Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF: iPod Shuffle

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple lanserar en flash-baserad mp3spelare liksom ryktena sa. iPod shuffle som den nya iPoden har dubbats rymmer 512MB eller 1GB musik och spelar upp innehållet, som namnet antyder, i slumpmässig ordning. iPod shuffle fungerar endsat med USB, så de som har äldre macar som bara stödjer USB 1.1 får nöja sig med 12MBit i överföringshastighet. En trevlig nyhet är att iPod shuffle fungerar även som usb-hårddisk.

Läs mer på Apple.com

Skrivet av: Arvid Björkström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=864

Jag kommer att beställa en i morgon! 1Gb slit och släng spelare/USB minne.

/Stefan

1 gb och ingen display

Snygg är den, och bra med plats. Men varför ingen display? Finns inte ens en fjärr med display som tillbehör. Kommer att bli jobbigt att hitta rätt...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-11 21:45

Nu har 60GB-musikspelarna blivit hur vanliga som helst, och ändå går folk hem och byter ut innehållet på dem - det blir inte överskådligt med hela musikarkivet på fickan.

Med 1GB och rak eller shufflad spellista blir det mer som en effektiv walkman som man går hem och byter låtar på emellanåt - lite "tillbaka till 80-talet" och ett mindre kvantitetvulgo förhållande till sin musiksamling. Jag är på G när min rev1 lägger ner!

Ursprungligen av Filiford:

det blir inte överskådligt med hela musikarkivet på fickan

Sant - jag har faktiskt funderat på att nedgradera till en iPod mini av denna anledning. Jag gillar inte knapparna på min 3G-iPod och saknar min 5 GB 1G-iPod som var mycket enklare att navigera. En iPod shuffle är väl i princip svaret på mina "problem" - men jag tycker den är ganska ful måste jag säga... Att den saknar display känns ju väldigt märkligt idag, men det var ju inga problem förr med kassett-, CD- och MD-spelare så det är ju bara en vanesak. Det blir kanske mer av ett problem om den uppgraderas med större kapacitet i framtiden.

Man får väl tacka för tiden som varit, Jens of Sweden

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-11 21:49
Ursprungligen av Björnström:

Man får väl tacka för tiden som varit, Jens of Sweden

Den var bra Björnström

Ursprungligen av Björnström:

Man får väl tacka för tiden som varit, Jens of Sweden

Haha bye bye now

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-12 11:43
Ursprungligen av Björnström:

Man får väl tacka för tiden som varit, Jens of Sweden

Precis! Hoppas nu att ljudet är bra i Shufflen.

Ursprungligen av Björnström:

Man får väl tacka för tiden som varit, Jens of Sweden

Mnja, jag skulle hellre vilja säga: Välkommen ner under 1500 kr, Jens of Sweden.
DET skulle göra mig glad i alla fall. (Ja, jag tjatar fortfarande om FM-radio...)

Ursprungligen av Björnström:

Man får väl tacka för tiden som varit, Jens of Sweden

Hehe! Mycket roligt, men samtidigt lite tråkigt eftersom det är kul med svenska entreprenörer "som blir nåt" ute i stora vida världen. Lite svensk stolthet sådär som när Magdalena Forsberg eller Stefan Holm vinner guld.
Nu kommer ett nord-amerikanskt hippieföretag och förstör allt...

  • Medlem
  • 2005-01-13 12:59
Ursprungligen av Alphonze:

Hehe! Mycket roligt, men samtidigt lite tråkigt eftersom det är kul med svenska entreprenörer "som blir nåt" ute i stora vida världen. Lite svensk stolthet sådär som när Magdalena Forsberg eller Stefan Holm vinner guld.
Nu kommer ett nord-amerikanskt hippieföretag och förstör allt...

Tssss Jens of sweden är ju asiatiska produkter juh

Ursprungligen av maco:

Tssss Jens of sweden är ju asiatiska produkter juh

Det är Apples också...

Ursprungligen av Alphonze:

Det är Apples också...

Åjo, nog var väl det en elak liknelse (Apple använder bara asien för att tillverka, inte för design och utveckling osv.)

Förresten, nån kanske redan har sagt det, men har ni tänkt hur billig iPod shuffle är? Jag kollade samtliga 1 GB flash-mp3-spelare på Dustin Home och priserna låg mellan 1.495 kr och 3.570 kr inkl moms. Medan iPod shuffle kostar 1.345 kr inkl moms på Apple Store. Nu har ju inte iPod shuffle skärm och andra finesser, men ändå.

Eller om man ser det såhär: Det aboslut billigaste USB-flashminnet på 1 GB på Dustin Home kostar 910 kr. Så för 435 kr får man en grym musikspelare till sitt 1 GB USB-flashminne.

Ursprungligen av Adrian B:

Åjo, nog var väl det en elak liknelse (Apple använder bara asien för att tillverka, inte för design och utveckling osv.)

