Jag tycker absolut att du ska fortsätta ha Nyckelhanteraren aktiv.
Du kommer att märka att det, även om man säkert klarar sig utan den, finns många fördelar. En så enkel sak som att du har möjlighet i de applikationer som stöder det, att klicka i en ruta där du anger att programmet kommer ihåg lösenordet till nästa gång. Mail är ett bra exempel på det, utan din personliga nyckelring så måste du ange ditt lösenord *varje* gång du ska kolla e-post.
Utöver det lagras exempelvis lösenord till Airport nätverk, e-post certifikat, ditt Apple-ID m.m. i nyckelringen.
Det du kan göra är att testa Nyckelringsreparation, som du hittar under menyn Fönster. Det är dessutom enklare än mitt första tips - bortse från det.
Om du där klickar på Alternativ, och sedan väljer fliken Expert - så ser du att Nyckelhanteraren kommer att synkronisera inloggningsnyckelringen med loginlösenordet.
Detta bör lösa problemen ni har.
/Michael
Tack för svaret, Michael. Men ...
... jag vet inte vilket ursprungligt lösenord de hade. Ibland var det kortnamnet, men inte alltid.
Måste man ha Nyckelhanteraren aktiv? Jag tror ganska få har verklig nytta av den. Händer det något tråkigt om man väljer bort den?