Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Word erbjuda WYSIWYG?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blev lagom irriterad på Word idag. Anledningen var att jag skulle skriva ut en adress på ett kuvert i C5-format. Eftersom C5 inte finns i Word så valde jag att skapa en egen preset för utskriftformat och mätte glatt upp mitt kuvert och matade in dessa uppgifter.

För det första valde jag avsiktligt att göra formatet "liggandes" men i stående inställning. Helt enkelt eftersom jag ville kunna skriva adressen på rätt ledd och ändå kunna skriva ut den utan att behöva stoppa kuvertet på tvären. Det gick åt H-vete. Dessa problem stötte jag på.

- Word skrev ut min adress som om den vore liggande, trots att den var stående. Detta gjorde att texten var roterad 90° fel och hälften av adressen hamnade utanför.

- Jag valde i stället att beskriva preseten "rätt", dvs stående på höjden och med stående vald i utskriftsformat, för att sedan välja liggande utskrift. Detta medförde att jag fick vända och vrida på Kuvertet med risk för utskrift upp och ned och allmän irritation som följd. Nåja. Det som då hände var att Word inte alls skrev ut som det såg ut på skärmen. För att vara exakt så skrevs texten helt åt fanders och någon korrektur var inte att tala om.

Det här är kanske inte något större problem när man bara ska skriva en adress. Det gick efter en massa strul (och placering av texten upp i vänstra hörnet istället för i nedra högra) att skriva ut en adress som satt på rätt plats. Men när jag dessutom skulle skriva ut min logga på kuvertet (som jag traditionsenligt ville ha uppe till vänster) gick jag bet.

Jag har alltså en enkel fråga. Kan man få MS Word att erbjuda WYSIWYG för andra format än A4. I mitt fall förslagsvis C5. Hur gör jag?

Mycket tacksam för svar!

/Jont Olof

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 14:25

Klicka på Print Preview (alternativt File > Print Preview) eller välj View > Page Layout. Eller motsvarande kommandon i den svenska versionen, då: Förhandsgranskning respektive Visa > Sidlayout.

Men det är ju precis det som är problemet! När jag valt rätt pappersstorlek, skrivit in adressen där den "ska" vara och förhandsgranskar så ser allt fint ut. Men när jag skrivet ut det så justeras det 5 cm åt höger och lite nedåt, vilket gör att jag får lov att skriva adressen någonstans mitt på kuvertet för att det skall skrivas ut rätt. Lagom irriterande!

Förhandsgranskningen och sidlayouten ter sig fint!

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-08 16:10

Du har kanske ställt in marginalerna i skrivaren fel.

Mmm... Det skulle kunna vara felet. Men var rättar jag till det felet? Har en Epson C44UX.

1
Bevaka tråden