Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G5 och iBook G5 inom ett halvår

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Taiwanesiska tillverkarna ASUS, Foxconn, Inventec och Quanta har presenterat sina produktionssiffror för tidningen Digitimes och råkade nämna iBook G5 och Powerbook G5.

Artikeln publicerades här under fredagen och innehåller uppskattade produktionssiffror för flera nya Appleprodukter inkl Mac mini och iPod shuffle. Intressant nog innehåller artikeln även produktionsdatum för Powerbook G5 och iBook G5. Enligt Digitimes kommer ASUS leverera cirka 100.000 iBook G5 per månad och Quanta ska leverera 30.000 till 50.000 Powerbook G5 per månad från och med andra kvartalet 2005.

ASUS tillverkar även iPod Shuffle och där beräknas produktionen nå upp till en halv miljon enheter per månad. Foxconn bygger nya Mac mini med en volym på över 100.000 enheter per månad.

Läs artikeln och kommentera i forumet!

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=869

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 14:45

/me lägger in en beställning på 15" Tiger-Powerbook med extra allt direkt!!
Lätt!!

/jensa

Rykte eller ej - Diginews är stora och jag tror inte dom skulle publicera informationen om dom inte fått den direkt av respektive tillverkare (som egentligen vill skryta om att dom tillverkar åt Apple).

Ursprungligen av Björnström:

Rykte eller ej - Diginews är stora och jag tror inte dom skulle publicera informationen om dom inte fått den direkt av respektive tillverkare (som egentligen vill skryta om att dom tillverkar åt Apple).

Hur kommer det sig då att de haft mer fel än rätt hittills?

Ursprungligen av Rickard A:

Hur kommer det sig då att de haft mer fel än rätt hittills?

Ajdå, kom gärna med exempel. Jag kan omklassificera det här som ett enkelt rykte om det visar sig att källan har låg tillförlitlighet.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-15 15:19

läste samma nyhet ngn annan stans typ i går.. och eftersom allt man drömmer om är den där jäkla datorn så sväljer man allt med hull å hår och ber.. men varför en g5 i ibooken det är sannerligen konstigt, kand et vara så att de lägger in g5:a i enbart den större modellen och inte 12"?? likaså i pb serien?

Ursprungligen av Björnström:

Ajdå, kom gärna med exempel. Jag kan omklassificera det här som ett enkelt rykte om det visar sig att källan har låg tillförlitlighet.

Jag minns själv bäst 15,4" PowerBook men ptolemy hade denna länk i en annan tråd:
http://forums.macnn.com/showthread.php?s=&threadid=241587#post2364794

Men helt ärligt så går allt att tolka som man vill så vissa hittar ju sanningar i felaktiga rykten genom att vrida och vända på saker. Så kanske har de alltid haft rätt? Beror på vem du frågar.

Ptja, kvartalet. På det här ryktet låter det som om dom lär hålla schemat med uppdateringar i april...
Man får se hur länge man orkar hålla sig.

/Joakim

Ursprungligen av Björnström:

Ajdå, kom gärna med exempel. Jag kan omklassificera det här som ett enkelt rykte om det visar sig att källan har låg tillförlitlighet.

Jag vet inte, men tänker att någon behöver lära sig läsa engelska. Läs detta på engelska:
However, sources at both at Foxconn and Asustek declined to comment on the orders, citing client confidentiality.
Jämför med texten som saxats. Läs min översättning:
Emellertid, källor vid både Foxconn och Asustek vägrade [alternativt: tackade nej till] att kommentera dessa order närmare, anförande klientkonfidentialitet.

Jag förstår det som att båda tillverkarna zippade igen truten och inte sa "bärbara G5or kommer".
De ville inte ens berätta hur många de tänker tillverka av Shuffle och mini, som det redan är känt att de skall sätta ihop. Känner någon till sagan om Peter & Vargen? Klart för mig är i alla fall att om det skrikes "Snart kommer Powerbook G5 och iBook G5" sådär en 180 dagar till, så finns det risk för att de får rätt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-15 15:08

PowerBook G5 verkar kanske inte orimligt (förutom just att det är PowerBook G5) men jag ser verkligen inte anledningen att släppa iBook G5 samtidigt. Jag är rädd att det är svårt att få in en G5 i en iBook utan att priset stiger - och priset på iBooken är ett viktigt försäljningsargument. Det vore en rimlig uppdelning av marknaden att de som kan (och vill) betala mer också får mer krut i form av en G5:a...

