Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det någon som använder SPSS

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar om SPSS fungerar med Mac OS X 10.3.x
På deras webb står det, krav, 10.1 t.o.m. 10.2.4
Finns det någon här som använder SPSS med X och hur fungerar det?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-11-24 23:30

bump
ngn som vet?

Jag har sporadiskt använt det på Universitetets Mac:ar och kan meddela att SPSS fungerar på Mac OS X 10.3.6.

Jag har bara intalerat det och gjort enklare grejor.
SPSS 11.0.2 funkar på både 10.2.8 och 10.3.6

PP

Visst fungerar SPSS. Det kunde vara enklare att exportera från SPSS till Word och andra program. Bäst går det enligt min erfarenhet via HTML. Jag hade inte heller gråtit om det var enkelt att styra utseendet på tabeller och diagram, så att de höll ett visst format/skala.

SPSS för Mac i ursprungsversionen var på många sätt en bättre designad produkt, även om den inte var speciellt macig eftersom den krävde viss fallenhet för programmering. Steget från hålkortstansning och väntan i dagar på att LDC skulle köra jobben i batch på UNIVAC eller VAX (då var det SAS som gällde) var dock inget mindre än en revolution.

Sedan portades SPSS till PC/Win (VARFÖR?!) och då gjordes ett konceptval som jag inte riktigt förstår. Nåväl, SPSS har gjort comeback på Mac (nästan) och för den som inte sysslar med de mest avancerade beräkningstyperna och vill ha avancerad automatisering är SPSS ett bra program. Få konkurrenter finns. Jag har inte testat, men STATA ser ju rätt lovande ut på papperet. SAS erbjuder JMP, som jag inte heller testat. Gamla Statview är begravd.

Jag kör SPSS 11 på 10-3.6.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-06 14:23
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Visst fungerar SPSS. Det kunde vara enklare att exportera från SPSS till Word och andra program. Bäst går det enligt min erfarenhet via HTML. Jag hade inte heller gråtit om det var enkelt att styra utseendet på tabeller och diagram, så att de höll ett visst format/skala.

SPSS för Mac i ursprungsversionen var på många sätt en bättre designad produkt, även om den inte var speciellt macig eftersom den krävde viss fallenhet för programmering. Steget från hålkortstansning och väntan i dagar på att LDC skulle köra jobben i batch på UNIVAC eller VAX (då var det SAS som gällde) var dock inget mindre än en revolution.

Sedan portades SPSS till PC/Win (VARFÖR?!) och då gjordes ett konceptval som jag inte riktigt förstår. Nåväl, SPSS har gjort comeback på Mac (nästan) och för den som inte sysslar med de mest avancerade beräkningstyperna och vill ha avancerad automatisering är SPSS ett bra program. Få konkurrenter finns. Jag har inte testat, men STATA ser ju rätt lovande ut på papperet. SAS erbjuder JMP, som jag inte heller testat. Gamla Statview är begravd.

Jag kör SPSS 11 på 10-3.6.

Jag har installerat spss sedan ett par månader tillbaka och än så länge är jag väl "halvnöjd". Det känns lite segt och klumpigt, inget går så lätt som man vill att det ska göra. Men det är väl en vanesak antar jag...

Hittills har jag lyckats koppla upp mig till universitetsnätet och köra sas m.h.a X11 på nåt sätt. (jag vet inte hur det fungerar, bara att det fungerar)
Men att köra sas direkt på mac funkar inte alltså?

Statview i nya kläder (GUI) = JMP
ganska trevligt förresten om man inte gör avancerade statistikberäkningar.
/men det var statview också../

1
Bevaka tråden