Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernetproblem?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag är mitt uppe i att byta från UCP till en fiberuppkoppling.
Problemet är att operatören int ehar en aning om Mac, och kan således inte hjälpa mig att konfgurera min Mac. Enligt operatören skall det funka rakt av med DHCP, vilket det också med Pc. Operatören (Via Europa förresten?!) hävdar att nätverkskortet skall vara fast inställt på 100Mb och inte 10/100Mb. Kan man verkligen göra den inställningen på Mac? Jag har då aldrig hört någon som gjort det. Kan det vara detta som är problemet? Om inte, vad kan då felet bero på? Vore MYCKET tacksam för svar.

• Medlem
  • International user
  • 2002-01-22 19:18

Jag gissar bara men: det låter som du har testat med en PC och det funkar. Sen när du testar med macen så funkar det inte. Normalt brukar (t ex bostream) kräva en lång omställningstid om man byter dator. Det brukar rekommenderas att man ska pinga gatewayen eller bara skriva in ip-adressen i en webläsares adressfönster från den nya datorn så att den fattar att man har bytt.

Apple har ett osupportat tillägg, Apple Ethernet Speed and Duplex Tool , som kan tvinga datorn att välja 10 eller 100 och full eller halv duplex. Det är gammal (från 1999) så jag har ingen aning om det verkligen fungerar.

Uppenbarligen är nätverksadaptern i G4:orna och andra nya macar en rätt kass sådan och kan få problem med just den automatiska förhandlingen av porthastigheten med vissa Netgear-routrar.

Här hittar du iaf tillägget:
http://docs.info.apple.com/article.html?orig=til&artnum=60436

Fast det ska inte användas med nyare datorer enligt Apple:
Apple iMac, Power Macintosh G3 (Blue and White), or PowerBook G3 (Bronze Keyboard) using built in Ethernet, and is independent of the version or language of the Mac OS system software installed; however, this software does not work with Mac OS X. Note: This software is not for the iMac with slot-loading CD-ROM drives, Power Mac G4, or iBook.

[ 22-01-2002: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Nja, jag skulle nog säga att Ciscos switchar har problem med förhandling. Det rekommenderas att alltid låsa porthastigheten på switcharna om man vet vad som finns i andra ändan. En router bryr väl sig inte om farten, rätta mig om jag har fel.

Newer G4 Macs (including the Cube) which have a 10/100 Ethernet interface may have problems auto-negotiating a successful connection with some RT314´s. The problem is due to the chipset used on the new Macs, which is an older Broadcom chip set (21140) that has known compatability issues with the Ethernet chips in the RT314.

http://www.practicallynetworked.com/support/netgear_g4mac.htm

Jag provade att pinga gatewayen men det funkade inte alls.
Glömde att säga att jag kör på en PB400 med OSX 10.1.2.
Tidigare hävdade dom att hade problem med routern, något som enligt dom är åtgärdat.
Hade tidigare problem med UPC och deras kabelmodem men det är ju åtgärdat i 1.2. Kan problemet ha med OS::et att göra? Jag får det iofs inte att funka i 9.2 heller...

Ställa om nätverkskortet kan du göra med hjälp av Cocktail.

• Oregistrerad
  • 2003-04-03 14:30

Cockail var ju onekligen betydligt snyggare än mitt förslag. Klockrent!

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-04-03 21:08

All nätverksutrustning cachar MAC-adresser - även din Mac. OBS! Mac != MAC som vi C-programmerare brukar säga... Hur som helst så kan man inte ostraffat byta utrustning i ena ändan men behålla IP-adressen. Jag tror att jag har skrivit om detta i en annan tråd på 99mac.

1
Bevaka tråden