Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag har pysslat ett tag med vår Debian-burk nu för att få den att funka med Mac:arna men icke.
Har testat Samba med det krånglar med rättigheter på filer. Ibland kan man inte ta bort filer eller byta namn på dem utan måste logga in med ssh och ta bort dem.
NFS har jag testat men då måste man byta UID och GID på klienterna. Verkar grymt omständigt...
Så nu vänder jag mig till er med den här enkla frågan : )
Har ni något bra recept på att få en linux-burk att funka som filserver?
Om någon annan har tips på andra alternativ så posta gärna det med. Det vore tex. intressant att höra hur ni löst blandade miljöer såsom Linux, OS X och Windows.
Om någon annan har tips på andra alternativ så posta gärna det med. Det vore tex. intressant att höra hur ni löst blandade miljöer såsom Linux, OS X och Windows.
Har många servrar i blandmiljöer.
Macar (7.x - 10.4) ansluter till server via afp serverat av netatalk 2.0.x. Mycket snabbare än samba
(ligger på runt 50 MB/sek på gigabit nät) och man kan ha / i filnamn. Tycker netatalk fungerar bättre än mac os x servers implementering av afp.
Windows ansluter till server via smb/cifs serverat av samba. Samba agerar även PDC
Linux/Unix ansluter till server via smbcifs eller nfs. När jag själv kopierar mellan linux burkar blir
det ofta scp...
Jag kör också en Debian-burk som server. Netatalk ger märkligt nog bättre prestanda än Samba för mig, så det kan vara värt att testa. Netatalk införde stöd för långa filnamn först i version 2.0. Den versionen finns dessvärre ännu inte som .deb-paket från Debian.org, så man får kavla upp ärmarna och kompilera den själv.
Beträffande Samba och filrättigheter så är det helt konfigurerbart, kolla kapitel 13 i manualen på www.samba.org.
Jag köra fortfarande Netatalk 1.X, som funkar sådär. Nån som uppgraderat och kan säga om det är enkelt eller svårt? Har förstått att de bytt format på en massa saker så man inte bara kan byta rakt av...
Jag köra fortfarande Netatalk 1.X, som funkar sådär. Nån som uppgraderat och kan säga om det är enkelt eller svårt? Har förstått att de bytt format på en massa saker så man inte bara kan byta rakt av...
Jag testade bara 1.6 som hastigast, så jag gjorde ingen "riktig" uppgradering till 2.01. Det finns instruktioner här: http://netatalk.sourceforge.net/2.0/htmldocs/upgrade.html
Tydligen måste man köra ett verktyg för att upgradera volymerna och sedan styra om lite i konfigurationen.
För att uppdatera från 1.6 så måste man fixa med .AppleDB katalogerna där cnid data lagras,
finns två alternativ:
1) kopiera ner från server som kör 1.6, uppdatera och kopiera tillbaka filerna.
2) Uppdatera netatalk och kör sedan följande: rm -r `find /home -name '.AppleDB'`
Håll tungan i rätt mun om du väljer alternativ 2. Info om bla alias försvinner.
Netatalk använder (om man vill) pam som auth och det funkar rakt av att autentisera mot ldap om
man kör pam_ldap. Vi kör så skarpt på några servrar.