Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag slängde hela Verktygsmappen!! Hjälp!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag mitt dumma nöt råkade slänga hela mappen Verktyg i OS 10.2.1… Och var såklart noga med att tömma papperskorgen innan mitt klavertramp uppdagades…

Jag kan inte ens använda Software restore skivorna, då PKG-filen inte längre kan öppnas (den behöver väl en app som låg i Verktygsmappen)

Akut hjälp behövs då detta gäller min arbetsdator!!

Och nej, jag har inte en extra partition som jag kan lägga in en ny Jaguar på…

Jernberg

Tyvärr har jag inga goda råd vad gäller ominstallation av alla verktyg i Mac OS X, men jag har ett litet tips (som du redan upptäckt iofs).

En del användare har för vana att så fort de slänger något i papperskorgen att även tömma den. Det är ingen bra vana av skäl du illustrerar mycket tydligt.

Om du vet vilken applikation det är du behöver så kan jag förstås maila över den till dig, är det "Installer.app" (4.2 mb) du behöver eller är det något mera? Det finns även en "Disk Utility.app"

/Ola

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-28 12:38

Hmm, stora problem.

På Mac OS X skivan finns programmen Installer.app, Disc Utility.app mm

De ligger i mappen /Applications, den syns inte automatiskt men du kan välja Gå till mapp... under menyn och skriva in /Volumes/Mac OS X Install Disc 1/Applications/ (det går bra att "tabba" efter Mac...) de ligger i Utilities katalogen, väljer du spalt-läget ifinder kan sedan också kika på allt annat som ligger på cd´n fast jag tror tvivlar på att du kan hitta och installera bara verktygsprogrammen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-28 12:39

Fast det är klart då borde du kunna köra Restore-skivan.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Bob:
Fast det är klart då borde du kunna köra Restore-skivan.

Jupp, efter att jag lyckats få in Installer.app från OS X-skivan kunde jag få igång SW Restore-skivan. Körde Återskapa, klickade bort "OS 9", "iDVD" och "Dev. Tools", vilket återlämnade "Program" (och det är ju däri Verktyg ligger). Efter installationen fanns en Utilities mapp, som bara innehåller EN fil; "Software restore". Suck!

• Medlem
  • 2002-10-28 21:20

gör såhär:
ladda hem Pacifist
http://www.versiontracker.com/php/dlpage.php?id=12743&kind=1&db=mac

Starta det
Stoppa in Mac Os X installation CD
Gå sedan till mappen System/Installation/Packages/Essentials.pkg

Dra denna fil över Pacifist->Välj mappen Applications->Utilities->Extract to->Välj lämpligt mapp.

Detta funkar för mig med en 10.1.5 Mac OS X skiva, principen ska vara det samma på Jaguar.

Lycka till
Micke

• Medlem
  • 2002-10-28 21:22

gör såhär:
ladda hem Pacifist
http://www.versiontracker.com/php/dlpage.php?id=12743&kind=1&db=mac

Starta det
Stoppa in Mac Os X installation CD
Gå sedan till mappen System/Installation/Packages/Essentials.pkg

Dra denna fil över Pacifist->Välj mappen Applications->Utilities->Extract to->Välj lämpligt mapp.

Detta funkar för mig med en 10.1.5 Mac OS X skiva, principen ska vara det samma på Jaguar.

Lycka till
Micke

Just det ja, den där pacifisten! Jag ska prova det! I reserv har jag faktiskt bränt en backup på verktygsmappen från min hemma-mac, så det löser sig.

Jag tycker att den här problematiken visar på en ganska stor brist i OS X - svårigheten att återställa valda delar av operativsystemet…

Jag vet inte jag.
Verktygsmappen är förhållandevis vital för hela datorn. Inte systemet i sig självt men ändå.

Lite mer flexibla installtionsskivor skulle man kunna önska sig. Men det är omöjligt för Apple att bygga en installator som kan ta han om alla situationer som kan hända.

Du får helt enkelt låta bli att kasta bort verktygsmappen.

Eller skydda den så att du inte kan kasta bort den av misstag (Rättigheter under äpple-I).

Jag tycker _fortfarande_ att installeraren är för simpel. Apple borde kunna erbjuda något slags "avancerat" läge där man kan välja precis vilken komponent man vill installera - typ så som man kan göra med Pacifist. Lovar att det kommer ngn gång framöver.
Ja, självklart kan man låsa allt på hela disken - men det känns minst sagt opraktiskt

Nåja - Pacifist löste mitt problem, tack för tipset!

Jernberg

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Jag vet inte jag.
Verktygsmappen är förhållandevis vital för hela datorn. Inte systemet i sig självt men ändå.

Lite mer flexibla installtionsskivor skulle man kunna önska sig. Men det är omöjligt för Apple att bygga en installator som kan ta han om alla situationer som kan hända.

Du får helt enkelt låta bli att kasta bort verktygsmappen.

Eller skydda den så att du inte kan kasta bort den av misstag (Rättigheter under äpple-I).

1
Bevaka tråden