Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optik för svagare ljusomgivning

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på ny optik som fungerar bra i svagare ljusomgivning. Jag tittade närmare på EF 50mm f/1L USM. Vilken optik är bäst på Canon EOS 20D? Tacksam för råd och tips!

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-25 09:31
Ursprungligen av The Real Viking:

Funderar på ny optik som fungerar bra i svagare ljusomgivning. Jag tittade närmare på EF 50mm f/1L USM. Vilken optik är bäst på Canon EOS 20D? Tacksam för råd och tips!

Ett förslag som kanske är lite vid sidan av: Sätt kameran på stativ - det är med all säkert mycket billigare och blir bättre/skarpare.

Köp EF 50 mm 1,4 istället, den är billigare och skarpare. Förresten, finns den där med 1,0 nuförtiden?

Har du pengarna så satsa på ett L, dom ÄR ju bäst.

Har du inte de så fungerar ett Canon 50mm 1.8 mk I alldeles utmärkt!

1000-tack för era goda råd.

Jodå, optiken EF 50mm f/1L USM finns kvar där för försäljning, se nedanstående länk:
http://www.canon.se/for_home/product_finder/cameras/ef_lenses/fixed_focal_length/index.asp

EF 50mm 1,4 ser verkligen intressant ut.

Hittade inte 50mm 1.8 mk I på ovanstående länk, men däremot EF 50mm f/1.8 II. Är det en efterföljare?

Ja, ett bärbart lättviktsstativ vore något.

Det viktigaste för mig är skärpan. Stativet kan ju kompensera de dyrare objektiven till en viss grad.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-10-25 13:40
Ursprungligen av The Real Viking:

Hittade inte 50mm 1.8 mk I på ovanstående länk, men däremot EF 50mm f/1.8 II. Är det en efterföljare?

1.8/I är av betydligt gedignare kvalitet än 1.8/II. Metallfästet byttes ut mot ett plastdito. Annars ett mycket prisvärt objektiv, II:an.

Köp 50 mm 1,4 L, den är bäst av de tre 50 mm objektiven de har. Med 20D kan du gå upp på ISO 400 eller 800 också utan större problem.

• Medlem
  • 2004-10-25 13:08

Nurell har helt rätt !! med 1,4L och ISO 400/800 har du grym skärpa för pengarna!

Ursprungligen av maco:

Nurell har helt rätt !! med 1,4L och ISO 400/800 har du grym skärpa för pengarna!

Tack för rådet. Då skall jag titta noga & pröva 1,4L objektivet!

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-25 15:23

Går du in på http://www.photodo.com/nav/prodindex.html
så kan du se hur bra de olika 50mm objektiven är.

50/1,4 är skarpast enligt Lars mtf mätningar.
Var valet mitt så skulle jag även titta på prisskillnaden mellan 1.4 och 1.8 eftersom skillnaden i återgivning mellan dessa två är inte så stora. Dvs bägge är väldigt bra.

50/1,4 ca 3700:-
50/1,8 ca 1200:-
Att köpa den ljusstarkaste gluggen 1.0 är att kasta pengarna i sjön. Du får ändå blända ner den något steg.

Jag håller med fjellis:
Ett förslag som kanske är lite vid sidan av: Sätt kameran på stativ - det är med all säkert mycket billigare och blir bättre/skarpare.

Senast redigerat 2004-10-25 15:41

Annars är 50 mm 1,4L ett perfekt porträttele på en EOS med 1,6X förlängning. Med stora bländaröppningar får man ett kort skärpedjup som kan passa på porträtt i vissa sammanhang. Det som blir skarpt blir jävligt skarpt.

• Medlem
  • 2004-10-25 19:49

Fast den är ju fasligt sexig, 1,0:an. Synd att 0,95 från mätsökarepoken inte finns kvar som EF också.

Ursprungligen av orat:

Fast den är ju fasligt sexig, 1,0:an. Synd att 0,95 från mätsökarepoken inte finns kvar som EF också.

0,95:an var lagom sexig när man kollade bilderna. Först vid f 8 var den hyfsad.

• Medlem
  • 2004-10-25 21:33
Ursprungligen av Nurell:

0,95:an var lagom sexig när man kollade bilderna. Först vid f 8 var den hyfsad.

Ironiskt att den var för en mätsökarkamera, d.v.s. man kunde inte ens trösta sig med en ljusare sökarbild.

Förresten kan väl oskärpa och tarmig kontrast vara sexigt också. Jag själv t.ex. är mycket sexigare när jag är lite suddig.

Har idag hämtat mitt Sigma 18-50/2.8 DC EX som är nytt och speciellt framtaget för digitalkameror som ej är fullchip (dvs 1,6x brännviddsförlängning).

Objektivet verkar mycket gediget och är väsentligt mindre (och lättare) än mitt gamla Canon 28-80/2.8-4L vilket har motsvarande brännviddsomfång i småbildsformat. Frontlinsen roterar ej vilket är nödvändigt för att det medföljande motljusskyddet ska fungera (har "klaffar") Enda minustecknet är väl att det inte har innerfokusering, frontlinsen åker ut när man zoomar. Canon har för närvarande inga ljusstarka objektiv med detta, för digitalkamror, "optimala" zoomomfång. Det närmaste är ett 17-85/4-5.6 men det är för ljussvagt (mörkare sökarbild, längre exponeringstider och sämre möjlighet till korta skärpedjup) och är dessutom dyrare. Canons 17-40/4 är ett gott alternativ men är ljussvagare, har kortare zoomomfång och är dyrare (men har större bildcirkel som teckar ut ett 24x36-neg).

Tyvärr lär jag få vänta ytterligare några veckor innan min EOS 20D-beställning dyker upp så att jag får möjlighet att prova objektivet! Scandinavian Photo levererade för 4795:- inkl moms. Återkommer senare med utlåtande.

1
Bevaka tråden