Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

copyright C

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-24 22:20

hur får man fran copyright C på tagentbordet?

Alt + 1 ger ©

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-25 01:45

Att göra specialtecken på Mac är ofta völdigt logiskt.

Det är alltid alt + en till knapp som oftast kan associeras till tecknet. Eller så är det alt + skift, för en variation av samma tecken eller ett liknande.

Ex:
® = alt + r
ø = alt + ö
ß = alt + s
ç = alt + c
Ç = alt + skift + c

etc, etc...

Dessutom kan du gå in i Systeminställningar - Internetionellt - Indatameny och kryssa i "Teckenpalett" samt "Visa indatamenyn i menyraden". Du får då en meny där du dels kan välja mellan olika tangentbordslayouter och dels kan du trycka på teckenpaletten för att få en lista på alla unicode-tecken som finns - och denna lista fungerar varsomhelst i systemet!

• Medlem
  • 2004-09-25 23:34
Ursprungligen av Rajje:

Att göra specialtecken på Mac är ofta völdigt logiskt.

Det är alltid alt + en till knapp som oftast kan associeras till tecknet. Eller så är det alt + skift, för en variation av samma tecken eller ett liknande.

Jo, © och 1 är ju ganska besläktade, liksom @ och 2, eller varför inte ? och l?

edit: frågetecknet ska vara "fi"-ligatur

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-26 12:07
Ursprungligen av Baron:

Jo, © och 1 är ju ganska besläktade, liksom @ och 2, eller varför inte ? och l?

edit: frågetecknet ska vara "fi"-ligatur

alt + en till knapp som [B]oftast[/B] kan associeras med tecknet ...

Knapparna räcker ju inte till för att allt ska vara logiskt. Ç är på C så då får © vara nån annan stans. Och Apple-symbolen går ju naturligtvis före @!
Men det är fan så mycket mer logiskt än alt + 68240 eller alt + ctrl + skift + 17440, som det kan vara på Windows...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-25 05:51

thx

• Oregistrerad
  • 2004-09-25 08:35

Jag har inte letat efter den förut men var he... är programmet Tangentbord? Eller var det i system 9....

• Oregistrerad
  • 2004-09-25 09:48

Jag kom till flaggorna men tittade inte efter tangentbordsflaggan. LOL! Tack!

Missa heller inte knappen Favoriter i teckenpaletten. Man kan lägga bokmärke på de där konstiga tecknen man alltid fumlar efter.

• Medlem
  • 2004-09-25 23:12

Jag kan göra upp och nervända frågetecken ¿¿¿ ¡¡¡¡

:eek:

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-25 23:30

Och jag kan skriva på kinesiska:
你好公雞吮吸者! 飲料啤酒!

• Medlem
  • 2004-09-25 23:32

Och jag kan tälja en visselpipa av en sälgkvist.

• Medlem
  • 2004-09-25 23:35

vafalls? Kan man inte skriva ligaturer på 99mac?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-26 00:07

Jag tror inte ligaturer ingår i något html character set.
Åsså ska det finnas i fonterna som är specade.
Jag kan göra cyklar av gem.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-26 01:39

Jag kan skriva fi och fl och ffi och ffl och st. Det ni!

• Medlem
  • 2004-09-26 10:32

Varför kan inte jag det? Jag ser dem korrekt när jag skriver svaret med när svaret är "registrerat" blir det bara ett frågetecken.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-26 11:57
Ursprungligen av Baron:

Varför kan inte jag det? Jag ser dem korrekt när jag skriver svaret med när svaret är "registrerat" blir det bara ett frågetecken.

Därför att Kalle ä en slug jäkel och har väl hittat nån obskyr ascii-kod som vi inte ser, men som browsern läser. Eller så har han formaterat textens kerning på nåt sätt.
Dom ä riktigt hala och kluriga, dom där masarna. Det insåg redan Gustav Vasa....

• Medlem
  • 2004-09-26 12:34
Ursprungligen av Danne V:

Dom ä riktigt hala och kluriga, dom där masarna. Det insåg redan Gustav Vasa....

Kalle W är en riktig dängare, det visste jag redan. Men jag är faktiskt rumpmas själv, i alla fall till häften.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-26 12:44
Ursprungligen av Baron:

Kalle W är en riktig dängare, det visste jag redan. Men jag är faktiskt rumpmas själv, i alla fall till häften.

"Rumpmas" innebär väl att hälften, dvs rumpan, är från Dalarna.
Så om du är hälften rumpmas innebär det väl att ena skinkan på dej har Mas-blod...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-26 12:31
Ursprungligen av Baron:

Hehe, hemligt!

Närå... Man måste kunna tricket bara. Eftersom 99mac är kodad i Latin1 måste man använda HTML-enheter för att tecknen ska kunna visas. Hade UTF-8 använts istället så hade man kunnat skriva direkt.

Man kan ange tecknen på två sätt; antingen som decimalkod eller hexadecimal kod. Om du plockar upp Teckenpaletten och väljer Visa -> Unicode och sedan skrollar ner till »Alphabetic presentation form«. Där ligger f-ligaturerna. Markera en av dem och håll muspekaren stilla ovanför. Nu får du upp en gul ruta där det står
[FONT="Courier New"]Unicode: FB00
UTF8:EF AC 80[/FONT]

För att skriva koden för ligaturen ff skriver du då räkna om hex FB00 till decimalt (sidan använder inte UTF-8 så då måste det anges decimalt). Använd valfri metod att räkna om, men en bra omräkningssida finns här.
Det borde gå att använda OSX Kalkylator också, men hex -> decimal har jag inte förstått hur man fixar. Decimal -> hex går bra, men det är vi inte betjänt av just nu.

Sen skriver man på samma sätt som andra HTML-enheter:

ff

Jag har skrivit en liten notis om att koda unicodetecken i HTML på min sajt.

• Medlem
  • 2004-09-26 12:37
Ursprungligen av Kalle W:

Hehe, hemligt!

Man kan ange tecknen på två sätt....

Usch, tur att man inte håller på med webb... QXP fattar galoppen direkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-26 12:11
Ursprungligen av Baron:

http://www.offtopic.se/showthread.php?t=43243

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-26 12:50

Nu tror jag ni fått geografin lite snett grabbar. Men ni är inte de första.

Bollnäs ≠ Borlänge

Jag bor ungefär tio mil från gränsen till masland. Det här ärprinsessan Madeleines hertigdöme.

I Borlänge finns Tunatutten och från Bollnäs kommer Snoddas. Dessutom dansar vi hambo här.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-26 13:17
Ursprungligen av Kalle W:

Nu tror jag ni fått geografin lite snett grabbar. Men ni är inte de första.

Bollnäs ≠ Borlänge

Jag bor ungefär tio mil från gränsen till masland. Det här ärprinsessan Madeleines hertigdöme.

I Borlänge finns Tunatutten och från Bollnäs kommer Snoddas. Dessutom dansar vi hambo här.

Duh...
Va pinsamt..
Jag har inte fått i mig mer än 5 muggar starkt kaffe än. Åsså e de söndag. Förresten har jag fullt sjå med en 2,5-åring så jag har extra svårt att koncentrera mig. Jag sov lite dålig inatt åxå. Plus att just där det stod "Bollnäs" så hade jag lite smuts på skärmen så att det preciiiiis såg ut som "Borlänge".
Hade förresten inte glasögonen på mig.....

1
Bevaka tråden