Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen webcast på MWSF

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det kommer inte bli någon live sändning på internet av Steve Jobs populära Keynote på Macworld som hålls i San Francisco nästa vecka, dock kommer det finnas en quicktime-stream från keynoten tillgänglig senare på Apple's hemsida.

Källa: MacInTouch

Skrivet av: Martin Björkdahl

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=855

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 07:26

Ingen webcast på MWSF

Enligt Macintouch så blir det ingen livesändning nu på tisdag 11/1.

http://macdailynews.com/index.php/weblog/comments/4644/

Tråkigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 12:15

Hajar inte vad Apple vinner på att inte sända?

jag har för mig att det var ett tag sedan apple körde "live"...brukar komma upp en ström efter keynote'n.

Om Apple inte sänder Keynoten på webben kommer ju troligtvis fler personer komma till mässan, fler personer kommer att betala inträde och Apple kommer tjäna lite, lite, lite mer pengar...

Kanske?

Äsch, vad tråkigt Årets MWSF verkar ju har förutsättning för att bli en kavalkad av trevliga nyheter även om bara hälften av alla seriösa rykten är sanna. Undrar om det finns några tekniska eller ekonomiska skäl att inte sända det live, eller om det är mera "politiska" beslut som ligger bakom det?

Det finns få macsaker som är roligare än att se en keynote live (ja, förutom att packa upp en nyköpt mac). Jag var ju i Paris i somras och det var superhäftigt att låta sig ryckas med av publikens entusiasm och den allmänna wow-känslan (som när iMac G5 visades). Näst bäst är att samlas ett gäng och se livesändningen på nätet, som vi gjort ett antal gång här i Umeå. Det hade varit jättekul att göra det i år igen.

Att se keynoten i efterhand är inte alls lika kul. Då sitter man inte där och undrar vilka rykten som är sanna eller hur ryktade produkter kommer att se ut. Att helt avskärma sig från omvärlden tills dess att Apple lägger ut keynoten i efterhand känns inte som ett vettigt alternativ heller.

Ursprungligen av Svampisen:

Om Apple inte sänder Keynoten på webben kommer ju troligtvis fler personer komma till mässan, fler personer kommer att betala inträde och Apple kommer tjäna lite, lite, lite mer pengar...

Kanske?

Näe, det där tror jag inte på. Du skulle se köerna in till Apples keynotes (keynotar?), det är alltid fullsatt till sista platsen även om lokalen är enorm. Så det finns inget själv för Apple att inte sända av den anledningen (i somras i Paris så fick man dessutom gratis inträde både till mässan och keynoten om man reggade sig på webben i förväg).

Ursprungligen av el gringo:

jag har för mig att det var ett tag sedan apple körde "live"...brukar komma upp en ström efter keynote'n.

Japp så har det varit senaste 2 keynote

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 13:27
Ursprungligen av Hunter78:

Japp så har det varit senaste 2 keynote

Men inte från de stora jan-keynotsen. Väldigt trist är det hursomhelst.

Attans!

*snyftar*

Även Apple Insider har en artikel om detta: News Flash: Jobs kills realtime feed of Macworld keynote speech? (men det är mest en hänvisning till MacInTouch-artikeln).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 14:03

Om det här är för att straffa ryktessidorna så tycker jag att Steve Jobs borde växa upp och inse att han driver ett seriöst företag.

Jag tror inte att det har att göra med att de vill ha fler folk till mässorna, hur har vi möjlighet att bara sådär gå på MWSF? Helt omöjligt, jag tror att det är andra orsaker som ligger bakom. Säkert något marknadsföringsknep de anser sig använda.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-01-07 15:06
Ursprungligen av William WM:

Jag tror inte att det har att göra med att de vill ha fler folk till mässorna, hur har vi möjlighet att bara sådär gå på MWSF? Helt omöjligt, jag tror att det är andra orsaker som ligger bakom. Säkert något marknadsföringsknep de anser sig använda.

Vad vore bättre än att marknadföra Quicktime som webcastingprodukt?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 15:20

Äh

det här vägrar jag tro på. Det kommer nog en länk på tisdag eftermiddag.

Flera gånger tidigare så har det varit problem med web-sändningarna i och med att dom har en så stor publik och intresset för Apple är större än någonsin. Antar att det kan vara så att dom inte vil framstå i dålig dager när deras servers brakar ihop under belastningen från flera tiotusentals fans och intresserade.

(disclaimer: min teori, inte fakta).

http://apple.slashdot.org/comments.pl?sid=135238&cid=11287108

Visst är det bara Macintouch som har rapporterat om det här ryktet? För det är ju bara ett rykte...

Då Apple utannonserade iPod Photo och iPod U2, då körde dom inte livesändning eftersom dom inte ville att U2s framförning av deras låt inte skulle "snos" och läggas fram på nätet. Det kanske är samma sak här?

Det är något stort bluesband som ska spela på mässan, men inte tror jag det är därför dom inte har någon livesändning.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 01:35
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Flera gånger tidigare så har det varit problem med web-sändningarna i och med att dom har en så stor publik och intresset för Apple är större än någonsin. Antar att det kan vara så att dom inte vil framstå i dålig dager när deras servers brakar ihop under belastningen från flera tiotusentals fans och intresserade.

(disclaimer: min teori, inte fakta).

