Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

motsvarighet till notepad?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-30 20:56

finns det någon motsvarighet till microsofts notepad att skriva html kodning i?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-30 21:01

Programmet Textredigerare finns i alla OSX-installationer. Om du ska redigera kod i den bör du dock se till att inställningarna för nya dokument är "Ren text" och inte "Formaterad text". Västerländsk Latin 1 bör du ha som kodning också. Båda dessa sakerna ställs in i inställningar för Textredigerare.

Annars är smultron ett bra alternativ om man vill vara säker på att inte få med massa RTF-formateringar i koden + att få ett väldigt enkelt program.

http://smultron.sourceforge.net/

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-30 21:07

Kan också rekommendera smultron! Långt bättre än Textredigerare när det gäller kodredigering (även om alla RTF-formateringar försvinner i Textredigerare om du följer mina råd ovan). Men i smultron får du syntaxfärgning, mycket trevliga sök/ersättfunktioner, med mera.

Kan också varmt rekommendera TextWrangler (fattigmansversionen av BBEdit), fast den är ännu mer avancerad än smultron. Finns hos www.barebones.com

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-01-30 22:21

Själv har jag använt Pagespinner sedan jag började koda HTML runt -96/97...

Dock har jag på senare tid fastnat mer och mer för TextMate, viket är ett betydligt trevligare program om man ska pula med PHP/MySql och liknande

1
Bevaka tråden