Jag undrar jag, jag kollade infon med Bitvicehelper, måste säga att jag blev mycke fundersam. Testade DVDstudio Pro. Bitvicehelper öppnar infon i terminalen och där ser jag att ljudet från DVDstudioPro har 320kb/sek MPEG 1 layer 1 audio från VOBfilen som lägger sig på den färdiga DVDn. Toast stog det MPEG 2 layer 1 audio med 172 kb/sek. När jag tittar på orginalfilen aiff som jag ursprunngligen har sparat den som är det över 1000 kb/sek som jag kan se i iTunes
Men i båda fallen så är videobilden i behållen kvalite. Men angående videobilden kan jag se att det är 4:3 och 720*576 i terminalen, men när jag öppnar den i QuickTime står det 720*540 orginalstorlek, misstänker själv att 4:3 kodningen gör att den även visar rätt på datorn, med tanke på att det blir fel proportioner när jag tex kör DVpal i quicktime.
Tråkiga är väl att det inte går att spela upp VOBfiler i QuickTime
det är nog anledningen till att jag nu vill ha mina filmer uppdelat i ljud o bild tills det kommer nåt program i framtiden kanske.
Terminalen verkar vara pålitlig att ge info om en fil, är de det? går det att öppna på samma sätt som i bitvicehelper fast direkt i terminalen utan hjälpprogram? Kanske man kan kolla andra filmer eller filer och så.
Jag måste säga att MPEG2 är ett bra och framtidssäkert format, men jag har aldrig varit me om ett så krångligt format och så dålig onformation om formatet. I en VOBfil måste jag in i terminalen för att se vilken codec och ljudformat, bitrate det är. I de mediaplayers som jag har på datorn har jag inte sett det.