Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Portkoppling på Airport och DHCP - hur?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kortfattat:
Hur ställer jag in så att ett fåtal datorer i ett airportnätverk alltid får samma IP från Basstationen?

Mer i detalj:
Jag har en Airport basstation (Graphite) och två PB med Airportkort.

Airport-basstationen kopplas till bredband mha DHCP, inget jag kan ändra.

Men jag vill köra portkoppling på den ena datorn och har därför behov av att ge den en fast IP i Airportnätverket (annars måste jag konigurera om hela tiden när maskinen får en annan IP från DHCP:n i Basstationen, om jag fattat rätt).

Hur konfigurerar jag Basstationen och datorn? Jag har provat att konfigurera IP manuellt på datorn men det fungerar inte. Jag antar att det har något med menyn "nätverk" i Airport administratörsverktyget att göra men jag förstår inte hur den skall ställas in.

Hjälpfilen är helt oanvändbar, den berättar ingenting om inställningarna. Dåligt av Apple.

-- hoppas någon orkar --
:-

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-10-03 11:45

Jag tar och väcker denna tråd. Blev glad när jag fann det jag sökte - men inget svar.

Alltså: Det finns ju ett fint vali nätverksinställningarna som hete "Använd DHCP med manuell adress" - verkar ju fint, men Airport vägrar fungera på det sättet.

Är inte helt övertygad om att AirPort har någon avancerad "DHCP address management" där man kan låsa adresser till Mac-adresser.
Närmaste tips är nog att använda statiska IP-adresser och Nätverksplatser för att hantera flera profiler.

Det går inte att ha static DHCP addresses i någon Airport basstation. (är jag 99% säker på...)
Det får styras från en server eller liknande. 10.3 server har inte denna funktion i GUI men det går att fixa terminalvägen.

Enklaste du kan göra är som Jonas säger.

Ursprungligen av torsig1967:

Kortfattat:
Hur ställer jag in så att ett fåtal datorer i ett airportnätverk alltid får samma IP från Basstationen?

Jag tror att jag hade samma dilemma och jag löste det helt enkelt genom att använda fasta ip-adresser, dvs DHCP med NAT på basstationen och Manuell ip-adress på klienterna (inte DHCP med manuell).

Airport DHCP delar i mitt fall ut ip-adresser från 10.0.1.2 till 10.0.1.200 till klienterna. Eftersom utdelningen alltid sker från lägsta lediga adress valde jag manuellt tilldelad ip med den högsta adressen för min server, nämligen 10.0.1.200. Vill man ha fler kan man dela ut ip-adresser neråt från högsta adressen. Eftersom servern nu alltid har samma ip-nummer kan jag portmappa basstationen så exempelvis port 80 alltid dirigeras till 10.0.1.200. Naturligtvis måste man då använda basstationens ip-nummer för att nå webservern utifrån och eftersom den kan ändras kan man använda en tjänst som kopplar ihop serverns nuvarande ip med ett domännamn. Det finns en gratistjänst på http://no-ip.com

För att det skall fungera måste man se till att det även är rätt nätmask och routeradress på klientdatorerna. Rätt nätmask och routeradress ser man när man använder DHCP, men då går den inte att ändra. I mitt exempel med ovanstående ip-adresser blir nätmasken 255.255.255.0 och router 10.0.1.1.

Till sist om man vill komma ut på internet måste man ange rätt DNS-servrar. De syns också när man använder DHCP. Annars kan man öppna Airports Administrationsverktyg och klicka på "Internet". Då ser man vilka DNS:er basstationen använder och det skall vara samma på klienterna.

Jag har valt att ge alla de datorer som normalt använder basstationen fasta ip-adresser och det har gett den positiva bieffekten att basstationen numera aldrig hänger sig.

Hur funkar det med port forward då? Vill till exempel port forwarda port 9999 på basstationen med både tcp och udp till port 9999 på min laptop, går det övht?

Ursprungligen av foging:

Hur funkar det med port forward då? Vill till exempel port forwarda port 9999 på basstationen med både tcp och udp till port 9999 på min laptop, går det övht?

I Airport Administrationsverktyg kallas det "Portkoppling" och hittills har jag inte haft några som helst bekymmer att "forwarda" med TCP, UDP eller andra protokoll. All trafik skickas tilll den port den är "kopplad" till. Det viktiga är att man måste ha en fast IP som inte ändrar sig.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-10-05 21:19
Ursprungligen av morgan_a:

Jag tror att jag hade samma dilemma och jag löste det helt enkelt genom att använda fasta ip-adresser, dvs DHCP med NAT på basstationen och Manuell ip-adress på klienterna (inte DHCP med manuell).

Får det inte att funka... är det verkligen så här du har ställt in det:

Och sedan ger du din "servermaskin" manuellt adressen 192.168.1.200
Fungerar bara bra...

Ursprungligen av Micke W:

Och sedan ger du din "servermaskin" manuellt adressen 192.168.1.200
Fungerar bara bra...

Glöm inte rätt nätmask (255.255.255.0) och router (192.168.1.1) och dina DNS-servrar för internet.

1
Bevaka tråden