Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 eller 16 bitar?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man omvandlar RAW-bilder via Photoshop, bör jag då använda 8 eller 16 bitar? Efter framkallningen ska bilderna justeras i nivåer något, och kanske färgjusteras lite ytterligare. Färgtempratuen justerar jag annars i RAW-omvandlingen (4850 till 4600K, samma på alla bilder). Bilderna ska tryckas.

Om jag framkallar och utför förändringar i 16 bitar, kan jag då i slutändan gå ner till 8 bitar innan jag sparar för att slippa stora bildfiler, eller tappar jag märkbart i kvalitet då? Ingen synbar skillnad märks mellan 8 och 16 bitar, men någon har pratat om att man kan få "randningar i himlar" och liknande om man gör stora färgkorrigeringar och ändringar i 8 bitar. Detta utan att det syns på skärmen.

1 6 B I T A R
gör alla korrigeringar i 16 bitar och så långt som möjligt i prophoto rgb-läge. när du är klar med justeringarna kan du gå ner till 8 bitar, för leverans till tryck. men, spara 16 bitars filen för framtida behov.
16 bitar ger dubbelt så mycket bildinfo att jobba med. nackdelen är att det blir tyngre filer att jobba med, speciellt när det tillkommer fler lager och kanaler.
testa med att göra samma justeringar i 8 resp. 16 bitar och jämför histogrammen.

1
Bevaka tråden