Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF05: Mac mini är här

Tråden skapades och har fått 365 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple lanserar en ny väldigt liten Mac! Varje liten låda i bilden ovan är alltså en dator! 16x16x5 cm mäter den och i det ryms en 4x superdrive, en 1,25GHz G4, 80GB HD och upp till 1GB minne (256MB standard).

Läs mer på Apple.com

Skrivet av: Arvid Björkström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=865

MWSF05: Mac mini är här

Kuben är tillbaka - och den här gången kommer det bli succé!

Steve Jobs har precis återintroducerat kuben i formen av Mac mini som levereras i en kartong mindre än den som medföljer iPod.

- denna nyhet uppdateras inom kort -

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=863

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 20:21

BÄTTRE ÄN jag någonsin hade hoppats (av informationen att döma...). fy fan vad jag är i extas.
för er som inte vet, kolla www.apple.com/macmini

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 20:22

Bra start på nya året! : )

Är det en bra eller dålig gissning att stapelbara tillbehör kommer komma, från andra företag. Tv box, snabb hårddisk.. ja vad mer.

Är det någon som vet om den går att öppna enkelt för byte av hårddisk etc?

Ursprungligen av Michael Nord:

Är det någon som vet om den går att öppna enkelt för byte av hårddisk etc?

Läs på Apple.com om vad du kan byta själv och vad som kräver APPLE auktorisation ....
Jag tror inte de har förseglat den, men å andra sidan lär den väl inte vara så där lättjobbad. Formatet pekar ju inte precis på utbyggbarhet och målgruppen är knappast det segment av PC-marknaden där mopedskruvarna huserar. Jag antar att APPLE gjort vad de kan för att produkten inte skall kannibalisera på deras andra produkter, så antagligen är den svår att modda.

En annan fördel som jag som datoransvarig på ett företag hittar är följande:

Många företag, liksom det jag arbetar på, köpte för två-tre år sedan in datorsystem med avskrivning på tre år, det är standard. Man köpte, ibland mot bättre vetande, in billiga PC-system med burk + 15" eller 17"-TFTskärmar. Nu är det dags att byta ut datorerna som är gamla och långsamma, men skärmarna är det inget fel på. Ekonomichefen kommer med budget, och i denna finns definitivt inget utrymme för att köpa datorer med skärmar, eftersom det inte finns någon anledning att byta ut fullt fungerande bra skärmar. Alltså inga nya iMacar eftersom det blir för dyrt. Men med Mac Mini kan vi återanvända skärmarna för ytterligare en period och macen blir plötsligt ett alternativ igen. Mycket bra säger jag! Synd bara att iWorks inte innehöll något kalkylprogram, annars hade det varit lilla julafton för en annan...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-01-12 14:13
Ursprungligen av denjohan:

En annan fördel som jag som datoransvarig på ett företag hittar är följande:

Många företag, liksom det jag arbetar på, köpte för två-tre år sedan in datorsystem med avskrivning på tre år, det är standard. Man köpte, ibland mot bättre vetande, in billiga PC-system med burk + 15" eller 17"-TFTskärmar. Nu är det dags att byta ut datorerna som är gamla och långsamma, men skärmarna är det inget fel på. Ekonomichefen kommer med budget, och i denna finns definitivt inget utrymme för att köpa datorer med skärmar, eftersom det inte finns någon anledning att byta ut fullt fungerande bra skärmar. Alltså inga nya iMacar eftersom det blir för dyrt. Men med Mac Mini kan vi återanvända skärmarna för ytterligare en period och macen blir plötsligt ett alternativ igen. Mycket bra säger jag! Synd bara att iWorks inte innehöll något kalkylprogram, annars hade det varit lilla julafton för en annan...

Önskar du hade rätt...men....Det finns andra orsaker till att företagen och institutionerna VÄGRAR köpa Mac - hur än billiga dom blir. Det är ett djupt psykologiskt fenomen.

Ursprungligen av mjg:

Önskar du hade rätt...men....Det finns andra orsaker till att företagen och institutionerna VÄGRAR köpa Mac - hur än billiga dom blir. Det är ett djupt psykologiskt fenomen.

Visst har du rätt. Men det finns i alla fall en öppning som inte existerade innan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 14:17
Ursprungligen av mjg:

Önskar du hade rätt...men....Det finns andra orsaker till att företagen och institutionerna VÄGRAR köpa Mac - hur än billiga dom blir. Det är ett djupt psykologiskt fenomen.

Enda anledningen är väl att Macarna inte använder Windows? Mac funkar väl inte i nätverk? Apple gick väl i konkurs på 80-talet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 20:25

Med risk för att låta gnällig, kolla sista fotnoten här:
http://www.apple.com/se/macmini/specs.html
Det är så de håller den billig...

I övrigt verkar den toppen!

Ursprungligen av C-mon:

Med risk för att låta gnällig, kolla sista fotnoten här:
http://www.apple.com/se/macmini/specs.html
Det är så de håller den billig...

I övrigt verkar den toppen!

