Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar ett ethernetkort från PC till en Mac?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-23 14:42

Jag har ett ethernetkort till PC liggande och jag har en PowerMac 6500 som jag tänkte jag skulle koppla in ett ethernetkort till. Det ser ut som om kortet skulle passa i macen men frågan är om det kommer att fungera eller om det är så att jag måste skaffa ett kort speciellt för macen?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-23 15:17

Så länge det är samma buss (PCI, är det det på 6500?) så kan det funka (finns ju ett antal versioner på PCI-standarden).
Sedan behövs det en driver som passar till chipsetet som det är på kortet, och vissa finns med i MacOS (8.1???) och vissa får man leta reda på...

xlr8yourmac har en db med olika hårdvara folk provat - sök i den.

Det som är avgörande är om du kan hitta drivrutiner till kortet. Vad står det för beteckning på det chipset som sitter på kortet? Eller vet du vad det är för kort?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-23 15:37

Jag kör med mac os 8.5 och det är PCI på 6500. Namnet på kortet vet jag ej men på chipet står det Myson.

Det borde stå en massa siffror och ev. bokstäver också. Så att vi vet mer exakt vilken modell och version det är.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-24 14:37
Ursprungligen av mrubenson:

Det borde stå en massa siffror och ev. bokstäver också. Så att vi vet mer exakt vilken modell och version det är.

Massa siffror och bokstäver är det vill jag lova. På chipet står att läsa följande:

MYSON
MTD803F
0045AGB3W2

Sen har vi en etikett:

EP-320x-s-1\1c [0109]
Y ##PB09183 000194

Kanske enklare att köpa ett kort som man vet passar. Tack för din hjälp i alla fall och att du tar dig tid.

Verkar inte som om det finns drivrutiner till Myson för Mac. Inte vad jag kan hitta. Däremot vet jag (har själv kört på en PowerMac 8100) att RealTek8139-serien går till MacOS 8.6. (som du för övrigt kan uppdatera till om du vill från http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Swedish/Macintosh/System/)

Det finns många andra kort som också funkar på Mac, (oftare faktiskt till OS 8 och 9 än till Panther) men man måste nästan alltid läsa av vad det är för chipset på kortet och söka på detta. Det kommer nästan aldrig med drivrutiner om man köper på t.ex. Clas Ohlson.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 16:40

Hittde info någonstans på Google om att det (Myson/Sureguard???) är baserat på National
Semiconductor DS8390 - om det nu är till någon hjälp…

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-24 17:34
Ursprungligen av Pär:

Hittde info någonstans på Google om att det (Myson/Sureguard???) är baserat på National
Semiconductor DS8390 - om det nu är till någon hjälp…

Det är till stor hjälp faktiskt, för nu jag inser att det här projektet kommer att hamna under "mission impossible" så därför är det bättre att ge upp det här projektet med MYSON och försöka skaffa ett lite mer allmänt nätverkskort typ Realtek. Vill tacka dig för din hjälp och att du tagit dig tid med mitt problem.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 17:45
Ursprungligen av ?+?=?:

Det är till stor hjälp faktiskt, för nu jag inser att det här projektet kommer att hamna under "mission impossible" så därför är det bättre att ge upp det här projektet med MYSON och försöka skaffa ett lite mer allmänt nätverkskort typ Realtek. Vill tacka dig för din hjälp och att du tagit dig tid med mitt problem.

Här är en tråd om nätverkskort (finns även info hos apple)… Det finsn drivisar för NS-kretsar länkat i den tråden - men inte den kretsen…
Dock pratar ju vi X numera så relevansen är väl sådär

1
Bevaka tråden