Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

admin konto eller ej?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-28 22:26

Hej!

Jag har aldrig ifrågasatt det, men tydligen kanske det inte är så självklart som macworld, har jag för mig, skrev att man borde ha en användare för vardagligt bruk och en administratörs användare för systemunderhållning och liknande...

Kör ni med admin +vanligt konto ? Ur säkerhetssynvinkel bör man göra det va? Men om man är lite oförsiktig så kan man tänka sig köra admin rakt av?
Kom med era åsikter, snart bär formatering och installation av !! Tror jag ska fortsätta med en admin användare och en vanlig faktiskt...

Mvh

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-28 23:14

Jag kör med admin-konto rakt av. Tycker att jag har tillåtelse att pilla med i stort sätt allt jag behöver.

Säkerhetssynvinkel? Hur menar du? Utifrån eller inifrån?

Jag har satt upp mitt privata system som ett fleranvändarsystem där jag ibland är en normal användare och ibland loggar in som administratör.
Mina vänner loggar in som sig själva om de vill tex surfa och några får då engelska och franska som är deras respektive modersmål. Barn loggar in på lek och spel och man kan naturligtvis äver rigga sin dator för fest med tillgång till mp3 och filmer.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-29 07:05

Det där beror väl lite på hur mycket hardcore man anser sig vara.

Jag kör bara med ett adminkonto.

• Medlem
  • International user
  • 2002-08-29 07:17

Jag kör admin men har faktiskt funderat på att gå ännu längre och köra som root på heltid. Risken att man klantar sig och förstör ngn viktig fil är ju ganska liten med Apple-GUI jmf med CLI, har aldrig haft några problem med sånt i 9an och tror inte jag helt plötsligt skulle börja göra sånt i X.

Eller är det ngn extra risk med X. Jag inser att det är mer känsligt för flytt av filer och att det finns fler känsliga filer, men förutom den aspekten?

Den största fördelen är att man aldrig behöver bry sig om permissions såklart. Typ root-visningsläge-buggen.

"Bow before me for I am root."

Jag kör bara som "root user", men funderar på att skapa två konton till för tjejen och mig, bara för säkerhets skull.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-29 07:31

Bra idé. Att köra som root är lite grann som att köra bil med en skarpladdad Colt .44 i brallorna. Ett litet gupp och sedan är det adios huevos...

[ 29 Augusti 2002, 07:33: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

¡AY!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-29 07:45

Colt .44 är en sån där bössa som Clintan har i Hårdingen...

Redigerad: kodningen blev lite knasig...

[ 29 Augusti 2002, 07:46: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

"I know what you´re thinking. Did he fire six shots or only five? Well, to tell you the truth, in all this excitement, I´ve kinda lost track myself. But being as this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you´ve got to ask yourself one question: Do I feel lucky? Well, do ya punk?"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-29 07:51

LOL - det är från Dörty Härry.

Smutsig Hårig - Clintan i sitt Ässé...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-29 07:58

Vi borde verkligen ha ett särskilt filmforum här! Själv är jag nästan sjukligt besatt av film.

[ 29 Augusti 2002, 07:59: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-29 18:08

Gillar film också, men är inte så bra på att lägga detaljer i minnet... Kände igen D.H. Uttrycket dock

Ja, filmforum vore grymmis verkligen!! fast då börjar nästan 99mac spåra ur lite... borde skaffa 99film.com också kanske
"99% mac disskusioner" hehe...
mvh

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-29 22:09

"My fault, four coffins."

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-30 00:02

Acke undrade,

Citat:

quote: Säkerhetssynvinkel? Hur menar du? Utifrån eller inifrån?

Om man ständigt är uppkopplad och blir utsatt för ett intrång, kan följderna ju bli avsevärt större om man sitter inloggad som administratör eller

root, än om man sitter som vanlig user och surfar.

Ett extra skydd helt enkelt. Usern kan skada dig högst mariginellt.

Vänligen, Ylan

Finns också en del praktiska fördelar med att inte köra som root - iaf om man ssh:ar in, eller om man (gud förbjude) använder ftp för att komma åt sina filer. Själv skulle jag aldrig rekommendera att använda rootkontot annat än när man verkligen måste; visst, det finns säkert någon minimal praktisk fördel ibland, men om man väger det mot hur mycket man kan råka förstöra för sig själv tycker jag det sistnämnda väger tyngre.

Själv kör jag med administratörskonto. Jag har dessutom redigerat sudoers-filen så att jag inte behöver ange mitt lösenord för att köra sudo.

1
Bevaka tråden