Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hastighet airport extreme-G5

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej

har en powermac G5 med ett 8mb bredband. nyligen skaffade jag en airport extreme för att få ordning på mitt comhem bredband som strulade rätt mycket.

men, när jag hämtar hem en fil så går det sakta, 1/4 av 8mb, alltså 2mb. suger routern så mycket att mitt modem? vad kan jag göra för att snabba upp mitt bredband?

betalar man såpass mycket i månaden som man får göra till comhem så vill man ju gärna kunna njuta av den hastighet.

tacksam för hjälp

anders

ingen som har detta problem? eller en lösning?

  • Medlem
  • 2004-10-25 21:30

Det beror väl lite på var du hämtar ifrån. Och hur bra signal du har. Är det lika segt oavsett varifrån du hämtar filer? Kör TPTest http://www.tptest.se/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1308 och se hur fort det verkligen går.

Att det inte ska gå i 54Mbps visste du väl redan men 2Mbps låter lite lite. Tyvärr kan jag inget mer om detta då jag inte själv har AirportExtreme.

alltså, jag har inget airport kort i G5:an. den är ansluten till airporten med kabel.

Jag hade ju räknat med att det inte skulle gå lika fort, men snabbare hade jag ju trott.

jag har kört tp testet och det är dör jag får den låga siffran.

  • Medlem
  • 2004-10-25 22:27

har du nåt nätverk hemma du kan testa i? Ladda hem en fil i tex MS Internet Explorer från en dator till en annan. Då ser du hur fort det går "hemma". Går det lika segt fortfarande är det ett lokalt problem, ocm det går fort är det nåt fel på uppkopplingen eller så.
(Jag vet inte hur man löser problemet, men kanske felsökningen ger andra nån ledtråd.)

har kollat i tp testet och där ser man att hastigheten från väggen till modemet är perfekt. men att det försvinner mycket därefter.

kan det vara själva modemet? det fick jag ju av comhem.

trodde först att det var kablarna, gick ut och köpte nya, hörde att de skulle vara "raka" kablar. men det var ingen skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-25 22:35

Jag har läst någonstans (eller hört i korridoren, så att säga) att AirPort Extreme basstationen bara klarar av att routa runt 2Mb om man samtidigt kör NAT och firewall.

Det beror på att CPUn i AirPorten inte klarar av högre hastighet om den samtidigt ska NATa nätet bakanför och filtrera trafiken.
Internt klarar den dock mycket snabbare.

Kör bara Bostream 2,5 Mb så jag har inte kunnat bekräfta eller förneka detta rykte, men det är full-fart mellan mni G5a (LAN ansluten) och min PowerBook (AirPort Extreme) så det är ingen begränsning där annat än 54 Mb....
Har även hört från div PC ägare att många "konsument" Basstationer har taskigt back-end, vilket gör att trafik mellan WI-FI -> internet / LAN funkar bra, men WI-FI -> WI-FI går långsamt pga att CPUn i basstationen begränsar...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-25 22:35

En hemma-router klarar inte alls samma "genomströmningshastighet" som dyrare utrustning klarar. Hastigheten mellan ditt nät och uppkopplingen kommer tar mycket stryk av bland annat funktioner som NAT m.m.

så du tror det hade gått fortare om jag skaffade ett airport kort till min G5? detta börjar ju bli lite tokigt. är det enda lösningen på det hela?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-26 12:26

Nej, det kommer det absolut inte att göra...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-10-26 12:29

Nej, det blir inte snabbare om du skaffar ett AirPort-kort. Då kommer du köra trådlöst fram till din dator med 54 mbit teoretisk överföringshastghet, men beroende på hur du bor runt 20 mbit i verkligheten. Detta räcker ju dock för att maxa ut din uppkopplings hastighet, men mellan datorerna blir det ju slöare än att köra med 100 mbit sladd. Din router borde klara av att komma ut mot nätet med den hastighet din leverantör lovar dig. Har du 8 Mbit borde du få ca 0.6-0-8 K/sekund i nerladdningshastighet från exempelvis sunet.

Internt mellan datorer som är direktanslutna med sladd till routern borde du få ca 5-8 megabyte per sekund i överföringshastighet om de båda kör med 100 mbit nätverkskort.

ja, jag har ju inget problem med att min bärbara går saktare för det är ju trådlöst. jag ville bara att G5:an som är kopplad med kabel till airporten ska gå fortare. vilket den inte gör...

1
Bevaka tråden