Enda argumentet mot det skulle vara att Apple vill ha G5:or över hela sortimentet - men eMacen har också fortfarande bara en G4... Samma sak med Mac mini - och den har de inte ens fått ut på marknaden än.

Kort sagt - jag är fundersam på de som ingår i målgruppen för dessa datorer är beredda att betala för vad en G5 kostar (för jag tror inte det är gratis...) när deras behov (oftast) inte är så stora egentligen...

Ursprungligen av TERdON:

...Jag är rädd att det är svårt att få in en G5 i en iBook utan att priset stiger - och priset på iBooken är ett viktigt försäljningsargument....

Som jag förstår det lilla diagramet(eller vad man ska kalla det för) kommer Apple att börja tillverka iBook G5 men också ha kvar iBook G4, en billigare och en dyrare iBook.
Jag grundar det på att det står "iBook/iBook G5".

  • Medlem
  • 2005-01-15 15:52
Ursprungligen av Svampisen:

Som jag förstår det lilla diagramet(eller vad man ska kalla det för) kommer Apple att börja tillverka iBook G5 men också ha kvar iBook G4, en billigare och en dyrare iBook.
Jag grundar det på att det står "iBook/iBook G5".

Samma tanke här, de vill väl klämma in en modell som egentligen är mer nedbantad PB än supersnabb iBook antar jag!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 15:22

Innebär detta enligt er experter att jag borde avboka min beställning av en iBook G4 12" omedelbart och invänta den vassare varianten?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-15 15:30
Ursprungligen av dJordahl:

Innebär detta enligt er experter att jag borde avboka min beställning av en iBook G4 12" omedelbart och invänta den vassare varianten?

Det är som sagt var inte konfirmerat och du kommer att gå utan en iBook i kanske upp till ett halvår... men är du beredd att ta den risken, så...

Ursprungligen av dJordahl:

Innebär detta enligt er experter att jag borde avboka min beställning av en iBook G4 12" omedelbart och invänta den vassare varianten?

Säg så här, ryktet visar sig stämma och en iBook G5 dyker upp i juni. Till dess är det 6 mån. Lägg sen till säg minst 2 månaders leveranstid så i bästa fall har du din dator i augusti.

Jag själv tycker det rent spontant är korkat att få panik av ett rykte och ställa in ett datorköp pga ett rykte om nåt som kanske ska ske om 6mån.

Sen är det så att om ryktet inte stämmer och du väntar till juni kommer då ett nytt rykte dyka upp som lovar iBook G5 till hösten eller vinter 2005. Vad gör du då? Väntar till augusti? Kommer du nånsin köpa dator?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 17:01
Ursprungligen av Rickard A:

Jag själv tycker det rent spontant är korkat att få panik av ett rykte och ställa in ett datorköp pga ett rykte om nåt som kanske ska ske om 6mån.

Sant. Tack.

Ursprungligen av dJordahl:

Innebär detta enligt er experter att jag borde avboka min beställning av en iBook G4 12" omedelbart och invänta den vassare varianten?

...eller köp en Mac mini nu för att minska abstinensen. Den är ju också bärbar.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-15 20:06
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

...eller köp en Mac mini nu för att minska abstinensen. Den är ju också bärbar.

Flyttbar om jag får be.

Terminologi som jag vill ha det:

<3,5 kg med batteri: bärbar
>3,5 kg med batteri: släpbar
<5 kg utan batteri: flyttbar
>5 kg: stationär...

Ursprungligen av TERdON:

Flyttbar om jag får be.

Terminologi som jag vill ha det:

<3,5 kg med batteri: bärbar
>3,5 kg med batteri: släpbar
<5 kg utan batteri: flyttbar
>5 kg: stationär...

Då får du räkna in skärmen. Datorn i sig väger 1.32 kg.

angående ibook G5 så har jag för mig att jag läste nånstan att G5 prosessorn är biligare än G4 för apple att köpa in. så de satsar på att lägre mhz på ibooksen och lägre buss speed. för att minska konkurensen mellan ibooken och PB.

bara en fundering (tror inte så mycket på detta ryckte)

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Då får du räkna in skärmen. Datorn i sig väger 1.32 kg.