Gör man en maskin så komprimerad så är det svårt att släppa in oauktoriserad personal i den med bibehållen garanti.

ÖB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 10:43
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Gör man en maskin så komprimerad så är det svårt att släppa in oauktoriserad personal i den med bibehållen garanti.

ÖB

Äh, på min gamla TiBook var man som konsument tillåten att byta ut airport-kortet själv, och det var en mycket knepigare operation än det ser ut att vara att byta minne i minin. Skulle Apple verkligen ha velat att konsumenter bytte minne själva hade man enkelt kunna ha satt dit nån sorts plåt mellan minne och känsliga delar inne datorn och haft en lucka på sidan.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 11:06

Mac i bilen

Grymt nu kan jag sk*ta i mini-itx å skaffa en Mac mini till bilen.
Nu är det bara att hitta touchscreen drivisar för mac'en.

Ursprungligen av dr.walm:

Grymt nu kan jag sk*ta i mini-itx å skaffa en Mac mini till bilen.
Nu är det bara att hitta touchscreen drivisar för mac'en.

Finns det nån schysst 7-12" LCD skärm?

Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Finns det nån schysst 7-12" LCD skärm?

http://linitx.com/index.php?cPath=64

//Mikael

Praktisk i hemmet

Håller med tidigare skrivare: Otrolig design. Mac-in-box, hyvlad cube.

Undrar lite om inte hemma-användare vill ha fler möjligheter.
Tanken på en digital hub som det pratades om för några år sedan,
borde idag fungera med att spela in tv-program.
Jämför gärna med cube-lookalike Fujitsu Siemens Scaleo C.

Och att spara filmer, musik, spel, bilder mm tar stor plats.
Hur snabbt har inte 40 Gb eller 80 för den delen slukats?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 11:56

Själv har jag ett bra tag nu velat köpa och testa Mac då det verkar som en hel ny upplevelse.
Problemet har varit ekonomin. Nu när Mac Mini kommer så känner jag att det är dags att slå till.
Har redan skärm och tangentbord så det behövs inte.

Riktigt bra satsing från Apple enligt mig.

va' kul! det är precis dig apple har tänkt på - och när du testar så kommer du få känna på den "omtanken" som man känner när man kör Mac OSX

Ursprungligen av Railer:

Själv har jag ett bra tag nu velat köpa och testa Mac då det verkar som en hel ny upplevelse.
Problemet har varit ekonomin. Nu när Mac Mini kommer så känner jag att det är dags att slå till.
Har redan skärm och tangentbord så det behövs inte.

Riktigt bra satsing från Apple enligt mig.

Ursprungligen av Oloff:

Bra start på nya året! : )

Är det en bra eller dålig gissning att stapelbara tillbehör kommer komma, från andra företag. Tv box, snabb hårddisk.. ja vad mer.

cluster på kontoret...

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-11 20:24

Vill ha.. Det ser riktigt bra ut perfekt att ha som media center till plasman, så nu saknar jag bara en plasma och en Mac mini..

Senast redigerat 2005-01-11 20:59
Ursprungligen av Adl:

Vill ha.. Det ser riktigt bra ut perfekt att ha som media center till plasman, så nu saknar jag bara en plasma och en Mac mini..

Ha, ha, ha... Underbart! Själv skiter jag i plasman - nu blir det en eller kanske två Mac mini.

Ursprungligen av Adl:

Vill ha.. Det ser riktigt bra ut perfekt att ha som media center till plasman, så nu saknar jag bara en plasma och en Mac mini..

plasman är pa plats sen tidigare. mac mini är beställd!

Jag tror någon gör ett rack-chassi. Sedan kommer Mac mini att användas som bladserver...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-12 00:05
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jag tror någon gör ett rack-chassi. Sedan kommer Mac mini att användas som bladserver...

Läste detta på en e-postlista nyss:

Citat:

I'm sure Apple's made it so they won't run headless - something they have done recently with their desktop boxes.

Är det på det viset verkar den inte fullt så attraktiv för mig längre. Annars vore den perfekt för att upprgadera ett par gamla FileMaker-servrar på jobbet...

Ursprungligen av Mac-R-us:

Läste detta på en e-postlista nyss:

Är det på det viset verkar den inte fullt så attraktiv för mig längre. Annars vore den perfekt för att upprgadera ett par gamla FileMaker-servrar på jobbet...

Det lär gå att använda den headless, annars så finns det ju sköna billiga LCD miniskärmar.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 20:26

SEK.4.695,00 (SEK.3.756,00 exkl. moms)

Billig va ordet...

Ursprungligen av mcelwee:

SEK.4.695,00 (SEK.3.756,00 exkl. moms)

Billig va ordet...

Jag tycker priset är bra, men nog får man lägga till lite om den ska bli något.

Jag valde topp-modellen och la till:
AirPort
Bluetooth
Totalt 512 MB RAM
Wireless Keyboard+mus
Superdrive

Det är vad jag tycker den borde ha som standard. Och då hamnar man på 9560 kr.

Apple gör det igen... och igen.. och igen.
Jäklar vilken karamellask!

Bevaka tråden