Detta tycker jag låter som en trovärdig teori. Försökte själv kolla på Microsoft happeningen här om dagen. Och även fast det inte var direktsändning så hoppade streamen rätt rejält, till och med så mycket att jag inte orkade se klart. Och visst kände jag då att MS var ett skitföretag som inte lyckades sända deras stora happening ordentligt.

Vill inte att detta händer mitt favoföretag.
Sitter med kreditkortet redo för att beställa en ny Mac, synd att man inte får göra det direkt efter att ha sett Steve live.

Ursprungligen av MP:

JJag tycker det är lite konstigt att uppgradering av hårdvara släpps strax innan mässan.

Om du syftar på Xserve uppgraderingen så var väl den rätt väntad. Inte mycket att flasha med på en Keynote.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-08 01:44
Ursprungligen av Perry:

Om du syftar på Xserve uppgraderingen så var väl den rätt väntad. Inte mycket att flasha med på en Keynote.

Visst var den väntad, men om Steve hade haft en tunn line-up till Keynoten hade han nog sparat dem till då för att dryga ut det lite. Att de kommer med hårdvaruuppgraderingar knappa veckan innan MacWorld-mässan måste man ju ändå ta som ett gott tecken, tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 02:16
Ursprungligen av skamuel:

Visst var den väntad, men om Steve hade haft en tunn line-up till Keynoten hade han nog sparat dem till då för att dryga ut det lite. Att de kommer med hårdvaruuppgraderingar knappa veckan innan MacWorld-mässan måste man ju ändå ta som ett gott tecken, tycker jag.

Absolut!

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Flera gånger tidigare så har det varit problem med web-sändningarna i och med att dom har en så stor publik och intresset för Apple är större än någonsin. Antar att det kan vara så att dom inte vil framstå i dålig dager när deras servers brakar ihop under belastningen från flera tiotusentals fans och intresserade.

(disclaimer: min teori, inte fakta).

Tror inte heller alls på den teorin. Sändningarna har alltid skett i samarbete med Akamai som är en av världens stora s.k. content delivery networks. Det är också en av de absolut största webbsändningarna varje år som konsumerar mellan 20-25 GBit vilket är en betydande andel av hela internetkapaciteten vid en given tidpunkt. Det är till och med så att de övervakar streamingen med hjälp av olika antal "slots" per kontinent så att Akamais nätverk blir balanserat. Därför kan det ibland vara lite svårt att "komma på".

Jag tror att PR-effekten av att Apple använder sin egen teknologi för att klara en så storskalig webbsändning är mycket större än risken för dålig PR för att en eller annan trogen Macfan får lite hackig bild. Dessutom vet alla som håller på med internet att det är svårt att isolera "hackigheten" till några "problem" hos Apple...det kan lika gärna vara i användarens dator, brandväggen, sitt lokala nätverk, ISP:ens näterverk, backbone till Sverige osv...

Vet inte vad det beror på. Men jag skulle testa att se på den gamla streamen från MWSF 04. Men det funkade inge bra?

MWSF 2004 Varför har de gjort så? Har de förberett med plats för den nya streamen? Trots att det inte ska bli live enligt en viss hemsida? Dagarna blir värre, det tätnar. Spännande blir det in i det sista

Klickar man däremot på bilden bredvid länken (På Apples hemsida då) så funkar det. Har de gjort fel av misstag, eller känner de till sitt fel?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-09 17:02

Apple PR-folket lever fortfarande kvar på 80-talet då alla nyheter ska komma via tidningarna med bilderna, det ser ut så...
De kanske går efter att 90 % ? av gruppen som har bara modem och som inte har internet alls.
Kanske därför har Apple inget nytta av Live sändningar, kostar för mycket i förhållande mot mindre grupp som är lyckliga med bredband?

Jag försöker förstå hur Apple tänker på sin marknaden....
Hur stor är gruppen som har bredband (minst 250 k/bit) i Europa och Nord Amerika ?
Jag misstänker att det är en liten grupp.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 18:41
Ursprungligen av REP:

Apple PR-folket lever fortfarande kvar på 80-talet då alla nyheter ska komma via tidningarna med bilderna, det ser ut så...
De kanske går efter att 90 % ? av gruppen som har bara modem och som inte har internet alls.
Kanske därför har Apple inget nytta av Live sändningar, kostar för mycket i förhållande mot mindre grupp som är lyckliga med bredband?

Jag försöker förstå hur Apple tänker på sin marknaden....
Hur stor är gruppen som har bredband (minst 250 k/bit) i Europa och Nord Amerika ?
Jag misstänker att det är en liten grupp.

Jag tror inte att problemet ligger i att det är en för LITEN målgrupp. Jag har för mig att Steve brukar skryta med hur många det är som kollar på sändningen.
Förresten, vad är 250k/bit för hastighet?

Vet någon mer säkra fakta om huruvida sändningen streamas live?

Ska vi ordna protestmail annars?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 21:50
Ursprungligen av Crille:

Vet någon mer säkra fakta om huruvida sändningen streamas live?

I början av tråden finns länkar - där dyker det upp med en viss fördröjning (som det brukar).
I morgon borde det börja dyka upp länkar med "sms-live"-rapportering.

Håll för öronen några timmar så är det som en "liveström"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 16:25

Neeeeeeej!
Citysen demands live stream!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 17:50

Om det stämmer så är det så j*vla trist. En av årets höjdpunkter faktiskt.

Bevaka tråden