Men den har inget batteri.
Sådeles flyttbar.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-16 00:07

Kalla mig petig eller bekväm eller vad som helst, men jag tycker nog att "bärbar" ligger <2,5 kg med batteri, det tillkommer ju alltid en väska (kom inte nu med Second Skin eller liknande) på minst ett kilo.
Med Second Skin behöver du ju ändå en väska med handtag för att få med dig allt (laddare kanske, och estern mus och kanske mer grejer), jag har en iBook 12" och den är i allra högsta grad bärbar. Oftast (men inte alltid) tar jag bara burken med mig och min Gimp Crumpler (motsv. Secsond Skin), men jag har ändå min Crumpler/iBook i något med handtag (en annan väska) för att jag är rädd och tappa den.

Ursprungligen av TERdON:

Flyttbar om jag får be.

Terminologi som jag vill ha det:

<3,5 kg med batteri: bärbar
>3,5 kg med batteri: släpbar
<5 kg utan batteri: flyttbar
>5 kg: stationär...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-16 02:44

Tänk också på att G5 betyder egentligen bara Generation 5. Det betyder att vilken processor som helst skulle kunna heta G5. Det behöver inte vara just en PPC 970FX som kommer att sitta i de kommande bärbara. Så nästa bärbara G5 kan vara just en G4, en MPC8641D Dual Core Processor.

http://www.freescale.com/webapp/sps/site/overview.jsp?code=DRPPCDUALCORE

Det är inga dåliga grejer. 90 nm silicon-on-insulator (SOI) technology, dubbla kärnor (cores), Altivec, minst 2x1,5 GHz, 667 MHz systembuss, PCI Express, 15 W strömförbrukning och Asymmetric multiprocessing (varje kärna kan köra var sitt olika OS). Inga dåliga grejer!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-16 12:21
Ursprungligen av nubi:

Kalla mig petig eller bekväm eller vad som helst, men jag tycker nog att "bärbar" ligger <2,5 kg med batteri, det tillkommer ju alltid en väska (kom inte nu med Second Skin eller liknande) på minst ett kilo.
Med Second Skin behöver du ju ändå en väska med handtag för att få med dig allt (laddare kanske, och estern mus och kanske mer grejer), jag har en iBook 12" och den är i allra högsta grad bärbar. Oftast (men inte alltid) tar jag bara burken med mig och min Gimp Crumpler (motsv. Secsond Skin), men jag har ändå min Crumpler/iBook i något med handtag (en annan väska) för att jag är rädd och tappa den.

Så en iBook 14,1" är inte bärbar eftersom den väger 2,7 kg?

Innan min iBook hade jag en FujitsuSiemens som vägde 4,4 kg och det gick bra att ta med den till skolan varje dag (visserligen gjorde det ont i axeln, men ändå. ).

Ursprungligen av Timber:

Så en iBook 14,1" är inte bärbar eftersom den väger 2,7 kg?

Innan min iBook hade jag en FujitsuSiemens som vägde 4,4 kg och det gick bra att ta med den till skolan varje dag (visserligen gjorde det ont i axeln, men ändå. ).

2,7 Kg är verkligen på gränsen för hur myckt en bärbar får väga, tycker jag.
Men eftersom du nämner FujitsuSiemens så kan vi ju ta deras LIFEBOOK P7010 som bra exempel på lagom storlek på en bärbar:
http://212.52.234.17/index.cfm?fuseaction=dspcontent&lid=11&page=5
1,3Kg, 7,5h batteritid

Ojojoj... nu blir Steve arg. Han bryter kontrakten vilket försenar PB G5 ett helt år!

Ursprungligen av Anders Täpp:

Ojojoj... nu blir Steve arg. Han bryter kontrakten vilket försenar PB G5 ett helt år!

He he he...

Säg även så här...

Om det kommer G5 i de bärbara så lär det först bli powerbook och 3-6 månader senare i ibook. Jag skulle bli förvånad om de lyfter båda linjerna samtidigt... men glad

Äntligen. Nu är det bara att börja spara till en PB G5 då!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 18:07
Bevaka tråden