- Filip Nyman
- Medlem ●
- Malmö
Nåja, rubriken är kanske lite överdriven.
Det är så att farsan har köpt en digitalkamera ( Konica Minolta Dimage Z2) och detta har gjort att jag har blivit intresserad av att ta bilder.Jag har främst bara ställt in kameran på autofokus och knäppt en bild. Visst, bilderna har blivit helt ok. Men de blir inte så bra som jag vill få de till, jag har främst problem med att få bra skärpa på objekt som är i rörelse. Jag söker det där lilla extra som gör bilderna lite mer roliga att titta på. Jag har sett en del bilder som medlemmar på 99mac har tagit, och de har varit hur bra som helst.
Så därför undrar jag om någon här på 99mac har erfarenheter och tips om hur jag ska göra att ta bra bilder.
Skippa autofokus o lär dig hur en kamera fungerar. Det är en början.
Skippa autofokus o lär dig hur en kamera fungerar. Det är en början.
Hur fungerar en kamera då?
Det finns ju en mängd olika inställningar, kan du inte ge mig en fingervisning om var jag ska börja?
Hur fungerar en kamera då?
Det finns ju en mängd olika inställningar, kan du inte ge mig en fingervisning om var jag ska börja?
Då det är en digital kamera så brukar bruksanvisningen ge en del tips plus att den förklarar hur funktionerna fungerar. Sen kan man skaka om i de går cellerna med skolans fysik lektioner framför allt då optik lektionerna, då får man en riktigt bra grund. Mera behövs inte om man täkner till lite själv. Sen finns det literatur och olika siter på nätet där man säkert kan få en hel del fina tips.
Men som sagt med skol fysiken och bruksanvisningen kommer man långt.
Köp tidningen Foto och följ deras fotoskola! Du kan även beställa gamla nummer.
Köp tidningen Foto och följ deras fotoskola! Du kan även beställa gamla nummer.
Du menar tidningen Digitalfoto? Isåfall ska jag slinka förbi pressbyrån imorgon och köpa ett nummer. Tack för tipset!
Du menar tidningen Digitalfoto? Isåfall ska jag slinka förbi pressbyrån imorgon och köpa ett nummer. Tack för tipset!
Nej, inte den skräptidningen. Nej den som bara heter Foto. Sveriges enda riktiga fototidning.
Jahapp. Pizzabudet hann före igen. Jag skulle bara säga samma sak.
Skall försöka att inte vara så snabb!
Skönt fler håller med mig om den tidningen.
Nej, inte den skräptidningen. Nej den som bara heter Foto. Sveriges enda riktiga fototidning.
...eru köpt?:-)))
Ja den är mycket bra numera... mycket bild mycket intressanta artiklar om allt från duktiga fotografer till hur man gör det.. jag har under åren blivit mer o mer impad av den - FOTO - alltså - inget annat.
Bra eevakning om var man kan se bra foto - uställningslista-.
Massor med teknik och tester också!!! - om man nu gillar det - ja tom en mörkrumsskola i dessa digitlal pixeljaktstider...
Chefred på den däremot har svårt att svara på mail... ett ”tack” när man får berömm kan ju alltid vara trevligt att sända???
FOTO är dessutom en BILLIG tidning om man prenumererar!!!!
Bländare 8 brukar ge skarpaste bilden. Ställ in asa / iso på 100 (mindre brus), sänk skärpa och kontrast något steg i inställningarna (mindre hackigt och mindre tydligt brus). Med bländare 8 och lågt asa-tal kommer kameran att vara öppen lång tid så du får hålla still, ev använda stativ. Mät upp vitbalansen innan du tar bilden (mindre färgstick, se bruksanvisningen)
Lycka till
Bländare 8 brukar ge skarpaste bilden. //
Nästan rätt! Maxbländare och minbländare är extremiteter som ofta, ur skärpesynvinkel, är de sämsta. Max eftersom allt glas är med och det är sällan optimerat. Min så är det ju 'camera obscura', optikens inverkan är minimal. Skarpaste brukar vara mitt i skalan för respektive objektiv, 8 är ett vanligt värde.
