Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DLink DI-624+ basstation (AirPort Extreme) är denna bra???

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 21:01

hejsan!

läste på www.macoteket.se att dom hade en sådan här: DLink DI-624+ basstation (AirPort Extreme)

är det bättre än apples egna eller lika bra eller ska jag köpa apples`??

Jag har en 624+, och den gör det den ska, men om du är beredd att betala mellanskillnaden skulle jag ta en basstation från Apple. Den gör det säkert bättre. Användargränssnittet i D-linken är hemskt, och den lirar inte med AppleTalk mot skrivare. Det gör däremot Airport basstationerna och (har jag hört) Netgears trådlösa.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 22:31
Ursprungligen av Michael Nord:

Jag har en 624+, och den gör det den ska, men om du är beredd att betala mellanskillnaden skulle jag ta en basstation från Apple. Den gör det säkert bättre. Användargränssnittet i D-linken är hemskt, och den lirar inte med AppleTalk mot skrivare. Det gör däremot Airport basstationerna och (har jag hört) Netgears trådlösa.

är netgears nånting att lägga pengar på?? har hört att apples egna ska ha problem med mottagning och räckvidd

jag har hört bra grejer om netgear. d-link är en hög skit alltså. jag skulle välja netgear, men om du har pengarna...köp en airport.

jag köpte en och jag har inga större problem med räckvidd och mottagning.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 10:06
Ursprungligen av anders gbg:

jag har hört bra grejer om netgear. d-link är en hög skit alltså. jag skulle välja netgear, men om du har pengarna...köp en airport.

jag köpte en och jag har inga större problem med räckvidd och mottagning.

vad köpte du? netgear eller APE??

APE är ju så satans dyr men ja, jag har pengar.....men det är mycket ändå.

netgear var vad han rekommenderade mig på comhems support, för jag har haft lite strul med dom. men, det blev en airport express ändå, jag vet vad du menar när du säger att det är mycket pengar, det är det onekligen, men jag tror att om du köper något annat så kommer det gå och gnaga på dig att du inte la till en extra 300 spänn eller vad det blir.

och airtunes är fint alltså. jag ångrar inte mitt köp.

  • Medlem
  • Leksand
  • 2004-10-25 18:48
Ursprungligen av Elajtenworld:

hejsan!

läste på www.macoteket.se att dom hade en sådan här: DLink DI-624+ basstation (AirPort Extreme)

är det bättre än apples egna eller lika bra eller ska jag köpa apples`??

Jag andvänder D-link 624+,AP 2000,samt D-link modem samtliga enheter har fungerat bra,
mycket enkla att installera samt att d-link har ett fint system att bygga ut sitt nätverket med.
Disignen kan man diskutera men fuktionen har för mig varit perfekt.

Classe

Jag installerade en DI-624+ hos mina föräldrar då de fick ADSL för en dryg månad sedan. Den har fungerat felfritt sånär som på två saker. Den ena var, som påpekats ovan, att appletalk-skivare inte fungerar över denna basstation. Som tur var gick det att köra IP-utskrift i stället, så det löste sig smidigt. Den andra var räckvidden, som tyvärr inte är så där alldeles lysande. Jag hade förväntat mig bättre. Det går i och för sig att byta till bättre antenner, men det känns inte helt rätt. Som det är nu räcker det nätt och jämnt till i deras hus.

624+ : funkar ej med tradlos appletalk

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 13:08

Jag bytte precis från en d-link 624+ till en Netgear WGT 624. Och bara under de få dagar jag haft Netgear-routern så verkar den vara mycket roligare. Gränssnitt fungerar klockrent till skillndad från D-linken, som ville har Explorer för att fungera någotsånär. Dessutom kändes det som om nätverket var segare. Jag har även läst på flera olika forum där D-link sågas ganska rejält och folk som kallar D-link för ett budget-märke, med ganska dålig kvalitet....

D-Link går helt bort. De har enormt höga felmarginaler. Undvik.

Satsa på Netgear eller Linksys. Linksys är grymt tåliga.

Ursprungligen av pizzabudet:

D-Link går helt bort. De har enormt höga felmarginaler. Undvik.

Satsa på Netgear eller Linksys. Linksys är grymt tåliga.

