Har idag hämtat mitt Sigma 18-50/2.8 DC EX som är nytt och speciellt framtaget för digitalkameror som ej är fullchip (dvs 1,6x brännviddsförlängning).
Objektivet verkar mycket gediget och är väsentligt mindre (och lättare) än mitt gamla Canon 28-80/2.8-4L vilket har motsvarande brännviddsomfång i småbildsformat. Frontlinsen roterar ej vilket är nödvändigt för att det medföljande motljusskyddet ska fungera (har "klaffar") Enda minustecknet är väl att det inte har innerfokusering, frontlinsen åker ut när man zoomar. Canon har för närvarande inga ljusstarka objektiv med detta, för digitalkamror, "optimala" zoomomfång. Det närmaste är ett 17-85/4-5.6 men det är för ljussvagt (mörkare sökarbild, längre exponeringstider och sämre möjlighet till korta skärpedjup) och är dessutom dyrare. Canons 17-40/4 är ett gott alternativ men är ljussvagare, har kortare zoomomfång och är dyrare (men har större bildcirkel som teckar ut ett 24x36-neg).
Tyvärr lär jag få vänta ytterligare några veckor innan min EOS 20D-beställning dyker upp så att jag får möjlighet att prova objektivet! Scandinavian Photo levererade för 4795:- inkl moms. Återkommer senare med utlåtande.