Men vad som är viktigare är att välja efter omständigheterna och vad man vill ha för effekt.
Men vad som är viktigare är att välja efter omständigheterna och vad man vill ha för effekt.
Instämmer, vad jag talar om är den traditionella bilden. Som alla regler inom kreativt skapande är detta bara en vägkorsning där man kan välja den breda vägen som allmänheten tar eller en annan om det är den som leder mot det man vill uttrycka. Det roligaste är förstås när man lyckas få fram precis det man vill. Väljer man andra vägar än motorvägen är det viktigt att veta varför annars kör man lätt vilse.
Skulle tro att de engelskspråkiga fototidningarna är bättre, men det är bara min åsikt. Ifall du har det kasst med pengar, så tycker jag att du ska satsa på internetforum. Sök efter gamla trådar och du lär dig en massa om foto.
--
Daniel
Låna böcker på bibblan! Det finns säkert många bra böcker om fotografi på bibblan, plus såklart en massa utländska böcker som du kan köpa på någon internetbokhandel som lär ut grunderna i fotografi, och digital fotografi. Tro det eller ej, men fotografi funkar på samma sätt i en digitalkamera som i en analog kamera. Så kan man grunderna så klarar man att handskas med både en digital kamera och en analog. Skillnaden mellan de två kan vara att kompakta digitalkameror har mer skärpedjup, så vill man ha korta skärpedjup behöver man en rätt lång telezoom för att sudda till bakgrunden. En digital systemkamera låter dig få mer att leka med då du kan byta objektiv beroende på dina behov just då. Allt från roliga fiskögeobjektiv till macroobjektiv och superlånga teleobjektiv.
Filmen är fri i en digitalkamera. Så läs manualen först, kolla vilka inställningar som din kamera har och sen labba med de manuella inställningarna och ta massor med testbilder för att lära dig hur kameran funkar. Lek med bländaröppningar och slutartider och se hur skärpedjupet påverkas beroende på bländaröppningen. Lek med exponeringskompensation för rätt exponering och lär dig tolka histogrammet.
Fråga alla duktiga killar och tjejer här på forumet, många riktigt duktiga fotografer här (åsså jag då, som mest är en glad amatör). Lär dig tolka EXIF-datan som kameran producerar och kolla vilka inställningar du använde när du tog en speciell bild. Speciellt om du experimenterar med olika inställningar, då ser du exakt vilka inställningar du hade just då och kan lagra dessa i ditt manuella minne inför nästa gång du fotar just ett sånt motiv, vet du hur du påverkar kameran med inställningarna hinner du ta några bilder med lite olika inställningar.
Lär dig panorera med kameran när du fotar rörliga objekt. Följ med när motivet rör sig, du får härlig rörelseoskärpa där du ska ha oskärpa och du får motivet i skärpa. Tyvärr är vissa kompakta kameror lite för långsamma, så planera bilderna lite, vet du avståndet till där motivet kommer att vara, ställ in rätt avstånd, var beredd när motivet dyker upp, följ med motivet i sin rörelse och ta flera bilder i rad.
Ha jättekul, för det ÄR jättekul att fota!
Håller också med Pizzabudet.
FileX, träning ger färdighet och det gäller allt. Fotta mycket.
Kolla om du hittar ett läge som heter Av - vilket står för tidsautomatik. Dra ner bländaren till 2.8 (eller vad din kamera nu klarar, så lite som möjligt). Bilderna kommer nu ha kort skärpedjup och blir ganska effektfulla.
Kolla om du hittar ett läge som heter Av - vilket står för tidsautomatik. Dra ner bländaren till 2.8 (eller vad din kamera nu klarar, så lite som möjligt).
Jag skulle säga att du öppnar bländaren till 2,8. Då släpps det in mer ljus och du kan ställa in kortare tid - skarpare bild på rörelser.
Tack för alla tips! Just nu har jag lov och då kan det passa bra med att leka lite med kameran