Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Min FireWire-back up startar inte!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-19 09:44

Tech tool pro upptäckte ett fel på min Pismos hårddisk som programmet inte kunde laga. Eftersom hårddisken inte omformaterats sen den köptes för 4 år sen så tänkte jag att det kanske vore på sin plats att göra detta. Sagt och gjort, jag klonade Pismons hd med Carbon copy cloner, testade att starta med klonen från min externa FireWire-hd, det gick fint, så jag nollformaterade Pismons interna hårddisk.

45 minuter senare är det fixat, men nu vill inte Pismon starta från FireWire-klonen... Hm. Just snyggt. Vid uppstart kommer man till "OS X"-startrutan och texten "Väntar på Apple File Service", ibland kommer man även till "Startar inloggningsfönster" - men efter det händer inget. FireWire-hårddisken funkar i övrigt som den ska, kopplar jag den till sambons PB 12" monteras den på skrivbordet och startar man Pismon på CD så hittas FW-disken som möjlig startskiva. Jag har lagat lite skivbehörigheter med Disk utility, i övrigt ansåg det programmet att FW-skivan är hel.

Vad kan vara fel?

(Gjorde samma procedur med sambons PB 12" igår och det gick bara fint?)

  • Medlem
  • 2004-11-19 10:52

Någon?

Har testat FW-hd:n i tech tool pro, inga bekymmer och det går att starta upp i 9:an från skivan... Men med 10.3.6 blir det bara "Väntar på Apple File Service"...

  • Medlem
  • 2004-11-19 13:24

femtielva uppstarter senare...

...försökte mig på att via Mac OS 9 lägga in det klonade systemet på Pismons hårddisk, det gick (200 000 filer kopierades över!) och det kunde väljas som "startskiva" i OS 9. Men som jag befarade gick det inte att starta ifrån - skärmen förblev grå och en för mig ny symbol dök upp, en mörkgrå cirkel med ett sneställt streck i.

Och jag som just faktiskt börjat trivas med tanken på att Mac OS X nog inte var så dumt ändå... :/

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-11-19 16:20

Det är väl ändå dina filer som är viktiga?
inte systemets filer...

Det tar 10 minuter o installera om OSX.. va inte rädd!
Gör det en gång i månaden ungefär för att hålla datorn i trimm...

Ursprungligen av Ricky:

Det tar 10 minuter o installera om OSX.. va inte rädd!
Gör det en gång i månaden ungefär för att hålla datorn i trimm...

Tips i all välmening:
Testa med att köra lite längre med din dator utan att installera om OS X, och lugna dig till dess lite med dina ominstalleringsråd till andra. Jag har en dator med en halvårsgammal installation av Panther som uppdaterats i omgångar till 10.3.6 och det är inga problem överhuvudtaget med den. Har kompisar med OS X som inte installerats om på år och dag - tuffar på bra ändå!

[edit="stvafel"]

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-19 17:33
Ursprungligen av Ricky:

Gör det en gång i månaden ungefär för att hålla datorn i trimm...

Nä, det är verkligen inte nödvändigt alls. Vem har tutat i dig det?
Funkar systemet så finns ddet över huvud taget ingen anleding att installera om. Det gör man när det blivit fel och ingenting annat hjälpt.

  • Medlem
  • 2004-11-19 16:30

...det var väl mest böket att installera om alla program som jag helst ville slippa + vara säker på att iCal, Safari-bokmärken & Mails fanns där de var innan.

Som det ser ut nu så får det väl bli en "Arkivera & installera"... Jag förstår inte varför det funkade EN gång att starta från FW-hårddisken och sen aldrig mer? Och varför det funkade att göra så här med PB 12"´s system men inte med Pismons?

  • Medlem
  • 2004-11-19 18:32

%€&%!€"/!!!

Vid närmare inspektion ser jag att jag på "Arkivera & installera"" inte kan välja att "Behåll användare och nätverksinställningar" Nähä?!!?! Så fint! Ajöss med rubbet bara...

Är det nån som känner till nåt magiskt terminaltrick eller liknande för att återfå t ex mina mails i brukbart skick ur den här unixsoppan så är jag tacksam.

  • Medlem
  • 2004-11-26 13:55

Det löste sig till slut.

Apples tekniska dokument + andra forum hjälpte mig.

1
Bevaka tråden