/Application Support/Addressbook

"~"-tecknet är ditt användarnamn på UNIX-språk, dvs din usermapp.

Mailen, om du hade använt den, hade legat i
~/Library/Mail

ICQ och mycket annat lägger sig i:
~/Library/Preferences
som till stor del motsvarar din preferences/programinställningar-mapp i 9:an

Så en backup i OS X går i princip ut på att kopiera sin usermapp. Man får med en massa skit, men också allt eget.

En annan sak angående språkändring i systemet är att engelskan alltid ligger i grunden. Det nya språket "maskas" ovanpå, men internt används alltid de engelska namnen. Man får alltså aldrig några problem med sökvägar när man byter språk.

1
Bevaka tråden