Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Driftstopp i fem minuter

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi byter brandvägg just nu vilket tar cirka fem minuter, under denna period kan ni inte nå mac.se.

Uppdatering 00:30
Bytet skapade naturligtvis en massa sekundäreffekter som ännu inte är helt lösta. Imorgon bitti kommer vi göra en omstart av brandväggen (vi har som policy att inte göra det utanför kontorstid).

Jag och Arvid jobbar på att alla småproblem och s k "timeouts" som gör att sajten går segt skall försvinna.

Glömde säga att även 99mac, Offtopic osv omfattas av flytten. 99mac har redan flyttat så nu surfar vi genom den nya (fetare) brandväggen.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 17:18

Mmmm… Vad snygg den var
Han se det när jag surfade igenom den, fast det gick med en rejält hög hastighet

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-18 17:18

offtopic.se nere?

Eller?

Vi byter brandvägg vilket tar några minuter, 99mac har redan kommit igång och fler tjänster är på väg i samma takt som Arvid hinner uppdatera reglerna för NAT och packet filter

Uppgraderingen gör att vi kan förbättra mac.se med ett par nya anti-virusfunktioner som kommer uppskattas och innebär dessutom att vi får igång dynamiska funktioner på mac.se (till blog, gallerier osv).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-18 17:34

Åkej...
Jag har en jädra förmåga att komma till stängda sajter på sistone. Har inte vurt på offtopic på ett par månader, men när man väl ska dit, så e den nere.
Har hänt ett dussin gånger senaste veckan.
Kan sånt bero på dålig andedräkt?

  • Medlem
  • 2005-01-18 22:37

Nu är OT öppet. Välkommen!

Det är bara du som märker våra korta stopp

Ursprungligen av Björnström:

Det är bara du som märker våra korta stopp

Inte bara Pär...;)

Jag tar igen det där med fem minuter, kom igen nu Arvid

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-18 18:59

Typ 2 timmar?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-01-18 19:00

Well, lite längre än 5 minuter blev det väl tyvärr, men nu verkar 99mac och mac.se vara upp helt iaf...

  • Medlem
  • 2005-01-18 19:03
Ursprungligen av Arvid:

Well, lite längre än 5 minuter blev det väl tyvärr, men nu verkar 99mac och mac.se vara upp helt iaf...

Offtopic då?

Den är ju uppe och kör redan

Kan man fortfarande inte ansluta till ftp:n?

Funkar inte för mig, men det kan vara min nya router med...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 12:53
Ursprungligen av zodijackyl:

Kan man fortfarande inte ansluta till ftp:n?

Funkar inte för mig, men det kan vara min nya router med...

Funkar inte för mig heller.
bosse

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-18 20:26

Jag märkte det också! (Man börjar bli beroende...)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-18 20:47

Varför gör ni sådana här ingrepp under eftermiddagar? Vore det inte lämpligare att ta det lite senare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 20:57

Första forumsidan går knappat att ladda nu, grymt seg. Däremot om man går in på en forumdel funkar det som vanligt.

Ursprungligen av stile:

Första forumsidan går knappat att ladda nu, grymt seg. Däremot om man går in på en forumdel funkar det som vanligt.

Helvete vad segt allting är...Varför detta byte om det inte blir bättre, G5 server johejsan...

Ursprungligen av xplane:

Helvete vad segt allting är...Varför detta byte om det inte blir bättre, G5 server johejsan...

Du har ju koll på sånt här, borde veta bättre

99mac finns på samma server som tidigare (även kallad Fatboy). Mac.se finns på en G5:a sedan någon vecka tillbaka (kallad SlimJim). Inget av detta har något att göra med nuvarande driftstörning.

Vi har uppgraderat brandväggen för att få en mängd nya funktioner till mac.se och kommande tjänster, exempelvis:

- Möjlighet till separata VLAN per server med egen IP-nummerserie som går att ansluta via VPN-tunnel till ditt kontor eller lägenhet. I praktiken kommer det se ut som servern finns lokalt i ditt nätverk.

- Antispamskyddet är förändrat och vi har tagit förbättrat skyddet med ett par nya finesser som vi kommer presentera snart.

- Mac.se medlemmar kommer i fortsättningen få ett mail varje dag med dom spam som fastnat i våra filter.

- Mac.se har numera även en systertjänst som drivs av Apache webbservern som möjligggör Blog, iPhoto gallerier och mycket mer. Den är online här: http://blog.mac.se/

Inom kort kommer vi presentera flera nya mac.se abonnemang inkl ett familjekonto och småföretagstjänster. Tidigare idag presenterade vi flera nya serverpaket här:
http://www.mantaray.se/hosting/

Det går framåt även om det hackar lite då och då

Ursprungligen av Björnström:

Du har ju koll på sånt här, borde veta bättre
Det går framåt även om det hackar lite då och då

Om det hackar lite då och då hos er vad händer här då?

http://smorris.uber-geek.net/lab.htm

  • Medlem
  • 2005-01-19 12:01
Ursprungligen av Björnström:

- Mac.se har numera även en systertjänst som drivs av Apache webbservern som möjligggör Blog, iPhoto gallerier och mycket mer. Den är online här: http://blog.mac.se/

Det där såg inget vidare ut:

Lista över kataloger nekad
Den här virtuella katalogen tillåter in att innehållet visas i listform.

Ursprungligen av Baron:

Det där såg inget vidare ut:

Lista över kataloger nekad
Den här virtuella katalogen tillåter in att innehållet visas i listform.

Ah, Arvid har börjat lägga upp sidor. Igår var det default-hemsidan i OS X Server.

Jag kan inte skicka mail. Nåt har hänt med min utgående server!

Snälla !!!
Jag behöver hjälp

Se denna tråd

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=63690

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 11:56

Sen uppdateringen igår får jag inga mail till mac.se längre. Har testat att skicka från jobbmailen till min mac.se och det kommer inte fram. Vad händer?

Ursprungligen av stile:

Sen uppdateringen igår får jag inga mail till mac.se längre. Har testat att skicka från jobbmailen till min mac.se och det kommer inte fram. Vad händer?

OJ! Tittar genast på detta!

Ursprungligen av stile:

Sen uppdateringen igår får jag inga mail till mac.se längre. Har testat att skicka från jobbmailen till min mac.se och det kommer inte fram. Vad händer?

Jag fick mail senast för fem minuter sedan, så det kan inte vara ett generellt problem. Dubbelkollar och testar systemet nu.

  • Medlem
  • 2005-01-19 13:07

och jag kan inte skicka några mail från mac.se!

Bevaka tråden