Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF05: Tiger lanseras första halvåret 2005

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mac OS X är en "fenomenal succé" med över 14 miljoner användare berättar Steve Jobs.

Under det första halvåret 2005 kommer Apple lansera Mac OS X 10.4 Tiger med fler än 200 nya finesser. Man har bland annat satsat på bättre kompabilitet med Windows. Steve Jobs kommenterade "det är för många nya finesser för att nämnas här".

Vi tror att WWDC i Juni kan vara officiellt lanseringsdaturm för Tiger.

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=861

Sa dom någonting om Tiger Server?

Vi får hoppas de hinner fixa till ikonerna i Mail, de knapparna som var inlagda nu såg inte så bra ut.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 15:04

dom sa på sweclockers att tiger skulle använda pixelshaders eller något...det var ialla fall något de påstod att Radeon 9200 inte stödde. Innebär detta att jag inte kan köra tiger på min nyinköpta ibook g4 12" 1.2ghz?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-12 15:31
Ursprungligen av Elajtenworld:

dom sa på sweclockers att tiger skulle använda pixelshaders eller något...det var ialla fall något de påstod att Radeon 9200 inte stödde. Innebär detta att jag inte kan köra tiger på min nyinköpta ibook g4 12" 1.2ghz?

Det är samma fråga som gäller Mac Mini (samma grafikkort).

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-12 19:27
Ursprungligen av Björnström:

Sa dom någonting om Tiger Server?

Nej, men jag antar att dom kommer att prata mer om det på WWDC senare i år.

Ursprungligen av Björnström:

Sa dom någonting om Tiger Server?

Nej.. Mac OS X 10.4 Tiger Server kommer nog släppas lite i det tysta..
Man fokuserar på vanliga OS:et

Ursprungligen av Björnström:

Sa dom någonting om Tiger Server?

De brukar komma samtidigt... men det är bar aklient OSet som basuneras ut.

Båda kommer nog på WWDC skulle jag tro.

Längtar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 15:21

Aqua

Kommer man kunna stänga av Aqua i tiger tror ni?
Har säkert skrivits om detta tidigare?? uräkta latheten :rolleyes:

klart det kommer gå att köra på nya maskiner, de hugger inte sig själva SÅ mycket i ryggen...

Kommer gå alldeles utmäärkt att köra tiger, men funktioner baserade på Coreimage kommer gå slöare än om den hade haft bättre grafikkort. Hur mycket är svårt att säga.

Ursprungligen av Leftrustle:

Kommer gå alldeles utmäärkt att köra tiger, men funktioner baserade på Coreimage kommer gå slöare än om den hade haft bättre grafikkort. Hur mycket är svårt att säga.

Men, kan inte systemet helt enkelt strunta i dessa instruktionerna när systemet väl har kollat vilket grafikkort man kör? Då skulle systemet ändå vara lika rapp i äldre maskiner.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-13 09:59
Ursprungligen av The Real Viking:

Men, kan inte systemet helt enkelt strunta i dessa instruktionerna när systemet väl har kollat vilket grafikkort man kör? Då skulle systemet ändå vara lika rapp i äldre maskiner.

Så är det redan med Panther. Tex jag har flera användar konton öppna på min PB/400 totalt 4 konton. Det som händer när den inte stöder Quarts Extrem är att jag slipper kub effecten när jag switchar anvädare. Samma blir det antagligen här. Du kan köra systemet men får inte alla godbitar.

Kan det måhända vara att tiger utnyttjar nVidia 6800 gt/ultra pixelshader 3.0 eller blandar jag ihop det med shadermodel 3.0? Nåja, tror att Tiger kommer funka bäst med en G5 och med ett GT eller Ultra kort?

nåväl, var 4 månader sen jag fördjupade mig i Ati's och nividas kort till min gamer dator, valde då ett 6800GT, som jag sen flashade till ultra.

Jaja, tror ändå att Tiger komemr bli ett en succé, med eller utan en G5 osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 02:16

Är det så att med Tiger kommer alla superdrives, även den som sitter i min PB och G5a supporta bränning på hela djungeln av DVD-format, dvs både -R, +R, -RW och +RW, eller har jag missat något,, det är somsagt en djungel där ute,, men jag hoppas få leka med Tigern snart..

F

Ursprungligen av Elajtenworld:

dom sa på sweclockers att tiger skulle använda pixelshaders eller något...det var ialla fall något de påstod att Radeon 9200 inte stödde. Innebär detta att jag inte kan köra tiger på min nyinköpta ibook g4 12" 1.2ghz?

Köra går utmärkt, men du kanske missar något av det där extra ögongodiset. Ungefär som att man inte fick skugga under muspekaren när man inte hade stöd för Quartz Extreme.

Ursprungligen av Fredric:

Är det så att med Tiger kommer alla superdrives, även den som sitter i min PB och G5a supporta bränning på hela djungeln av DVD-format, dvs både -R, +R, -RW och +RW, eller har jag missat något,, det är somsagt en djungel där ute,, men jag hoppas få leka med Tigern snart..

Bra fråga. För det första måste din superdrive vara byggd för att klara det vilket inte är fallet med alla superdrive-enheter som Apple lanserat. Men på senare tid har det ryktas om att Apple levererat superdrive-enheter som egentligen ska klara fler format men inte utnyttjar det.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 23:31
Ursprungligen av Adrian B:

För det första måste din superdrive vara byggd för att klara det vilket inte är fallet med alla superdrive-enheter som Apple lanserat. Men på senare tid har det ryktas om att Apple levererat superdrive-enheter som egentligen ska klara fler format men inte utnyttjar det.

Min 17" PB som jag fick i oktober klarar ± -R och -RW i alla fall, direkt i Finder och Skivverktyg t.ex.

Edit: Detta i senaste Panther.

Senast redigerat 2005-01-14 00:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 01:19

Okej,,
Vad jag vet så klara min PB 17" bara - -RW,,, så tror jag att det är...
Det jag reagerade på var när Steve visade nya iDVD där han sa att den skulla klara alla format,, men då hänger det även på själva DVD brännaren gör det verkar det som,, måste kolla om G5an fixar resten för den är bara en månad gammal..

Nattinatti

1
Bevaka tråden