Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto dilemma...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 13:08

har en fråga angående användadet av iPhoto.
Vad är bäst: att spara alla bilder man lägger in i bildbiblioteket under "rullar" eller att spara dem i mappar till höger?
Är nyanvändare, kanske ett solklart val, berätta isf, tack!

iphoto

Ursprungligen av hamp:

har en fråga angående användadet av iPhoto.
Vad är bäst: att spara alla bilder man lägger in i bildbiblioteket under "rullar" eller att spara dem i mappar till höger?
Är nyanvändare, kanske ett solklart val, berätta isf, tack!

Hur du än sparar dem så hamnar dom i samma databas (bildbiblioteket). Sen kan du välja att visa dem som rullar eller annat. Mapparna kan du skapa efterråt för att strukturera det hela. Kolla på smarta mappar, mycket användbart.
lycka till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 17:16

är iPhoto värt att fördjupa sig i då? har hört att de flesta här använder iView... använder bilder väldigt mycket.

Ursprungligen av hamp:

är iPhoto värt att fördjupa sig i då? har hört att de flesta här använder iView... använder bilder väldigt mycket.

Satsa på iView i så fall. iPhoto är bra och lättlärt men ganska begränsat. iView är betydligt mer flexibelt.

Visst har mer än 5000 bilder så skulle jag tycka det också.
Du vinner och förlorar på att byta:
Iphoto har en trevlig enkelhet och en integrerad system med resten av mac-programmen.
Trevligt att kunna få en inbunden bok fixad genom Iphoto bla.

men men det beror på hur stor användare du är.

Har märkt att nyckelordsfunktionen blir lite långsammare med mängden bilder.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 17:48

ja, jag har ju en del bilder, som den designer jag är redigerar jag en del också, då går det ju inte att lägga i en annan "rulle" eller?
Iofs kan man ju kanske bara spara en mapp till höger med olika redigerade.
Gillar bildspelen som går att fixa i iPhoto...
Men om bilderna alltså lägger sig först i bildbiblioteket och om man sedan lägger över de till en mapp, försvinner de alltså från biblioteket? Är det samma princip som iTunes? med playlists

• Oregistrerad
  • 2004-11-16 17:53
Ursprungligen av hamp:

Är det samma princip som iTunes? med playlists

Jo, det är väl enklast att likna det så

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 18:00

haha okej! tack för hjälpen! ska testa iView så får jag se vad det blir.
Men om det är som det står i många trådar här, att bilder plötsligt förvinner mm från iPhoto, blir det nog iView!

• Oregistrerad
  • 2004-11-16 18:15
Ursprungligen av hamp:

haha okej! tack för hjälpen! ska testa iView så får jag se vad det blir.
Men om det är som det står i många trådar här, att bilder plötsligt förvinner mm från iPhoto, blir det nog iView!

Har väl hänt för några - men med tanke på hur många som använder iPhoto så är det väldigt få…
(Frågan om det är fler än för vilket annat problem som helst?)
Men iPhoto är ju avsett för "normalpersoner" och inte "knäppare" som har massatusentals bilder.

Ursprungligen av hamp:

Det har hänt ytterst få och då främst i samband med att man haft för lite diskutrymme ledigt och att man låter iPhoto radera från minneskortet vid import. Annars kan man vara rätt lugn.

Ursprungligen av Pär:

Men iPhoto är ju avsett för "normalpersoner" och inte "knäppare" som har massatusentals bilder.

Med den ökade hastigheten i iPhoto 4 så *går* det i alla fall numera att använda programmet även om man har tusentals bilder. Innan var det olidligt segt, nu är det rätt rappt. (Sen finns det ju annat att önska i det programmet, som t.ex. att kunna lägga album i andra album i en heriarki - något som många saknar även i iTunes förövrigt.)

1
Bevaka tråden