Vi har upplevt det helt tvärtom - Netgear var kasst och nu har vi renodlat till D-link, vi har ca 50 enheter med D-link, och jag tror att två stycken har gått sönder eller har strulat, men dom bytte D-link ut kostnadsfritt (och snabbt).

Jag har själv en D-Link DI-624 (dock ej med ett plus om det är nån skillnad), och den fungerar inget vidare. Är man uppkopplad med den stationära datorn samtidigt som trådlöst via laptopen kraschar apparaten jämt och ständigt. Oerhört irriterande, och en snabb google sökning visar att flera personer har samma problem med omstarter och krascher m.m.

Ähum, ... åsikterna går uppenbarligen isär. Jag har nyligen haft problem med ARP-spoof: man har "kapat" min D-link804, så när jag uppgraderar till trådlöst är säkerheten viktig.
Man ska väl inte behöva köpa en Ciscoserver för 10 loppor för att känna sig trygg...

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-11-18 16:47

En liten varning, även om den säkert gör vad den skall på det trådlösa området..

Jag hjälper till på en klubblokal där vi har ett gäng burkar och nu har skaffat en sekundär internetlina. Iom ska vi fördela trafiken på de två internetlinorna, men stötte på problem när vi skulle använda denna som router för en av dem.

Saken är den att man inte kan lägga in manuella/statiska vägval/routes i den, så om du har fler än ett klientnät och vill göra något liknande så blir det svårt.

För vår del slutade det med att vi sätter dit en ytterligare Clavisterbrandvägg för att matcha den på första linan, så går det att konfa som vi vill ha det.

Något sånt här kanske du inte har behov av, men jag blev faktiskt lite besviken när routern i fråga inte kan göra vad en router skall kunna, i mitt tycke iaf :/

Sen finns det garanterat snyggare administrationsgränssnitt.

Har bytt upp mig

Jag har pensionerat min Dlinl Di804 för en Netgear WGT624. 900 spänn med frakt från Pcaction.
trådlöst med 128 bitars VPN och dubbla brandväggar. Och inte minst; ett bra webbaserat gränssnitt. Jag är nöjd.

Ursprungligen av powerpete:

Vi har upplevt det helt tvärtom - Netgear var kasst och nu har vi renodlat till D-link, vi har ca 50 enheter med D-link, och jag tror att två stycken har gått sönder eller har strulat, men dom bytte D-link ut kostnadsfritt (och snabbt).

Jag har en bekant som säljer tillbehör. De har nästan 20% fel på D-links prylar medans Netgear ligger på 2-3%.

I min bekanstakskrets är det samma strul med D-link. Ofta går de sönder precis efter ett år.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 23:13

Jag hade en Netgear MR314 innan, den höll i nästan två år innan den började strula (trafiken gick allt långsammare genom den, piggnade till efter omboot).

Så jag köpte en D-Link DI624+ med tanken att ge dem en chans istället. Den höll en månad ungefär, sedan började radion strula (funkar ett par timmar, sedan lägger den av och omboot hjälper inte). Jag har inte ens orkat reklamera skiten, jag kör med kabeln rätt i datorn numera.

Min erfarenhet är alltså att Netgear är halvkassa, men håller ca 24 ggr längre än D-Link

Ursprungligen av Elajtenworld:

hejsan!

läste på www.macoteket.se att dom hade en sådan här: DLink DI-624+ basstation (AirPort Extreme)

är det bättre än apples egna eller lika bra eller ska jag köpa apples`??

Sky D-Link som pesten, de saknar allt vad kvalitet heter. Normalt sett brukar de hålla garantitiden ut plus någon vecka, sedan ryker nätaggregatet. Eftersom deras skitprylar dessutom inte brukar drivas med någon "normal" inspänning brukar det sällan gå att driva dem med generiska hundrakronors-nätadaptrar, så utbytesadaptrar blir ofta dyra.

Satsa på Linksys i stället, de har utmärkt kvalitet, svåröverträffad känslighet i mottagardelen (=grym räckvidd) och linuxbaserad firmware som kan bytas ut mot tredjepartsalternativ med betydligt fler finesser. Annars är Netgears prylar inte alltför dåliga de heller.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 16:35

Min 614+ har pajjat 2 ggr. Köp nåt annat. Macworld rekomenderade en Netgear, både för stabilitet och räckvidd.

1
Bevaka tråden