Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför så långsamt?!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-11-05 18:20

Förr i tiden var datorer långsamma. Trots det behövde man (väl?) med en gammal Mac aldrig vänta på att fönster och enklare program skulle öppnas i Finder, i allt från OS 6 till 9.

Varför tar det NUFÖRTIDEN exempelvis upp till 5! långa sekunder innan fönstret "Systeminställningar" dyker upp efter att jag klickat på symbolen i Dock? Den lilla trekanten blinkar, blinkar...
Liknande men kortare väntan dyker ofta upp även vid vanligt mappnavigerande.

Är mina 128Mb i RAM för lite? Det borde räcka för de enkla manövrar jag beskrev ovan även om OSX säkerligen är mer minneskrävande än gamla OS. Men det känns inte kul att det är så i ett helt nytt system på en helt ny dator.

eMac 700
OSX 10.2.1
128Mb RAM

Svar?
Eller tips?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-05 18:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jonny R:
Är mina 128Mb i RAM för lite?

Ja, sätt in minst 256mb till, helst 512. Då kommer din eMac att fungera snabbare. Man kan aldrig ha för mycket minne i MacOS X.

Kan också vara att busshastigheten på emac och imac är 100 mhg.

Testa det här programmet.
versiontracker

rolloq

Citat:

quote:

Är mina 128Mb i RAM för lite? Det borde räcka för de enkla manövrar jag beskrev ovan även om OSX säkerligen är mer minneskrävande än gamla OS. Men det känns inte kul att det är så i ett helt nytt system på en helt ny dator.

eMac 700
OSX 10.2.1
128Mb RAM

Svar?

Eller tips?

DU behöver minst 384 MB RAM (Nån slags magisk gräns där just nu), helst 512. Det kostar typ några hundrajust nu, så vad har du att skylla på? Förutom att din återförsäljare borde ha sålt på dig 512 istället för att låtsas.

Jag kör 10.2.1 på min Powerbook G3/266 med 128 MB och den är inte speciellt mycket långsammare än din.

ETT TIPS: är att inte köra många program på en gång. Skit i vad Apple säger. Kör så mycket program du har minne för och räcker inte det så köp mer!

Citat:

Förr i tiden var datorer långsamma. Trots det behövde man (väl?) med en gammal Mac aldrig vänta på att fönster och enklare program skulle öppnas i Finder, i allt från OS 6 till 9.

Njae, det där är väl inte rikigt sant. Även i gamla system kunde man få vänta. Min LC475 var en kvick dator som ny, men nog kunde man få vänta lite på att den tuggade på. Däremot håller jag med dig om att utvecklingen gått till det sämre. OS X är ett system som gör allting lite mindre alert än med tidigare system (på samma hårdvara). Det här är säkert en övergående fas iom att snabbare datorer kommer hela tiden, men det hjälper ju inte dagens datorer.

Citat:

Varför tar det NUFÖRTIDEN exempelvis upp till 5! långa sekunder innan fönstret "Systeminställningar" dyker upp efter att jag klickat på symbolen i Dock? Den lilla trekanten blinkar, blinkar...

Systeminställningar är ett eget program och kan inte jämföras med att öppna en vanlig mapp.

Citat:

Jag tror din dator skulle må mycket bättre av mera minne, helt klart! Satsa ordentligt när du väl köper. OS X äter minne som bara den och mår bra av stort spelrum. Jag har själv en betydligt långsammare dator än du har (en iBook G3 500 Mhz 320 MB ram 66 MHz systembuss) och jag upplever OS X som lite segt, men överlevbart.

• Oregistrerad
  • 2002-11-05 22:55

Tack för svar.

Uppenbart behöver jag mer minne. Men hur har man tänkt när något så elementärt som Finder inte prioriteras vid minnestilldelningen? Det hela påminner om att öppna "Den här datorn" på en PC. En inte alls rolig upplevelse.

Dessutom FÅR enkla program som exempelvis Systeminställningar och Textredigerare inte ta SÅ lång tid att öppna. Det är frustrerande. De ska vara lättåtkomliga och snabba. I ett så avancerat system som OSX borde det vara ordnat.

Hursomhelst.
•eMac använder PC133-minnen. Visst funkar 512 i samma socklar?
•Ni som har koll. Var hittar man Sveriges billigaste/bästa minnen? Ex. 256Mb och 512Mb.

Billigaste jag hittat: 256 för 334SEK och 512 för 617SEK.
Detta på datorbutiken.se
Låter det bra? Passar dom?

[ 05 November 2002, 23:42: Meddelandet ändrat av: jonny R ]

• Medlem
  • International user
  • 2002-11-06 07:01

jag har 2:st 512:or från datorbutiken.com dem fungerar fin-fint och aldrig har X varit så snabbt

Citat:

Tack för svar.

Uppenbart behöver jag mer minne. Men hur har man tänkt när något så elementärt som Finder inte prioriteras vid minnestilldelningen? Det hela påminner om att öppna "Den här datorn" på en PC. En inte alls rolig upplevelse.

Dessutom FÅR enkla program som exempelvis Systeminställningar och Textredigerare inte ta SÅ lång tid att öppna. Det är frustrerande. De ska vara lättåtkomliga och snabba. I ett så avancerat system som OSX borde det vara ordnat.

Hursomhelst.
•eMac använder PC133-minnen. Visst funkar 512 i samma socklar?
•Ni som har koll. Var hittar man Sveriges billigaste/bästa minnen? Ex. 256Mb och 512Mb.

Billigaste jag hittat: 256 för 334SEK och 512 för 617SEK.
Detta på datorbutiken.se
Låter det bra? Passar dom?

Man kan lätt tro att OS X tilldelar minne på samma sätt som OS 9 gör, men det vore att missförstå hur OS X fungerar. OS X har dynamisk minneshantering vilket innebär att processer som behöver minne tilldelas minne, i den mån det finns minne att tilldela.

Finder kan inte räknas som en prioriterad process eftersom det bara är ett program precis som alla andra; de enda prioriterade processerna är de som är absolut nödvändiga för att grundläggande funktioner i systemet ska kunna fungera. T.ex. kan inte processerna som styr det virtuella minnet läggas ut i det virtuella minnet. När det gäller övriga, icke livsnödvändiga, processer så bestämmer systemet per automatik vad som ska flyttas ut till virtuella minnet och vad som ska vara kvar. Det avgörs med algoritmer som kontrollerar hur lång tid som gått sedan en del av minnet senast användes, och de delar som varit inaktiva längst flyttas vid platsbrist ut till det virtuella minnet.

Tycker det låter som att Datorbutiken hade riktigt bra priser, brukar själv handla därifrån ibland. Tror inte att jag sett något billigare själv, åtminstone inte vad jag kan minnas. Du kan använda 512 MB stora kretsar också, och så länge det är PC133-minnen så passar de.

[ 06 November 2002, 09:10: Meddelandet ändrat av: Samuel Kvarnbrink ]

1
Bevaka tråden