Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhet i OSX

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-24 18:37

Gokväll!

Satt här och funderade lite på säkerhet. Det finns en brandvägg i OSX (som jag inte har på) och jag har sett att det finns antivirusprogram och liknande. Min fråga är: Behövs det?

När jag har tråkigt brukar jag roa mig med att försöka köra de virusen man får i mailen, det går förståss inte då det slutar med .exe .pif o så. Jag känner mig trygg även utan brandvägg och antivirus, är det en falsk säkerhet?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-10-24 20:58

Du förlorar inget på den men får en hyfsat höjd säkerhet. Alltså bara att slå igång den.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 07:54

Brandvägg bör du faktiskt ha igång - och bara med de "portar" du använder...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-25 08:03

Men då skall man veta vilka öppna portar de program man använder behöver. Inte alltid så självklart att alla användare skall ha en insikt i den aspekten.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 08:08
Ursprungligen av pichia:

Men då skall man veta vilka öppna portar de program man använder behöver. Inte alltid så självklart att alla användare skall ha en insikt i den aspekten.

Finns de inte i listan "def" så finns de i listan över "nya" - och skulle de saknas där så står det i "read me"...
...och har man inte hittat det då så är det något "fishy"

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-25 09:00
Ursprungligen av Pär:

Finns de inte i listan "def" så finns de i listan över "nya" - och skulle de saknas där så står det i "read me"...
...och har man inte hittat det då så är det något "fishy"

ROFL!
Det gjorde ju saken mycket tydligare för dom som inte vet.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-25 09:16

För tillfället behöver inte en normal användare oroa sig för virus. Mera "onormala" användare sådana som kör program som det finns virus för (Office med andra) kan det finnas en orsak att ha ett virus program. Har då själv aldrig haft nåt virus program. Däremot så är OSX ett Unix likt system som tillhandahåller en hel del tjänster som gör att användare kan tex logga in sig på datorn från andra sidan av jordklotet. Vilket i sig sjävt är bra. Men med dessa möjligheter kommer också risker för att nån oinbjuden ska kunna komma in på ditt system. En brandvägg skyddar till en viss del den oinvigde från attacker utifrån och det är därför rekomenderbart att ha brandväggen på slagen. Men själv har jag den avslagen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-25 09:44
Ursprungligen av juanito:

...ha brandväggen på slagen.

Vilka slag är bäst att ha brandväggen på, udda eller jämna?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 10:07
Ursprungligen av pichia:

Vilka slag är bäst att ha brandväggen på, udda eller jämna?

Vind från barbord väjer (bomen åt styrbord).
Så det slag med vinden från styrbord (bomen åt barbord) är bäst.

Så var denna sak utredd till fullo!
Styrbordsslag (dvs. slag åt barbord) är bäst!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-10-27 13:09

Om det står en Airport Extreme mellan Bostreams ADSL-modem och alla burkar hemma (en burk hänger med sladd i basstationen) - vad sållar Airporten?

Vad jag vet så andas inte nån manual till Airport om brandvägg - men å andra sidan måste jag göra portkoppling för att komma ut överhuvudtaget...

1
Bevaka tråden