Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste installera om...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min iBook har nu fått för sig att inte vilja starta längre. Den står bara och tuggar. Det hjälper inte att starta utan tillägg heller. Så det blir till att installera om. Jag har provat att starta från en CD, och det funkar fint. Men jag kommer ju bara till installationsprogrammet och inte till Finder.

Mitt problem är att jag vill rädda det som ligger på hårddisken innan jag installerar om. Eller åtminstonde en del filer.

Hur sjutton gör jag det? Jag har ingen lös hårddisk. Förr var det ju en smal sak att göra en egen startskiva med Finderoch allt, men det är inte så lätt längre.

Tacksam för förslag!

/Jens

• Medlem
  • 2005-01-24 03:25

iBook

Vilken modell iBook?
Om den har FireWire och inte är för gammal kan du länka till annan Mac med FireWire, starta om din iBook med "T"-tangenten nertryckt. Då blir din iBook som en extern HD så du kan lyfta över.

Om det är 9:an kan du installera ny system-mapp möjligtvis...

När du din installationsskiba tuggat klart och du valt språk, kan du inte välja Skivverktyg i Finder?
Eller göra en Arkiv/install ?

Jag (flickvännen/sambon) har en vit iBook med firewire. Det sitter en G3:a på 700 mhz i den. Själv använder jag G5:a, så kanske kan en firewire-kabellösa det.

Dock kommer den inte längre än att den här snurran som är mitt på skärmen börjar snurra. Inget mer händer, inget system hittas, inget felmeddelande.

Funkar det ändå att starta den som en extern hårddisk..? Måste inte systemet starta på iBooken först?

/Jens

• Oregistrerad
  • 2005-01-24 15:45

Nej allt du gör är att starta iBooken och vid uppstart hålla ner T tangenten. iBooken ska då visa en blå skärm med en firewire symbol. Koppla in den till din andra dator med firewire kabel och iBooken ska då dyka upp som en hårddisk på ditt skrivbord.

//Rob

Ahh! Perfekt! Då ska jag sticka och köpa en firewirekabel på stubinen!

Tack! Återkommer om det blir med strul.

/Jens

Japp! Det funkar perfekt. Kan man installera ett nytt system direkt från G5:an via firewire också..?

/Jens

1
Bevaka tråden