Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.1 int ENG + 9.2.1. SWE = classic funkar inte i OSX

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Rackarns struligt att få en Powerbook G4 levererad med svensk OS - att funka med engelskt (internationel engelskt) OS - Ska inte dra den långa historien som ännu inte är utredd med svenska Apple...

...men har någon tips om hur man får igång Classic i OSX när felmedelandet är något i stil med "can not launch Classic. Some localized files are missing..." tja ungefär så var det väl det stod...?...

Kör alltså 10.1 internationell engelsk, med svensk 9.2.1 på Powerbook G4.

/thomas

[ 27-10-2001: Meddelandet ändrat av: tholun ]

[ 27-10-2001: Meddelandet ändrat av: tholun ]

Kolla in den här tråden från juni.

Där handlade det om OS 9.1 men det borde funka för 9.2.1 också.

Äh, jag kopierar in texten här istället:

Citat:

Leta reda på System/Library/CoreServices/Classic Startup.app
Välj att se paketets innehåll, se däri Contents/Resources/
Där finns några mappar, duplicera English.lproj och ändra namnet på kopian till Swedish.lproj
Så, nu ska svenskt 9.1 fungera som classic i engelskt X.

[ 29-10-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Det funkar inte för mig. Trots att jag loggar in som root går det inte att duplicera några mappar i Resources eller att dra in omdöpta mappar från skrivbordet. "´Resources´ can not be modified"

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-10-29 16:14

Prova starta upp i os 9 och fixa med filerna !
Borde väl fungera?

Jo, jag testade precis. Har inte hunnit starta om än. Förhoppningsvis funkar det.

Nu har jag startat om, för ett tag sedan i och för sig men har inte hunnit skriva något förrän nu. Nej, det funkade inte. Eller det räckte i alla fall inte med att duplicera English.lproj och döpa om den till Swedish.lproj Det saknas fortfarande samma "localized Classic-specified resources".

Mac OS 9.2.1 sv
Mac OS X 10.1 en

Hade samma problem när jag köpte min iBook(2001). Hade sedan tidigare ett Mac OSX.
Efter att pratat med Apple support så skickade dom mig utan kostnad en International English 9.2.1.

Nu kör jag 9.2.1 Int Eng och Mac OS X int Eng.

En fördel med att köra Int Eng är att alla uppdateringar kommer snabbare

Tricket med att kopiera English.lproj togs bort i 10.0.4 (eller om det var 10.0.3). Tyvärr verkar det inte finnas någon annan lösning än att köra ett internationellt 9.2.1 i stället, om ingen här har något tips?

För övrigt: Operationer som den att rumstera om i programmens resurser gör man mycket enklare i prompten. Låter mer än lovligt drastiskt att byta OS för att kopiera en katalog! Dessutom måste man ändå gå tillbaka till Unix för att ändra filrättigheterna till rätt värden (sånt hanterar inte Mac OS, det blir bara goja av alltihop), så det är dessutom tämligen lönlöst. Det är faktiskt värt tiden att lära sig Unix, det har man enorm nytta av...

[ 02-11-2001: Meddelandet ändrat av: Samuel Kvarnbrink ]

När jag pratade med Apple Supporten på Irland var dom rätt snoffsiga o tyckte jag skulle ha beställt datorn med Int English från början. Dvs vägrade skicka en 9.2.1 Int English.

Rätt snålt när man köpt en dator för 35papp..

Jag har letat runt som in i h-e efter en 9.2.1 Int English. Ingen som har ?
(hmm.. alltså var får man tag i en, för tydlighetens skull)

1
Bevaka tråden