Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple sänker priserna

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En vecka efter mellandagsreornas slut passar också AppleStore på att justera sina priser. Priserna har sänkts genomgående för hårdvarussidan. Sänkningen är störst på Cinema Display, som blivit över 20 procent billigare. Minstingmodellen på 20-tum är hela 34 procent billigare än vad den var igår. I tabellen nedan framgår priserna före och efter sänkningen. Observera att alla priser är exklusive moms.

Priserna är från AppleStore. (Med reservation för skrivfel)

Skrivet av: Administrator

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=846

övriga prissänkningar måste ju ha med dollarn att göra - inget annat är ju sänkt i usa...

Ursprungligen av el gringo:

övriga prissänkningar måste ju ha med dollarn att göra - inget annat är ju sänkt i usa...

Men priserna är ju sänkta i USA med...Har för mig att 20" skärmen kostade ca 1200 dollar för en vecka sedan i USA...Skärmen är ju fortfarande billigare där än här även med den svenska momsen inräknad...

Ska man vänta eller köpa en Powermac G5 snart?

  • Medlem
  • 2005-01-04 17:55

Köp nu. Det är möjligt att det kommer presenteras nya G5:eek:r mycket snart men det kommer troligtvis att börja levereras mycket senare.

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Ska man vänta eller köpa en Powermac G5 snart?

Är det inte ett MacWord snart... OM jag var på gång att skaffa ny burk så skulle jag chansa på att vänta någon vecka i tron att uppgraderingar kommer och att en del butiker sänker priset på eventuella restlager ( om sådana finns ). Var igår inne hos MacHuset i Borås och var oerhört nära att bära med mig en iMac 20" - glad idag oavsett om jag handlar eller inte handlar från deras kampanjpriser. Då var priset 19.995 kronor inkl. moms ( 645/månad i 36 månader ).

Ursprungligen av Olle@mac:

Är det inte ett MacWord snart... OM jag var på gång att skaffa ny burk så skulle jag chansa på att vänta någon vecka i tron att uppgraderingar kommer och att en del butiker sänker priset på eventuella restlager ( om sådana finns ). Var igår inne hos MacHuset i Borås och var oerhört nära att bära med mig en iMac 20" - glad idag oavsett om jag handlar eller inte handlar från deras kampanjpriser. Då var priset 19.995 kronor inkl. moms ( 645/månad i 36 månader ).

Du vet väl att det e farligt med sådana impulsköp Olle!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 17:55
Ursprungligen av Olle@mac:

Är det inte ett MacWord snart... OM jag var på gång att skaffa ny burk så skulle jag chansa på att vänta någon vecka i tron att uppgraderingar kommer och att en del butiker sänker priset på eventuella restlager ( om sådana finns ). Var igår inne hos MacHuset i Borås och var oerhört nära att bära med mig en iMac 20" - glad idag oavsett om jag handlar eller inte handlar från deras kampanjpriser. Då var priset 19.995 kronor inkl. moms ( 645/månad i 36 månader ).

Låter lite mysko i så fall. Att sänka cinema displayerna så mycket. Kan inte tänka mig att det kommer nya skärmar. Dom har ju inte funnits så länge.

Ursprungligen av Per-Olof Rupp:

Låter lite mysko i så fall. Att sänka cinema displayerna så mycket. Kan inte tänka mig att det kommer nya skärmar. Dom har ju inte funnits så länge.

Vad tror ni om upgraderingar av iBook och PowerBook under MWSF om en vecka? Ska man vänta med att beställa eller slå till på en gång?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-01-04 18:07
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Vad tror ni om upgraderingar av iBook och PowerBook under MWSF om en vecka? Ska man vänta med att beställa eller slå till på en gång?

Med tanke på att det är endast en vecka kvar så vore det en dum chansning att köpa nu.
Mitt tips, avvakta en vecka. Det blir knappast dyrare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-04 18:04

iBook uppdaterades ju för bara ett par månader sedan. Powerbooken kommer antagligen att smyguppdateras om några veckor.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 18:51

Blir det en powerbook G5 så kommer den sannorlikast att skeppas med en matchande kevlarfilt. Lär bli ganska varm.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 20:24

Hoho! Ännu en gång lyckas jag köpa en pryl precis innan en prissänkning.
Man kunde nästan ha en tråd där jag talar om vad jag köper så kan alla andra vänta 14 dagar och köpa den efter prissänkningen!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-04 21:02

Mycket bra av Apple att sänka priserna!
Det är ju ganska så rejäla pris sänkningar desutom

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-04 21:41

Ja det var kul att läsa om 12% sänkning på min PB nu någon månad efter köpet

Kan det vara så att de sånker priset på cinema display så mycket pga att en ny konsumentmac utan skärm är på väg? Det vore ju inte helt fel i så fall.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-05 09:39
Ursprungligen av Erik R.:

Kan det vara så att de sånker priset på cinema display så mycket pga att en ny konsumentmac utan skärm är på väg? Det vore ju inte helt fel i så fall.

Förmodligen pga dollarn, prisskillnaden mellan tex sverige och USA e sjuk... cinemadisplays är fortfarande mycket billigare om man tar flyget över atlanten men har fått lära mig att garantin inte gäller om man tar med sig dessa till europa. :/

Ursprungligen av Erik R.:

Kan det vara så att de sånker priset på cinema display så mycket pga att en ny konsumentmac utan skärm är på väg? Det vore ju inte helt fel i så fall.

