Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga mellanrum vid pdf-utskrift

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-05 20:26

Fick idag en pdf-fil som beter sig lite konstigt. I "Förhandsvisning" är det mellanrum på "fel ställen", mitt i ord och sånt - samt att vissa bokstäver sitter för tätt. Ser inte klokt ut! I "Adobe reader" (6.0.2) visas pdf-filen perfekt på skärm, men blir knas vid utskrift (ser då ut precis som i förhandsvisning).

Nån som vet vad detta beror på?
(bifogar filer med exempel)

Ursprungligen av Ma:

Fick idag en pdf-fil som beter sig lite konstigt. I "Förhandsvisning" är det mellanrum på "fel ställen", mitt i ord och sånt - samt att vissa bokstäver sitter för tätt. Ser inte klokt ut! I "Adobe reader" (6.0.2) visas pdf-filen perfekt på skärm, men blir knas vid utskrift (ser då ut precis som i förhandsvisning).

Nån som vet vad detta beror på?
(bifogar filer med exempel)

Jag tror att det kan ha med typsnitten att göra. Om det är TrueType kan det uppstå såna fenomen. Säkrast är att köra med Type 1 eller OpenType.
Herr Rönnbäck har säkert mer kött på benen, men det var min lilla fundering. (Som jag tror är rätt).

Preview har inte stöd för hela PDF-specfikationen och kan bara återge en mycket begränsad del av vad som kan inkluderas i en PDF-fil. Det har inget med Truetype eller postscript att göra, utan enbart med begränsningar i Preview

Preview är tänkt för snabba förhandsvisningar, inte tillförlitlig återgivning, så enkelt är det

  • Medlem
  • 2004-10-05 22:12

Ok, på så vis.... men varför kan inte ens Adobe Reader skriva ut det rätt, när det visar det rätt? Någon speciell inställning som skall göras?

Ursprungligen av Ma:

Ok, på så vis.... men varför kan inte ens Adobe Reader skriva ut det rätt, när det visar det rätt? Någon speciell inställning som skall göras?

Jag tror att Richard Rönnbäck för en gångs skull är ute och cyklar.
Jag tror att det är en kollision mellan TT-snitt och Type 1-snitt som ställer tillet.
Du borde rensa upp i Font-mapparna. Office-paketet (om du har det) tvångsinstallerar en jävla massa skitfonter här och där, samma sak med Adobe CS.
Det går att flytta på en del saker och radera andra så blir alltsammans mycket bättre och lättare.

Nurell kan ha rätt, att det rör sig om teckensnittsersättning, men jag är inte så säker på det. Vad är det för slags skrivare du har? Vad händer om du går in i Adobe readers utskriftsinställningar och säger "skriv ut som bild" ?

  • Medlem
  • 2005-02-06 22:07

Hej, förlåt så mycket för min tystnad - men pdf-filen förlorade sin betydelse...
Tack för svaren hur som helst, nu vet jag mer hur jag skall felsöka nästa gång!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-07 17:27

När texter i en Acrobat fil visas konstigt, alltså att tecken åker isär eller ihop så beror det på att teckensnittet inte är inbäddat och den dator som ska visa det inte har sagda typsnitt aktivt. Acrobat försöker ersätta men klarar inte alltid detta eftersom kerningtabeller kan skilja sig åt ganska mycket.

Enklast är att be den som skapat filen att se till att teckensnitten bäddas in.

Använder man "Screen" inställningen för att skapa PDFen så är inte teckensnittsinbäddning med.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se
http://www.protouring.se

  • Medlem
  • 2005-02-07 20:34

Ah, ok - tack för förklaringen!

1
Bevaka tråden