Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildreportage: Hemma hos 99mac

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Du besöker nog 99mac eller någon av våra systersajter varje dag - nu ger vi dig chansen att hälsa på hemma hos oss.

Hemma är på Norra Stationsgatan mitt i centrala Stockholm. Här finns en stor serverhall byggd av Internet5 under IT-boomen i slutet på 90-talet. Lokalerna är har många nivåer redundans med batteridrift och dieselaggregat, rejält stöldskydd och brandskydd. Racken är många, grå och fulla av fula servrar med vinande fläktar. I vårt rack står dom finaste maskinerna - två Power Macintosh G5 med 99mac och mac.se.

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=871

Vi har även döpt alla burkar så att dom blir lättare att särskilja!

FATBOY
SLIMJIM
BIGBERTHA
GOOSE
BIGBLUE

Citat:

Är det bara jag som upplever detta som erotik? Slaaaddaaarr....

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 01:29
Ursprungligen av martenbjork:

Är det bara jag som upplever detta som erotik? Slaaaddaaarr....

Äh, de är alldeles för snyggt. Det ska vara ett råttbo

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 16:35
Ursprungligen av slarti:

Äh, de är alldeles för snyggt. Det ska vara ett råttbo

Skal ldet vara riktigt smarrigt så skal lallt vara uppmärkt efter olika system på switch och på sladdar, och gärna fattas på några sladdar oxå (för dom fem vet ju alla är till...)

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-18 19:35
Ursprungligen av martenbjork:

Är det bara jag som upplever detta som erotik? Slaaaddaaarr....

Men vad gör skärm/tangentbord/mus-kablaget där? I ett serverrack räcker det med ström, nät och seriell konsoll imho.

Ursprungligen av johanf:

Men vad gör skärm/tangentbord/mus-kablaget där? I ett serverrack räcker det med ström, nät och seriell konsoll imho.

Vi har en consoleswitch där som kan vara smidig ibland, jag är inte SSH-snubbe utan föredrar GUI om det finns. I hallen finns ett litet rullbord med bildskärm och tangentbord som vi ansluter till consoleswitchen. Sedan byter man dator genom att klicka på prt-scr.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-19 01:03
Ursprungligen av Björnström:

Vi har en consoleswitch där som kan vara smidig ibland, jag är inte SSH-snubbe utan föredrar GUI om det finns. I hallen finns ett litet rullbord med bildskärm och tangentbord som vi ansluter till consoleswitchen. Sedan byter man dator genom att klicka på prt-scr.

VNC finns väl till Mac?

Annars finns ju SSH + X-forwarding, men det är ju en av de saker som Apple tyvärr inte lånat från alla andra *NIX.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 11:35
Ursprungligen av martenbjork:

Är det bara jag som upplever detta som erotik? Slaaaddaaarr....

Men vad gör han med fingret!!! Hemska människa, det finns ju barn närvarande... kanske.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-18 01:22

Kul att läsa om! Komplettera gärna med att tala om vad belastningen toppade på under senaste keynoten...

Fast jag trodde att 99 gick på en Xserve G5? Vad hände med den?

Ursprungligen av hgus:

Kul att läsa om! Komplettera gärna med att tala om vad belastningen toppade på under senaste keynoten...

Som mest drog vi cirka 3.2Mbit och då talar vi webbsidor, inte filer. Det är ungefär hälften så mycket som hela Levonline drog samtidigt och dom har rätt många domäner

Servern peakade på serverload 31 (varningsnivå är ca 8). 99mac dog tillfälligt när MySQL fick för många samtidiga connections men det har vi fixat till nästa gång. Förmodligen kommer vi köra MySQL på en separat dubbelpropp nästa gång det är dags för Expo.

Tisdag 11 Januari hade vi 7.390 personer som besökte 99mac totalt 18.009 gånger (nästan tre gånger per person i snitt) och laddade 161.686 sidor under dygnet. Det blev 3.43GB och då är nyhetsbilder osv borträknade. Onsdagen ser ungefär likadan ut.

