Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Tivoli Audio Model Two

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

spängingsljud ?

Det måste vara något fel på ert ex jag har aldrig hört något späningsljud från min flickväns model två. Kand et vara datorn som spökar.
alf

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 09:06

Jag hörde dem i Michelin byggnaden i London före Jul och jag fick verkligen kolla att det inte var en annan anläggning som spelade. Imponerande.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 09:39

Bra ljud - HA!

Hej!

Jag hade tidigare en Naim Stereo med HiCap och Mordaunt-Shorty högtalare.

P g a utrymmesbrist och frugan gnäll på de stora svart, fula högtalarna så såldes pjäsen till förmån för en Tivoli Two med CD och Sub.

Ljudet är bra....men bara så bra det kan bli in en skokartong....suck....när man drar på så låter likt en berg-sprängare från 80-talet där högtalarelementen verkar "poppa" ur sina fästen...

Hade inte hunnit leverera min Naim...så jag spelade samma ipod-låt ---- ojojojoj...inte ens i samma kommun.

Men visst...för att ersätta den fula "hänga-under-överskåpet-radio" från ex sony så är detta ett mycket bra alternativ i köket. Att ha den som huvudstereo eller än värre, ha den kopplad till dator, tv, dvd ser mest ut som ett skämt.

De störningar du har kommer från att line-kabeln mellan podden och stereon ej är skärmad...kopplar man in den i mix-uttaget...cd skall sitta i AUX?? (konstigt att man inte kort och gott kan kalla den för cd & aux istället för aux & mix förstår jag inte!) Med en kabel i mixuttaget så "ligger" signalen på hela tiden och således "brummar" det lite i bakrunden hela tiden.

/Enhjuling

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 09:51

Aha! (angående signalen.)

Jag upplever också att de inte har så hög volymkapacitet, men jag tycker dom duger bra som datorhögtalare. Som sagt, vill man spränga väggarna får man kolla på ett annat system.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 10:16

Henry Kloss saknade kvaliteerna hos gamla "bänkradioaparater" som aldrig hämtade sig från övergången från rör till transistorradio. Kunnande hade han och komponenterna fanns där ute om man letade så han försökte återskapa den gamla "bänkradioapparaten"…
Personligen tycker jag han lyckades bra…

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-01-18 11:30

Radion är underbar. Tänk er en kanalinställning där man inte behöver ha kassaskåps-knäckar-känsla i fingrarna för att hitta rätt kanal.

  • Medlem
  • 2005-01-18 11:49

ähum... är det en monomaskin? Vem vill ha det?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 11:59
Ursprungligen av Baron:

ähum... är det en monomaskin? Vem vill ha det?

En mp3-spelare utan display? Vem vill ha det?

  • Medlem
  • 2005-01-18 12:18
Ursprungligen av Pär:

En mp3-spelare utan display? Vem vill ha det?

'
jaa, man kan ana en återgång till mindre och mindre avancerade manicker... Snart har vi svartvita skärmar på datorerna igen. Kanske i 11" storlek...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 14:16
Ursprungligen av Baron:

'
jaa, man kan ana en återgång till mindre och mindre avancerade manicker... Snart har vi svartvita skärmar på datorerna igen. Kanske i 11" storlek...

Eller suddiga hackiga filmer i mobiltelefonen?

Life goes in cycles...

Ursprungligen av Baron:

ähum... är det en monomaskin? Vem vill ha det?

STEREO !!!!!!

Senast redigerat 2005-01-18 15:32
  • Avstängd
  • International user
  • 2005-01-18 12:00

Model two = stereo

Riktigt coola!
Men var kan man köpa? Vill ha just de som på testbilderna. Silver och svart. Struntar i CD-spelaren för tillfället.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-01-18 16:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 12:34

Är det någon som vet hur det blir med digitalradio? Tivoli aparaterna har anteningång. Kan kan koppla till något där..?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 18:20

Oloff, hur skulle en extra (FM)-antenn göra att radion kan avkoda DAB? DAB är ju digitalt, FM-bandet är analogt...

Jag tror att ajg ska köpa mig ett par såna där. I USA kostar paketet Model II + sub bara 1500 sek, plus frakt till Sverige då. Då har man inte 220V-matning utan måste köpa en 12V-transformator. Men ändå. Hellre betalar jag 1700 för model II + sub än 2600 för bara model II.

Anledningen till störningarna är som sagt att kabeln är dåligt skärmad och att den tar upp störningar från runtomkring (magnetfält, mikrovågor och allmänt skit). dra ur eller skaffa en bra kabel/terminera den på någe sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 14:44
Ursprungligen av JonesH:

Oloff, hur skulle en extra (FM)-antenn göra att radion kan avkoda DAB? DAB är ju digitalt, FM-bandet är analogt...

Ungefär som digital tv box. Tar emot digital signal, kodar av, ut kommer analog signal. Analog signal in i analog aparat.

Olof

1
Bevaka tråden