Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bild dator->tv blir svartvit...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-09-16 19:40

Inhandlade idag en scartkontakt med s-video-utgång och och lång s-videosladd för att kunna se på film på tv:n från powerbooken.

Detta har funkar fint förut och bilden kom upp direkt nu med, med bara ett problem, den är svartvit!
Har haft liknande problem förut men då har det ofta berott på att skärmen var inställd på NTSC eller nåt men jag har testat ändra alla upplösningar både PAL och NTSC, valt tusentals färger istället för miljoner...allt, men det är fortfarande svartvitt.

Vad göra?!

testade koppla in via videon också men ingen lycka där heller.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-16 20:13

Har du ställt in TV.n på s-video?
Den är säkert inställd på composite-video.
Min Philips-TV tar in s-video på den andra SCART-ingången, men man måste välja svhs2 istället för ext2 som ingång.

Ibland måste man gå in i inställningarna och välja Y/C för AV-ingången för att få s-video.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2004-09-16 20:25

hmm det går bara att ställa in på antingen RGB eller VIDEO och RGB gör ingen skillnad...

fan. känns som att tvn är för kass, ska det vara så svårt att överföra färg till tvn?!

• Medlem
  • San Francisco
  • 2004-09-16 21:49

det är en 20" nokia-tv med endast en scart ingång....

low tech men trodde det skulle funka ändå...känns fortfarande inte som att det beror på tvn

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-16 22:21

Kolla i manualen om TV:n har stöd för Y/C (s-video). Annars så får du använda en adapter som slår ihop signalen till komposit.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-16 22:52

Att bilden blir svartvit är ett typiskt tecken på att TV:n inte klarar av s-video. Min TV klarar inte av s-video så jag får nöja mig med komposit istället.

Har det fungerat med den TV:n förut? Om det inte har det är det 99 % säkert att det är TV:n som är för dålig. TV-apparater på 20" och endast en scart brukar sällan klara av s-video. Det är tyvärr främst större och dyrare modeller som har stöd för s-video.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2004-09-16 22:59

fan. då får jag köpa en kabel till då som passar in i den scart-kontakten då och i den analoga utgången i datorn

• Medlem
  • Alvesta
  • 2004-09-16 23:13

Testa med en annan s-videokabel är mitt tips. Jag har haft denna typen av problem innan och det har alltid berott på dålig kabel eller glapp i kontakten.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2004-09-16 23:18

hmm men den kabeln köptes idag....tänker inte köpa en till. tror lugnt att det är tvn. får fixa en kabel till...det går väl video ut i hörlursuttaget på powerbooken? eller är det bara ibook

• Medlem
  • 2004-09-16 23:38

Video ut i hörlursuttaget?

• Medlem
  • San Francisco
  • 2004-09-16 23:44

ja på vänster sida.... så var det på min ibook (första vita 500mhz)....

när s-video inte funkar hur ska jag göra då?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-17 09:05

Du får helt enkelt slå ihop den separerade Y/C-signalen till en enda kompositsignal. Enklast gör du det med en adapter(sladd) s-video till komposit.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2004-09-17 09:27

precis. ska fixa en såndära idag då va

Det ska ha följt med en original s-video-kompositadapter till Powerbooken. Har du tappat den? Annars kan du nog köpa en ny hos nån Apple-åteförsäljare.

Det speciella med Apples adapter och den kontakten i Powerbooken är att den tar ut kompositsignal på en extra pinne i datorns kontakt. Därför behövs Apples egen adapter.

En vanlig s-videokantakt använder bara fyra pinnar, men om du kollar kontakten i datorn ser du ytterligare tre hål närmare "mitten" och där har Apple kopplat kompositsignal till någon/några av dem.

Jag har en tidig 90-tals "högkvalitets-tv" med stereo och dubbla scart, men ingen s-video i någon av scartarna. Din tv har med största sannolikhet ingen s-videomottagning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 23:23

Försökte koppla flickvännens laptop (PC) till TV:n via S-video, vilket lyckades sådär... TV-bilden visade endast bilden i svart/vitt...

Sökte då på nätet å hittade lite info på FujitsuSiemens supportsidor i ämnet "koppla datorn till TV:n via S-Video".

"Experience has shown that most TV issues are caused by the cabling used. A notebook will not supply power to any cable that has electronics or components attached.

S- Video - RCA connector( Cinch) .(yellow)..
.............. bandwidth 3MHz . y,u,v are not handled as seperate signals so gives a reduced sharpness and can suffer from cross talk.

S-Video ( S-VHS) ------ S-Video
Only 4 of the 7 pins are used. Two for the brightness (y, -- black and white) and 2 for the colour ( u,v, -- colour).
If the pairs are not correct only black and white pictures will be displayed.

The SCART -S-Video cable has some components at the SCART end. If the SCARt doesn't have the S-Video soldered out you will only get a black and white picture. The SCART needs to be plugged into the TV SCART (S) socket."

Kontentan tycks vara att kabelkvalitén spelar stor roll..

-Torkel

• Medlem
  • San Francisco
  • 2004-09-23 23:34

ach so. hmm mitt funkade när jag gick över till komposit........ i mitt fall är tvn för kass o gammal....

1
Bevaka tråden