Ursprungligen av hgus:

Fast jag trodde att 99 gick på en Xserve G5? Vad hände med den?

Apple kunde inte leverera en Xserve G5 - vi beställde i Februari04 och tröttnade i mitten på Juli samma år. Samtidigt sjönk priserna på första generationen 2x2GHz så vi fick två till priset av en.

Snyggt kirrat grabbar. Mac mini-kluster låter grymt intressant.

Fast Norra Stationsgatan är knappast "mitt i Centrala Stockholm". För mig som sitter och jobbar mitt emot PrisExtra varje dag så är detta bannemig halvvägs till Lappland.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Fast Norra Stationsgatan är knappast "mitt i Centrala Stockholm". För mig som sitter och jobbar mitt emot PrisExtra varje dag så är detta bannemig halvvägs till Lappland.

Det är iofs sant, jag pekade mest på det ovanliga att ha en serverhall innanför tullarna. Ibland skriver folk "Stockholm" när det är 2-4 mil utanför tullarna.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-18 08:11

hehe kan inte låta bli.. hittade ett stavfel i artikeln (och eftersom det är i första delen så finns det även på första sidan!) "Lokalerna är har många nivåer redundans med batteridrift..." antar att att det ska stå "Lokalerna här har många nivåer redundans med batteridrift..."

Annars måste jag säga att DAMN! Jag vill också ha

Netgear, var det det bästa switchvalet ni kunder göra?
Känns väl lite sådär.....

Annars är det kul att se hur driftmiljön ser ut. Och även vad folk döper sina servrar till och efter. Jag är ute hos kunder en del och får se allt möjligt på den fronten.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Netgear, var det det bästa switchvalet ni kunder göra?
Känns väl lite sådär.....

Vi valde mellan en HP 48-portars 10/100 switch eller den här Netgear 48-portar 10/100/1000 som bara kostade 1.000kr mer. "Du får vad du betalar för" gäller säkert men det tror jag inte gäller driftsäkerheten utan mer management/onsite support/varumärke. Den som lever får se

Ser mycket hemtrevligt ut! Ser fram emot att flytta dit snart!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 22:47

Kul med "hemma-hos" -reportage. Snart ringer väl "Hänt extra"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 00:11

Arvid, är det röda termobyxor du smyger runt i!?

Det är klart att det finns en massa terminallösningar men dom kräver ju allihopa en skärm, eller hur

En detalj ang racket: om någon månad har vi minst två Xserve G5 och ett antal Mac mini som snurrar där också - blir jättekul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 03:08
Ursprungligen av Björnström:

En detalj ang racket: om någon månad har vi minst två Xserve G5 och ett antal Mac mini som snurrar där också - blir jättekul.

Xserves... mmm trevligt

Får man fråga vad de ska användas till? Kunder som hyr in sig? Blir racket fullt sedan?

Ursprungligen av mrjean:

Xserves... mmm trevligt

Får man fråga vad de ska användas till? Kunder som hyr in sig? Blir racket fullt sedan?

Två kunder (varav en skriver tidigare i tråden) ska stoppa in sina Xserve G5 i racket. Jag är sugen på att köpa en Xserve G4 till mig själv men jag har lite tuff budget just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 01:53

Jaja, Martin. Men hur är ligger det till med Arvids byxor?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-01-20 10:32
Ursprungligen av acke:

Jaja, Martin. Men hur är ligger det till med Arvids byxor?

De snaskiga detaljerna är att det är ett par vanliga byxor, om än med en lite udda färg.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 08:48

Helt apropå: Hur mycket låter det om PM G5 versus Xserve?

Ursprungligen av PF:

Helt apropå: Hur mycket låter det om PM G5 versus Xserve?

Det finns en anledning till att det finns ljudtäta racklådor att köpa som tillbehör till XServe.

En Xserve är gjord för att sitta inlåst i ett serverrum, så den väsnas något otroligt.

1
Bevaka tråden