Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frustrerad av Airport Express

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-07 18:42

Idag hämtade jag ut ett trevligt paket på posten innehållande en Airport Express basstation.

Men efter timmar av fixande, trixande, nollställande, omstartande och "om-igen-görande" får jag det fortfarande inte att funka. Det lyser/blinkar med orange diod.

Har gjort allt enligt boken och letat diskussionstrådar med liknade problem. Men inte går det.

Jag, PowerBooken och AE:n har tänkt skapa ett nätverk tillsammans. För det ska väl kunna gå?

Datorn hittar AE:n till fullo och AirTunes funkar utmärkt, så det kan knappast vara något fel på hårdvaran i sig. Det måste vara nätverksrelaterat, och nätverk är inte min starka sida.

Använder mig av universitetets nät, dvs vanligtvis pluggar jag in ethernetkablen i kontakten i väggen och in i datorn, och sen funkar det. Ingen inloggning.

Jag känner ingen som kan hjälpa mig med detta. Ni är mitt enda hopp!

Tack på förhand!
/Anwah

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 20:25

Jag skulle rekomendera att du postar dina nyinköpta saker till mig (storebror ser dig)

Det skulle vara bra om du gett oss lite mer att gå på.
Din utrustning verkar fungera men som du säger så är det säkert nätverksrelaterat. M.a.o. dina inställningar i APE;n är antagligen felaktiga. Det kan också vara så att switchen låser sig en viss tid på den senast använda MAC-adressen och det tar en stund att uppdatera den för APE.
Berätta mer om din Internetuppkoppling!
Fast IP - DNS
Vilket universitet
etc.

  • Medlem
  • 2004-10-07 21:08
Ursprungligen av Micke W:

Det skulle vara bra om du gett oss lite mer att gå på.
Din utrustning verkar fungera men som du säger så är det säkert nätverksrelaterat. M.a.o. dina inställningar i APE;n är antagligen felaktiga. Det kan också vara så att switchen låser sig en viss tid på den senast använda MAC-adressen och det tar en stund att uppdatera den för APE.
Berätta mer om din Internetuppkoppling!
Fast IP - DNS
Vilket universitet
etc.

Ansluter med DHCP. Växjö universitet.

Ja, jag vet inte vad jag kan säga mer. Förstår att det inte är lätt att felsöka med så lite information.

Inte så att du har varit tvungen att anmäla din MAC-address för att få tillgång till nätverket?

  • Medlem
  • 2004-10-07 21:26
Ursprungligen av Hagelin:

Inte så att du har varit tvungen att anmäla din MAC-address för att få tillgång till nätverket?

Jo, precis. Det fick jag göra. Den fysiska adressen.

Jag kom på en sak som kanske kan vara det avgörande. Det verkar som om universitetets nät är som ett enda stort LAN. Det finns nämligen två okända användare som delar ut musik i iTunes. Dock så är det mest bara irriterand eftersom jag inte kan lyssna...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-07 21:36

Jag hade problem med en router och Uppsala Universitets (UpUnet-S) datanät ända tills jag upptäckte en funktion som kopierar datorns mac-adress. UpUnet låser sig mot datorns mac-adress och om du vill koppla in en ny dator måste man kontakta supporten. Kan det vara något liknande för dig? Nuförtiden kan man iofs via UpUnet koppla in fler än en dator, men förr var det max en dator.

  • Medlem
  • 2004-10-07 21:48
Ursprungligen av Anton S:

Jag hade problem med en router och Uppsala Universitets (UpUnet-S) datanät ända tills jag upptäckte en funktion som kopierar datorns mac-adress. UpUnet låser sig mot datorns mac-adress och om du vill koppla in en ny dator måste man kontakta supporten. Kan det vara något liknande för dig? Nuförtiden kan man iofs via UpUnet koppla in fler än en dator, men förr var det max en dator.

Låter ju inte helt omöjligt att det är så för mig också. Men borde inte Airporten ha datorns adress? Jag har antingen datorn inkopplad i utaget direkt eller Airporten emellan (om det vore som jag ville :rolleyes: ). Jag har ingen router eller server.

Ursprungligen av Anwah:

Låter ju inte helt omöjligt att det är så för mig också. Men borde inte Airporten ha datorns adress? Jag har antingen datorn inkopplad i utaget direkt eller Airporten emellan (om det vore som jag ville :rolleyes: ). Jag har ingen router eller server.

Har du slagit av routingfunktionen (NAT) i airporten? Har för mig att den stod på som default.

Ursprungligen av Anwah:

Jo, precis. Det fick jag göra. Den fysiska adressen.

Jag kom på en sak som kanske kan vara det avgörande. Det verkar som om universitetets nät är som ett enda stort LAN. Det finns nämligen två okända användare som delar ut musik i iTunes. Dock så är det mest bara irriterand eftersom jag inte kan lyssna...

Har du anmält Airport expressens macadress? Om du har den inställd på att NAT:a ("bredbandsdelning" typ ) så är det ju den som är din enhet ut på nätet.

  • Medlem
  • 2004-10-07 21:52
Ursprungligen av Kristofer G:

Har du anmält Airport expressens macadress? Om du har den inställd på att NAT:a ("bredbandsdelning" typ ) så är det ju den som är din enhet ut på nätet.

Jaså, så den har en egen. Jag är ute och cyklar ganska mycket. Det fatt man juh!
Var hittar man detta?

Ursprungligen av Anwah:

Jaså, så den har en egen. Jag är ute och cyklar ganska mycket. Det fatt man juh!
Var hittar man detta?

Öppna "Airport administratörsverktyg", markera din airport i listan, så ser du det till vänster.

  • Medlem
  • 2004-10-07 22:14
Ursprungligen av Kristofer G:

Öppna "Airport administratörsverktyg", markera din airport i listan, så ser du det till vänster.

AHA!

Får ta och anmäla det till Student IT imorgon. Antar och hoppas att det löser dig. Annars återkommer jag med all säkerhet.

Tack så mycket för hjälpen allesammans!

Ursprungligen av Anwah:

AHA!

Får ta och anmäla det till Student IT imorgon. Antar och hoppas att det löser dig. Annars återkommer jag med all säkerhet.

Tack så mycket för hjälpen allesammans!

Hur gick det? *nyfiken*

  • Medlem
  • 2004-10-08 16:16
Ursprungligen av Kristofer G:

Hur gick det? *nyfiken*

Det gick jättebra! Och nu går det sladdlöst.

Ursprungligen av Anwah:

Det gick jättebra! Och nu går det sladdlöst.

Kanon!

1
Bevaka tråden