Precis. Designed by Apple in California.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-14 20:40

Beställde en 512:a igår kväll och den blev fraktfri utan att jag beställde något mer...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 22:02
Ursprungligen av Adrian B:

Eller om man ser det såhär: Det aboslut billigaste USB-flashminnet på 1 GB på Dustin Home kostar 910 kr. Så för 435 kr får man en grym musikspelare till sitt 1 GB USB-flashminne.

Vet… Själva shufflegrejen och mp3-spelandet och hörlurarna kom som en bonus.
Jag tyckte jag behövde ett USB-minne och då är ju en 1GB shuffle det självklara valet

Ursprungligen av Pär:

Vet… Själva shufflegrejen och mp3-spelandet och hörlurarna kom som en bonus.
Jag tyckte jag behövde ett USB-minne och då är ju en 1GB shuffle det självklara valet

Jag diggar shuffle för att den slumpar mina låtar, schysst när man drar på lunch på stan eller nått och inte orkar fiffla med vanliga ipoden, jag beställde en ipod shuffle och kom först i efterhand på vad billig den är som usbminne, helt klart ett bra köp. Men ni vet hur det är, man skapar behoven...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-14 22:14
Ursprungligen av Adrian B:

Förresten, nån kanske redan har sagt det, men har ni tänkt hur billig iPod shuffle är? Jag kollade samtliga 1 GB flash-mp3-spelare på Dustin Home och priserna låg mellan 1.495 kr och 3.570 kr inkl moms. Medan iPod shuffle kostar 1.345 kr inkl moms på Apple Store. Nu har ju inte iPod shuffle skärm och andra finesser, men ändå.

Jag gick förbi Teknikmagasinet här i stan idag. Utanför hade de en reklamskylt där de utannonserade en MP3-spelare för 1.495 kr. När jag tittade närmre så visade det sig att det gällde en variant med 256 mb minne. I det finstilta stod det att en varian med 512 mb minne även fanns att tillgå för 1995 kr.

Jag bara smålog litegrann för mig själv och gick vidare med vetskapen att jag redan bestället en 512 mb iPod Shuffle för 895 kr, som dessutom stöder Autofill så jag enkelt kan fylla upp den med musik. Trevligt, trevligt

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-01-14 22:33

Nu finns iTunes 4.7.1 i Programuppdatering...en shuffel-update.

Ursprungligen av Adrian B:

Eller om man ser det såhär: Det aboslut billigaste USB-flashminnet på 1 GB på Dustin Home kostar 910 kr. Så för 435 kr får man en grym musikspelare till sitt 1 GB USB-flashminne.

Handlar ni på Dustin? Bara för jämförelse..

Komplett.se, billigaste:
512 MB MP3 spelare = 1.095:-
512 MB USB minne = 399:-
1024 MB MP3 spelare = 1.995:- (det fanns en 2 GB spelare som var billigare och en 128 MB spelare som var nästan lika dyr )
1024 MB USB minne = 795:-

Datorbutiken.com, billigaste:
512 MB MP3 spelare = 1195.00
512 MB USB minne = 499.00
1024 MB MP3 spelare = 1895.00
1024 MB USB minne = - (öh?)

För det här priset behöver man inte ens vara rädd om den... Ska kanske köpa två st 512Mb istället. Då kan man kasta dom om det händer något.. hehe

/Stefan

"...och spelar upp innehållet, som namnet antyder, i slumpmässig ordning."
Öhh? Kan man enbart spela låtarna i slumpmässig ordning?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-11 22:00

Det verkar som man kan spela i ordning också, om man nu vet ordningen själv dvs

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 22:04
Ursprungligen av nr3:

Det verkar som man kan spela i ordning också, om man nu vet ordningen själv dvs

Visst, en liten switch på baksidan. In med ett par album eller med en spellista så behöver man ingen bildskärm. Då är det ju bara att skippa vidare till låten man vill höra.

Mycket sugen!

Har varit på g att köpa ett ordentligt usb-minne. Det lönar sig att vänta.
Lägger en order på underverket i morgon tror jag!

Life IS random!

Motsvarande Jens Of Sweden spelare (info från kelkoo):

mp110 512mb = 1495kr
mp400 512mb = 2395kr
mp300 512mb = 3195kr
mp130 512mb = 3395kr

Är en display värd över 600kr? Kan bli bra det här...

Såg ni att det stod "priser ifrån 139kr" först? Höll på att tappa datorn i golvet! 895kr låter rimmligare.

Jag registrerade ju iPodmicro.se imorse, var helt övertygad om att den skulle heta så

Fanns en massa uppgifter om att Apple hade registrerat både Shuffle och Pages igår.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-11 22:17

Men varför så kort batteritid (12h)? När de flesta konkurrenterna i segmentet har ca 20h...

Bevaka tråden