Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Holy Hasselblad H1D

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-10-26 00:19
Ursprungligen av kanonen:

Och Fuji har gjort optiken men Hasselblad kameran. Och optiken ska tydligen vara lika bra eller bättre än gamla Zeiss optiken till 500 serien.

Om det stämmer hänger det inte på optiken om bilderna blir dåliga i alla fall. Man kan säga vad man vill om bladarna, men de har skarp optik. Carl Zeiss har gjort flera rötägg, men all Hasselbladsoptik jag har sett har varit i absoluta toppskiktet. Även prismässigt. Man får vad man betalar för, men det är knappast värt det.

Ursprungligen av kanonen:

Och Fuji har gjort optiken men Hasselblad kameran. Och optiken ska tydligen vara lika bra eller bättre än gamla Zeiss optiken till 500 serien.

tja, det är trots allt inte schwenska hasselblad som knåpat ihop huset helt på egen hand, minolta och fuji verkar stå för merparten. läs mer nedan. enligt stefan ohlssons test i svensk fotografisk tidskrift, nockar fujinon zeissgluggen.
hasselblad xpan är också byggd av fuji.

"The second major change: All Hasselblad SLRs were made in Sweden, with German-made Carl Zeiss lenses and (in leaf-shutter models) Prontor/Compur shutters. The H1’s main body module is still made in Sweden, and many design elements (such as the unique electromagnetic interlens leaf shutters) are of Swedish origin. However, finder screens and cross-field AF-sensor technology are supplied by Minolta. The lenses, shutters, meter finder, and film magazines are all made by Fuji in Japan. Fuji’s engineers also had a hand in the H1’s design and production engineering. Indeed, Fuji is marketing a Fuji-branded version of the H1 in Japan only." (från popular photography)

Hasselblad är lite sent ute i digitalvärlden. Ursprungsbladaren var, som alla framgångsrika recept, både rätt tekniskt och introducerade i rätt tid.

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=34914

Hasselblad har aldrig varit billiga, men nu springer ju alla som tokar efter digitalt och priserna på en bra begagnad analog bladare börjar nå rätt nivåer. För 4 till 7 papp får man en B.

Jag hittade en 500c med Zeiss 80/2,8 och 120mag nyservad under 6KKR i B+.

Efter några rullar ryser man av vällust över hur mycket av information gammal hederlig analog-teknik ändå klarar av!

Hoppas att den kunskapen inte dör ut!

• Oregistrerad
  • 2004-11-05 20:56
Ursprungligen av RobertSt:

Hasselblad är lite sent ute i digitalvärlden. Ursprungsbladaren var, som alla framgångsrika recept, både rätt tekniskt och introducerade i rätt tid.

Och tidigt för den delen. Redan 1993 plåtade jag med de första exemplaren av Hasselblads 2M-pixelbakstycke från Leaf (Israel). Svartvit sensor, Differentiell SCSI och färghjul...hehe. Bilderna blev dock riktigt bra med den tidens mått. Det svåraste var att separera dem bra eftersom all repro gjordes i CMYK på den tiden.
Redan ett år senare (1994) kom PhaseOne med sina första prototyper för storformat och jag hade glädjen att få köra dessa i full produktion. Sinar P, separat mattskiva, HMI-belysning och låååånga exponeringstider.

Ursprungligen av Schuckert:

Och tidigt för den delen. Redan 1993 plåtade jag med de första exemplaren av Hasselblads 2M-pixelbakstycke från Leaf (Israel). Svartvit sensor, Differentiell SCSI och färghjul...hehe. Bilderna blev dock riktigt bra med den tidens mått. Det svåraste var att separera dem bra eftersom all repro gjordes i CMYK på den tiden.
Redan ett år senare (1994) kom PhaseOne med sina första prototyper för storformat och jag hade glädjen att få köra dessa i full produktion. Sinar P, separat mattskiva, HMI-belysning och låååånga exponeringstider.

Var det inte Hasselblads nya ägare som i princip lade ner digitalutvecklingen?
(eller är jag helt felinformerad?)

• Oregistrerad
  • 2004-11-06 21:47
Ursprungligen av Kristofer G:

Var det inte Hasselblads nya ägare som i princip lade ner digitalutvecklingen?
(eller är jag helt felinformerad?)

Man lade ner alla egan projekt och började distribuera PhaseOne istället.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-06 22:09

Man lade ner alla egan projekt och började distribuera PhaseOne istället.

Nej det är inte riktigt rätt.

Hasselblad har haft samarbete med Foveon gänget som ledde till en kamera för bla medicinskt bruk.

Under de senaste åren har det funnits ett flertal bakstycken till Hasselblads äldre modell och även H modellen
PhaseONE , Imacon, Sinar gör alla bakstycken till bladaren.

Sedan någon månad gick Hasselblad och Danska Imacon tillsammans i ett bolag.

De bakstycken som i första hand säljs med nya Bladaren H1 är numera Imacon.

Senast redigerat 2004-11-06 22:24
  • Oregistrerad
  • 2004-11-07 22:17
Ursprungligen av miri:

Nej det är inte riktigt rätt.

Jag talade om vad som hände efter att man la ner sin egen utveckling med Leaf som samarbetspartner. Inte vad som har skett på senare tid.
Eftersom jag personligen känner Lennart Brundin som drog igång PhaseOne i Sverige och Kalle Henriksson på Hasselblad som tog över det, kan jag bestämdhet säga att det var så.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-08 01:28

Jag talade om vad som hände efter att man la ner sin egen utveckling med Leaf som samarbetspartner. Inte vad som har skett på senare tid.
Eftersom jag personligen känner Lennart Brundin som drog igång PhaseOne i Sverige och Kalle Henriksson på Hasselblad som tog över det, kan jag bestämdhet säga att det var så.

Du fick det att låta som phaseone var det enda bakstycket till bladaren vilket jag reagerade mot.

Hasselblad H1 bygger på en öppen standard. Var själv med på pressvisningen Photokina 2002 när den visades för första gången..

Det första bakstyckena som fungerade och såldes till H1 var från Kodak (Proback 645H)16Mpix och PhaseOne 11Mpix. Hasselblad valde dessa två företag som samarbetspartners vad det gällde digitala bakstycken vid start.

Idag finns det bakstycken från: Imacon, Kodak (nerlagt), Leaf, Phaseone

mvh

Senast redigerat 2004-11-08 03:16
  • Oregistrerad
  • 2004-11-08 10:07
Ursprungligen av miri:

Du fick det att låta som phaseone var det enda bakstycket till bladaren vilket jag reagerade mot.

Hasselblad H1 bygger på en öppen standard. Var själv med på pressvisningen Photokina 2002 när den visades för första gången..

Det första bakstyckena som fungerade och såldes till H1 var från Kodak (Proback 645H)16Mpix och PhaseOne 11Mpix. Hasselblad valde dessa två företag som samarbetspartners vad det gällde digitala bakstycken vid start.

Idag finns det bakstycken från: Imacon, Kodak (nerlagt), Leaf, Phaseone

mvh

Antog att du läste på det sättet. Det här var alltså i slutet av 90-talet och H1 var antagligen inte ens påtänkt.

Jag kollade på H1D idag på Network Innovations tåg nere i Halmstad. Den var rätt fet att hålla i handen men ingenting man springer runt med.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-26 07:31
Ursprungligen av Björnström:

Jag kollade på H1D idag på Network Innovations tåg nere i Halmstad. Den var rätt fet att hålla i handen men ingenting man springer runt med.

Jag frågade om man fick gymkort inkluderat i priset:-))))

Bevaka tråden