Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Städa upp i slött OS X

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-10-17 14:32

Tycker att min dator bara blir slöare för varje dag som går, finns det nå´t sätt att få Mac OS X att rulla lika snabbt som det gjorde när det var nyinstallerat? Jag har inte installerat speciellt mycket program sedan OS X installationen.

• Oregistrerad
  • 2001-10-18 21:45

Det sägs att OS X mår bäst av att man låter datorn stå på dygnet runt. Systemet kan då köra sina script för upprensning i loggfiler och liknande nattetid eller då datorn inte används. Alltså blir OS X slöare och slöare om den inte kontinuerligt får "städa efter sig själv".

Men vill man inte ha macen på för jämnan lär man kunna köra MacJanitor istället, det är ett program som kan köra dessa "städscript" precis när man känner för det. Sök på Versiontracker.com så hittar du det.

Har inte testat själv - mitt OS X har inte blivit slött än, även om det inte skulle vara fel om det gick fortare...

• Oregistrerad
  • 2001-10-19 10:29

Städar dessa script upp i classic också?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-10-19 12:31

Kanske finns script för riktiga skrivbordet och arbetsrum också? (och köket!)?

• Oregistrerad
  • 2001-10-19 13:16

Tydligen skulle man hånas.

• Oregistrerad
  • 2001-10-19 14:31

Nja, OS 9 behöver ju inte städas på samma sätt eftersom det inte använder sig av loggfiler och sådant på samma sätt som OS X gör.

Och classic är ju relativt enkelt att trimma och städa för hand, det är ju bara att slänga gamla programinställningar och annat i systemmappen som diverse program kan ha lämnat efter sig. Samt se till att hålla lite koll på tilläggsmappen, även om det blivit svårare och svårare på senare år när det blir fler och fler tillägg som heter typ "NSL UI Library".

Men... det enda som kan slöa ner sig efter hand i classic är ju sådant som är nätverksrelaterat. Ibland kan det vara klokt att släng ut AppleShare Prep-filen ur programinställningar samt den osynliga filen AppleShare PDS som lägger sig i roten på fildelade volymer. Jag har varit med om att de filerna blivit korrupta vilket först orsakar en delay vid start innan tilläggen laddas in, men vid extrema fall sedan hänger macen när AppleShare-tillägget laddas in. Men det brukar lösa sig genom att starta utan tilläg och slänga ut de ovan nämnda filerna.

• Medlem
  • 2001-10-19 16:53

man kan köra en prebind i osx

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-10-19 18:51

Benji!

Ville absolut inte håna!!! F-låt!

Citat:

Skapades ursprungligen av: spacemanspiff:
Kanske finns script för riktiga skrivbordet och arbetsrum också? (och köket!)?

(Trams
Precis som på datorn har jag min papperkorg på mitt skrivbord på jobbet. Tyvärr funkar det inte med att dra dokument till papperskorgen. De hamnar alltid under den eller knycklas till och faller ned på golvet.

Jag måste lyfta dokumentet om jag vill slänga det.

Vad göra?

:rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2001-10-22 10:30

Flytta på papperskorgen.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-10-22 11:48

Kanske kan XOptimize vara något?

Citat:

Från VersionTracker: Xoptimize performs the same system level optimization that installing the developer tools triggers. That is, it uses an Apple provided command line tool (i.e. a command you would use in a Terminal Window-- the "Matrix" interface, as some have labeled it) to optimize the loading time of applications. It will also make applications execute faster immediately after startup as the application will spend less time dynamically looking up and binding with various libraries and frameworks.

• Oregistrerad
  • 2001-10-22 13:07

Se till att köra Norton Speeddisk eller liknande då och då. Och se till att det finns space på HDn.

X använder ju massa virtuellt minne och ju segare disken är desto sämre...

roger

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-10-22 13:34

Norton...

Är version 6.0 (DiskDoctor + SpeedDisk) kompatibel med OS X ?

Erfarenheter?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-22 13:52
Citat:

Skapades ursprungligen av: spacemanspiff:
Norton...

Är version 6.0 (DiskDoctor + SpeedDisk) kompatibel med OS X ?

Erfarenheter?

Jag kör 6.0.2 på min dator. Bootar upp på en cd och det funkar riktigt bra. Vet inte om den har koll helt och hållet på hur man optimerar .app och sådana. Men den verkar ha grepp på det.
Går iaf lite fortare. Drar mig dock för det med en 20 gig data på disken. Men nog dags för det inatt tror jag.

/glemme

Citat:

man kan köra en prebind i osx

Hur gör man det? Vet att man ska skriva in ett kommando i terminalen men kommer inte ihåg exakt hur man ska skriva.

Logga in som root och skriv " sudo update_prebinding -root /" i terminalen.

rolloq

• Medlem
  • 2001-10-22 20:30

XOptimize gör prebind med gränsnitt

Ja Xoptimize gör det med gränsnitt men i terminalen behöver man bara skriva " sudo update_prebinding -root / " mera praktiskt tycker jag.

rolloq

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-17 23:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: spacemanspiff:
Kanske kan XOptimize vara något?

Jag provade XOptimize sedan jag läst om det på flera ställen här på 99mac och det verkar fungera finfint. Tack för tipset!

Fast nu kanske det finns något som är ännu bättre?

Förvånad att ingen ännu rekommenderat MacJanitor för att köra underhållsskripten vid valfri tid. Janitor är utmärkt om man sätter datorn i vila eller till och med stänger av den över natten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-18 17:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pegges:
Förvånad att ingen ännu rekommenderat MacJanitor för att köra underhållsskripten vid valfri tid. Janitor är utmärkt om man sätter datorn i vila eller till och med stänger av den över natten.

Du kanske skulla läsa nogrannare? de andra från toppen skriver om exakt detta..

[/QUOTE]Du kanske skulla läsa nogrannare? de andra från toppen skriver om exakt detta..

[/QUOTE]
Oops, f´låt.

Städskripten körs med cron som kör dem på natten för att inte störa. Installerar du anacron istället så körs de med tidsintervaller.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-24 10:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pegges:
[b]

Du kanske skulla läsa nogrannare? de andra från toppen skriver om exakt detta..

[/QUOTE]
Oops, f´låt. [/b][/QUOTE]

heh, absolut ingen fara
mvh

1
Bevaka tråden