Nej det beror nog inte på att en ny konsument mac kommer, troligtvis bara en justering mot dollarn, dessutom om den där konsument macen är på väg så är nog en konsument skärm på väg oxå, kanske rentav matchar nya konsument macen för cinema display är ju riktade mot Power users..

inte lite heller

Det var inte lite heller, min 2GHz:are blir mindre och mindre värd tills jag ska sälja den och byta upp mig till en 2.5:a. Man borde kanske sälja och "sitta på" pengarna i väntan på en prissänkning...

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2005-01-05 13:54

Även www.macoteket.se & www.swedemac.se har sänkt priserna på datorerna.

  • Medlem
  • 2005-01-05 10:01

Det kanske har att göra med att Dell säljer en skärm som åtminstone på papperet är lite bättre för (fortfarande) en tusenlapp mindre?

Är det någon som vet något om Dellskärmen? Är den något att ha?

http://dellware.euro.dell.com/includes9/images/dellware/products/200-28481.jpg

Bra Apple! Nu kanske fler köper sig en mac.

  • Medlem
  • 2005-01-05 11:11

Någon som har länken till siten som kollar hur länge det var sedan respektive modell uppdaterades, i syfte att gissa sig till när en modellrevision är i faggorna? Tyckte den var bra men hittar inte länken, har sökt på forumet.

/hpe

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Vad tror ni om upgraderingar av iBook och PowerBook under MWSF om en vecka? Ska man vänta med att beställa eller slå till på en gång?

Som C-mon skrev så är iBook uppdaterad nyligt och kommer inte att uppdateras så snart igen. Prissänkningen är ingen indikation på det, utan bara en anpassning till dollarkursen (antar jag eftersom priset inte sänkts i USA). PowerBook däremot, ska man nog vänta med att köpa...

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Nej det beror nog inte på att en ny konsument mac kommer, troligtvis bara en justering mot dollarn

Just skärmarna var det enda som prissänktes även i USA som xplane skrev (och prissäkningen var klart större än för de övriga) så dom är mer än bara justering mot dollarn.

Ursprungligen av hpe:

Någon som har länken till siten som kollar hur länge det var sedan respektive modell uppdaterades, i syfte att gissa sig till när en modellrevision är i faggorna? Tyckte den var bra men hittar inte länken, har sökt på forumet.

http://buyersguide.macrumors.com/

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-01-05 15:45
Ursprungligen av stfm:

Det kanske har att göra med att Dell säljer en skärm som åtminstone på papperet är lite bättre för (fortfarande) en tusenlapp mindre?

Är det någon som vet något om Dellskärmen? Är den något att ha?

http://dellware.euro.dell.com/includes9/images/dellware/products/200-28481.jpg

Läste att den använder samma panel som Apples 20", så det verkar vara samma skärm i olika förpackning. Jag hade inte tvekat på att köpa Apples variant dock, vem vill ha Dells gråsvarta plast?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 16:28

studenter får ytterligare 10% via Mecenat Apple Store!

Alla priser är sänkta på Mecenat Apple Store.

iBook 12" 8545kr

iMac 20" 16 195kr

PB 15" 21 145kr med superdrive

eMac 6 745kr

Mvh Jonas

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 16:30
Ursprungligen av k3vlar:

Läste att den använder samma panel som Apples 20", så det verkar vara samma skärm i olika förpackning. Jag hade inte tvekat på att köpa Apples variant dock, vem vill ha Dells gråsvarta plast?

Dells skärm har lite annan spec

Vill nån ha Dells skärm nrä Apples är så mycket snyggare att ha på skrivbbordet?

Jonas

  • Medlem
  • 2005-01-05 16:34
Ursprungligen av Jonas Levin:

Dells skärm har lite annan spec

Vill nån ha Dells skärm nrä Apples är så mycket snyggare att ha på skrivbbordet?

Jonas

Olika spec kan bero på olika teknik runt skärmen. T ex har Dells skärm fler ingångar, men ingen FireWire. S-video ingång kan ju faktiskt vara intressant. Jag har inte sett något bra test av Dell-skärmen, men om den är bättre än Apples så står jag ut med att den är ful.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 17:19
Ursprungligen av stfm:

Olika spec kan bero på olika teknik runt skärmen. T ex har Dells skärm fler ingångar, men ingen FireWire. S-video ingång kan ju faktiskt vara intressant. Jag har inte sett något bra test av Dell-skärmen, men om den är bättre än Apples så står jag ut med att den är ful.

Prova och rapportera gärna hur lite du gillar den…
(Har bara provat Dells CRT och själva bildreöret är väl som allt annat men i övrigt är det inte mycket att hurra för.)
Just den skärmen kanske är undantaget som bekräftar regeln

  • Medlem
  • 2005-01-05 17:25
Ursprungligen av Pär:

Prova och rapportera gärna hur lite du gillar den…
(Har bara provat Dells CRT och själva bildreöret är väl som allt annat men i övrigt är det inte mycket att hurra för.)
Just den skärmen kanske är undantaget som bekräftar regeln

Utseendemässigt tycker jag inte att det är så mycket att bråka om. Självklart är Apples snyggare, men båda försöker ju synas så lite som möjligt.

Om Dells skärm är kass för övrigt vill man ju inte ha den, men allvarligt; så ful är den inte. De fula högtalarna ingår inte som standard.

Bevaka tråden