Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett 1GB kort eller två 512MB?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-04 16:43

Ligger i startgroparna för att investera i en Canon 20D.

Skulle vilja ha lite tips och synpunker på vad som funkar bäst:
Använda ett enda kort på 1 GB eller köpa två 512 MB (Ultra2).
Att ha två kort sprider ju riskerna med att man skulle tappa alla bilderna om det blir knas med kortet.
Å andra sidan är det rätt gôtt att ha 1GB på ett bräde.

Har ni andra bra synpunkter, så är de välkomna!

1gb. raw fyller kortet snabbt.

jag har två kort – 512 och 1 gb båda sandisk ultra. jag fyller korten rätt snabbt eftersom att jag bara plåtar i raw. tömmer korten till en mindstor med hyfsat bra batteritid.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-04 17:43

Vad använder ni för storlek på korten då?

Köpte nyligen ett 2 GB SanDisk Ultra II frånZebra Media för 1808:- inkl moms. Det är snabbt (60-66X hastighet) och rymmer ca 160 RAW-filer eller 495 högupplösta JPEG. Mer info hos SanDisk. Har inte provat kortet ännu då jag väntar på leverans av min Canon 20D (snart!).

Sist jag köpte minneskort var 1999 (2000?) och jag fick då ge ungefär 6000 kr för ett Lexar 160 Mb med 10x överföring!

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-04 18:26

Men ni rekommenderar fortfarande att bara använda ett kort istället för två (säkerhetsmässigt)?

Nej, det är bra att ha två. Det känns tryggare.
Men 512 MB räcker inte långt i en 20D. Om du har råd köp större.

Skulle nog köpt 2 512mb... (Har en Nikon D70 med ett Sandisk 512mb ultra II)

2 kort är alltid bättre än ett. Händer det nåt med ditt kort så har du i alla fall "hälften" av dina bilder kvar. Storleken på korten bestäms av din plånbok (och/eller fru/sambo/flickvän)

• Medlem
  • 2004-11-04 20:44

Att ta med i beräkningen är cokså de bilder som går förlorade för att du behövde fumla med att byta kort, samt att korten slits av att fumligt bytas i fält. Jag röstar för en riktig bamsing.

Process för att köpa minneskort till kamera:

1. Köp det största och snabbaste kortet du har råd med

2. Börja spara till ett nytt kort

3. Repetera

Jag kör med ett 1GB Sandisk Ultra II i kameran med ett 256MB som backup. Fan inte ofta man fyller 1GB trots att jag kör rätt hög upplösning. Klarar ju typ 250 bilder i Large-läget och 11 megapixel.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-05 08:31

Tack skall ni ha för era tips och synpunkter!

Tror att jag skall köpa ett 1 GB kort och så fort som möjligt skaffa ett till.

1
Bevaka tråden