Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.kext filerna att se ut som vita mappar igen!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lyckats med bravaden att få .kext filerna att se ut som vanliga mappar istället för de där fina vita paketen som fanns förr. Är det någon som vet hur jag kan ändra tilbaka det?

Senast redigerat 2004-11-08 22:08

Väcker min fråga igen!
Förr såg mina .kext filer ut som vita, genomskinliga grejjer sen... råkade jag dubbelklick på de för att se vad de innehöll. Det stod att jag ej kunde äppna dem men attt jag kunde välja ett program för att öppna... valde texredigeraren och DÅ konverterades all de vita ikonerna till vanliga findermappar? Hur gör jag för att återställa detta. Det måste ju finnas nån funktion för att ändra tillbaks till det ursprungliga ikonerna!!

Det har även ändrar sig i info förut stod det Kernel Extension längst upp på info efter Kind . Nu står det folder...

Bilderna på de "vita legobitarna" har jag tagit ur min backup på iPoden där är .kextfilerna orörda

Senast redigerat 2004-11-08 23:36

Är det bara att installera om systemet som gäller?

Kom igen gubbar, nån måste ju veta nåt

Har du provat en rejäl genomkörare och rensat alla förekommande cache-filer följt av en omstart?

Jag ska testa att köra cocktail nu och se vad som inträffar. Det skulle vara skönt om det skulle ordna till allting. Återkommer när jag är klar!

NNNEEEEEJJJJJ...

Det hjälpte inte. Däremot kollade jag en annan användare och där visar det sig att samma systmmap är helt korrekt.
Det betyder alltså att jag har "fuckat upp" något för min huvudanvändare men inte för systemet i sig. Då borde det ju rimligtvist gå att göra något enkelt åt det.
Frågan är bara vad och hur?

Lyft tillfälligt ut din Preferencemapp/Library/User på Skrivbordet, logga ut och in, se om problemet kvarstår. Det gäller att hela tiden ringa in problemet och måla in djävulskapet i ett hörn...

Tyvärr kan du behöva rensa alla cachefiler ytterligare en gång efter manövern ovan.

Ursprungligen av ackiboa:

Lyft tillfälligt ut din Preferencemapp/Library/User på Skrivbordet, logga ut och in, se om problemet kvarstår. Det gäller att hela tiden ringa in problemet och måla in djävulskapet i ett hörn...

Tyvärr kan du behöva rensa alla cachefiler ytterligare en gång efter manövern ovan.

Jaaaa.

Nu är vi på rätt väg.

Jag behövde inte ta rensa cachefilerna och allting såg rätt ut i Extension foldern men jag tappade ju alla mina prefs i övrigt...
Någonstans inne i library för min user finns i alla fall felet.
Har du nån aning om vilken fil det är?

Nej, spontant har jag ingen idé, men om det är viktigt för dig att hitta den felande inställningsfilen, börja med att plocka ut alla com.apple.xxxx.plist från den "gamla" Preferences-mappen, de ligger ju i grupp och är därför lätta att hantera.

Fungerar det då lägger du tillbaka de com.apple.xxxx.plist som du absolut behöver, märk dem gröna, exempelvis 5 i taget - du fattar metodiken, ringa in problemet, du är nära nu..

Äntligen...

Hittade denna fil som spökade:

com.apple.LaunchServices.plist

Drog ut den och allting ser ut som förr...

Du ska ha ett otroligt stort tack. Jag har slitit mitt hår över det här problemet.,

Tack ackiboa,du är en

hjälte!

1
Bevaka tråden